Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / ROADTRIP - Wat vind ik van de Kia EV6 GT?

Geschreven door Olivier Duquesne op

Op ongeveer 300 km van Brussel kun je vogels, schapen en zeehonden gaan spotten in de Baai van de Somme. Een mooie roadtrip voor de Kia EV6 GT met zijn batterij van 77,4 kWh en zijn vermogen van 585 pk.

73.890 €
  • Score redactie /20

Van Nijvel, ons vertrekpunt op vrijdag, naar onze bestemming in de Baai van de Somme, Bernay-en-Ponthieu, is het precies 260 km via de snelwegen E19, A2, A1, A29 en A16. De weersomstandigheden zijn optimaal (geen regen bij het vertrek en een temperatuur van 16 °C), zodat de rit in Frankrijk met 130 km/u kan worden afgelegd. De volledig opgeladen batterij van de Kia EV6 GT belooft 328 km in Eco-rijmodus. We vertrekken dus zonder al te veel stress naar Picardië.

Toch zullen we het Ionity-station in de buurt van onze bestemming, op de snelwegparking langs de A16, nodig hebben, want onze verblijfplaats is niet uitgerust om een elektrische auto op te laden. De koffers vonden allemaal een plaatsje in de laadruimte, onder het bagagescherm. Wel hadden we de Type 2-laadkabel in de frunk voorin gelegd in plaats van onder de koffervloer achterin.

Fluo knop

Augmented reality in het head-up display voegt blauwe pijlen toe aan de weg, zodat je geen navigatieaanwijzingen mist, vooral bij kruispunten op de snelweg. In het gewone verkeer verschilt de EV6 GT, die vooral zijn 367 pk-motor achterin gebruikt, weinig van de 325 pk sterke EV6 AWD die we gebruikten voor een trip in december 2021 naar Carcassonne en Nîmes in het zuiden van Frankrijk. Iets tussen een berline en een SUV dus, die comfortabel en energiek voor de dag komt, zowel in de Eco- als in de Normal-modus (met weinig effect op de actieradius, tenzij op de snelweg).

In de Sport-stand toont de auto iets meer karakter. Maar op het stuurwiel zit een fluorescerende knop om de GT-stand te activeren. Daarin verandert de auto van gezicht en geven de twee motoren al hun vermogen: 585 pk, waarvan 128 pk van de voorste motor. En ook aan koppel is er geen gebrek: 740 Nm.

In de verleiding

Overigens konden we op maandag, toen we terug waren van het weekend, niet aan de verleiding weerstaan even een ommetje te maken langs de A12 en te duimen dat we in Londerzeel op pole position zouden staan aan het rode licht. En dat was het geval! Na het indrukken van de GT-knop het sprintje van 0 tot 100 km/u proberen te reproduceren in de opgegeven 3,5 seconden (ondanks de winterbanden) is een echt hoogtepunt. De Koreaanse auto geeft alles wat hij heeft, zonder tractieproblemen, en laat letterlijk iedereen achter zich. In de huidige autoproductie zijn er maar weinig die hem de loef kunnen afsteken.

De Drift-modus konden we op de openbare weg uiteraard niet testen, al was het maar om de banden te sparen. De procedure om die te activeren vereist zeer specifieke stappen met de spatels achter het stuur waarmee je normaal gezien de remenergierecuperatie regelt, met de rijmodus, met het ESP en met het rempedaal.

Ionity

Terug naar de Somme. In theorie was de resterende actieradius voldoende om het dorp op enkele kilometers van de kust te bereiken. De boordcomputer gaf immers een gemiddeld verbruik aan van 25,4 kWh/100 km. Dat gemiddelde behaalden we met de airco in de zachte stand voor 20°C in het passagierscompartiment, terwijl we altijd aan de maximaal toegestane snelheid reden, meestal 120 km/u en 130 km/u.

