Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / ROADTRIP - Wat vind ik van de elektrische Renault Mégane E-Tech?

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Renault Mégane E-Tech Electric belooft een elektrisch rijbereik van 400 kilometer, dus in principe zou je van Doornik naar Parijs moeten kunnen rijden op een batterijlading. Onze Olivier Duquesne toetst de theorie aan de praktijk.

Mijn petekind en ik hebben de traditie elk jaar een dag samen door te brengen om een plaats of een museum te ontdekken. Dit jaar besloten we het Louvre in Parijs te bezoeken. Een goede gelegenheid om de Mégane E-Tech 60 kWh te testen voor een volledig elektrische rit van iets meer dan 250 km op de snelweg, van Doornik naar de Lichtstad en terug, aangevuld met een omweggetje naar het centrum van het land. Dus meer dan 650 