We hadden nog 25% van de batterij over, oftewel 73 km actieradius, op 13 km van onze bestemming. Maar bij gebrek aan een oplaadpunt op onze bestemming moesten we halt houden bij het Ionity-station langs de A16. De Kia EV6 GT is gebouwd op een 800-volt architectuur die erg snel opladen mogelijk maakt. De cross-over kan een laadvermogen tot 233 kW aan. Toen we terugkwamen van een kleine sanitaire pauze had de auto al opnieuw meer dan 50% van zijn batterijcapaciteit. Genoeg voor de korte ritjes alvorens we op zondag weer naar huis zouden rijden.

Ochtendcroissants 

Op zaterdag- en zondagochtend moesten we in de regen 7 km naar Rue voor croissants, baguettes en brioches. In de snelkoppelingsbalk op de middenconsole is het eerst even jongleren tussen de bediening voor de airco en die voor de muziek. De camerabeelden op het dashboard die laten zien wat er schuin achter je gebeurt wanneer je je richtingaanwijzer activeert, worden nutteloos als regenwater de boel vertroebelt. Maar goed.

De departementale wegen waren, vooral op zondag, nog verlaten. Een goede gelegenheid om wat met de GT knop te rommelen. Het is opwindend, maar niet te lang, want het rijbereik slinkt als sneeuw voor de zon. Deze kleine wegen bevestigen het stabiele rijgedrag van een chassis dat een goed compromis heeft weten te vinden tussen rijcomfort en sensaties. Vooral in de kuipstoelen van deze GT-versie. De demping is stevig, zonder van de EV6 GT een stuiterbak te maken.

De remmen zijn krachtiger dan bij andere auto's. De besturing is nauwkeurig. En de vierwielaandrijving speelt zijn rol bij het nemen van bochten met een mes tussen de tanden. Moraal: de uitslapers kregen nog warme croissants op tafel.

Shopping in St-Valéry

Een kort uitstapje naar het charmante St-Valéry-sur-Somme, dat verbroederd is met de stad Ronse, bevestigt het aangename karakter van deze Koreaan, die in staat is kalm en volgzaam te zijn. Maar die dus, als de gelegenheid zich voordoet, kan veranderen in een furie. In de havenstad aan de monding van de Somme hebben we ons laten verleiden. Het in een winkel gekochte schilderijtje vindt een veilige plaats onder de vloer van de kofferbak. We gaan naar de Pointe du Hourdel voor het diner, met twee vrienden. De ruimte achterin is ongelooflijk. Logisch, er is geen transmissietunnel en de wielbasis bedraagt 2,90 m. Over één ding klaagden ze echter: het gebrek aan licht door de kleine ramen.

Op de parkeerplaats herinnert de Kia EV6 GT ons eraan hoe breed hij is (1,88 m). Je kunt hem echter van buitenaf verplaatsen via de afstandsbediening, zonder iemand in de auto. Dus zat er niets anders op dan als een slangenmens de auto in te kruipen en hem op de ouderwetse manier uit zijn parkeerplaats te rijden, waarna ook de passagiers, onder wie een persoon met beperkte mobiliteit, konden instappen.

Het gemiddelde verbruik zonder snelweg bedroeg iets meer dan 20 kWh, zonder de GT-knop te gebruiken. Met de 74 nuttige kilowatturen van de 77,4 kWh-batterij kan de auto dus meer dan 350 km rijden op secundaire wegen. Persoonlijk gaf ik er de voorkeur aan de regeneratie in stand 2 te zetten, met voldoende motorremeffect om de auto af te remmen en wat energie terug te winnen, zonder direct de snelheid eruit te halen wanneer je je voet van het rechterpedaal haalt.

Zand en laagtij

Op zondagochtend profiteerden we van het lage tij om met onze voeten in het zand en het water het Nationaal Natuurreservaat van de Baai van de Somme te ontdekken in Le Crotoy, vlak bij de monding van de Maye, een kleine kustrivier van 38 km. De parkeerplaats waar de natuurgids ons opwachtte, bevond zich in de berm op het eind van een zandweggetje. De Kia EV6 GT had geen moeite om vooruit te komen op het zachte, natte terrein. Hij schudde een beetje, maar kwam soepel en zonder slippen vooruit. Dankzij zijn bodemvrijheid kon hij zonder al te veel problemen door de gaten en spleten rijden.

Eenmaal geparkeerd en klaar voor de rit, kon de open koffer worden gebruikt als bankje om onze wandelschoenen aan te trekken. Terwijl de Kia op ons stond te wachten, konden we de plaatselijke fauna ontdekken, waaronder moeflons (een soort wilde schapen), bergeenden (een soort witte, bruine en donkergroene eend met een rode snavel), een zilverreiger, kleine slakken, een zandworm, krabben, schelpen, zeewier, ruiters op Hensonpaarden en in de verte met de verrekijker een zeehond die op een zandbank van de zon genoot.

Terug naar huis

Alvorens terug naar België te rijden, keerden we terug naar het Ionity-station langs de A16. Daar aangekomen was het laadniveau van de batterij gedaald tot 27%, goed voor nog slechts iets meer dan 80 km rijbereik. In plaats van in de auto te wachten, gingen we een koffietje drinken. Een half uurtje later zit onze Kia EV6 GT aan 97% accucapaciteit, met een actieradius van 325 km. Genoeg om gerust thuis te geraken. En inderdaad, we hoeven onderweg niet meer bij te laden.

Op de terugreis toonde de Koreaanse auto zijn belangrijkste tekortkoming, net als op de heenreis: het grillige karakter van de spoor- en inhaalassistent. De auto remde telkens bij het opnieuw invoegen, wat erg gevaarlijk is als er iemand achter je rijdt, zelfs op afstand. Gelukkig kan deze "assistentie" worden uitgeschakeld. Maar er was nog een rijhulpsysteem dat ons parten speelde: bij het achteruitrijden om het laadklepje ter hoogte van de laadpaal te krijgen, detecteerde een sensor god weet wat en bracht de auto zichzelf abrupt tot stilstand.

Er viel enkel nog beweging in te krijgen door het pedaal hard genoeg in te drukken waarna de auto in schokjes verder achteruitreed. En aan een tolstation hadden we opnieuw prijs, toen de auto ongetwijfeld in paniek raakte door de slagboom of de borstwering. Uiteindelijk moesten we hem zelfs opnieuw starten om opnieuw sneller te kunnen rijden dan een step! Voor de rest verliep de terugreis, met als soundtrack de muziek op een ‘klassieke’ USB-stick, vlot. En eenmaal thuis bewees de afwezigheid van pijntjes dat de Kia EV6 GT geknipt is voor lange ritten .

Prijs Kia EV6 GT

Deze sportieve, perfect afgewerkte en veelzijdige elektrische gezinswagen kost 72.990 euro Maar voor die prijs is hij uitstekend uitgerust en zijn er nog maar weinig opties: een schuifdak voor 800 euro en metaalglanslak voor 700 euro. De V2L-aansluiting om de auto te gebruiken als een grote accu om een apparaat op aan te sluiten, is ook optioneel (prijs niet vermeld in de configurator). Zo'n 75.000 euro is zelfs voor een ultracomplete auto natuurlijk duur.

Maar als je kijkt naar de prijs van andere elektrische auto's, die minder krachtig, minder snel op te laden en minder levendig zijn: petje af voor Kia, eerlijk gezegd. Alleen moet je wel even geduld hebben, gezien de levertijden van de EV6, een echt succesverhaal.

Verdict

De Kia EV6 AWD was ons goed bevallen tijdens onze reiservaring in de winter. Nu de lente aanbreekt, bewijst een mooie excursie in de EV6 GT dat Kia heeft uitgevonden hoe je een elektrische auto bijna net zo flexibel kunt maken als een auto met verbrandingsmotor. Het rijbereik komt overeen met 2 uur rijden op de snelweg en nog iets meer. En het belangrijkste is dat je aan ultrasnelle laadstations nooit belachelijk lang moet wachten.

De Kia EV6 GT is niet alleen comfortabel, onberispelijk afgewerkt en gezegend met een uniek design, maar heeft vooral twee karakters, die er een schitterende EV van maken voor liefhebbers van zowel sensatie als sereniteit.

In dit artikel : KIA, KIA Ev6

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker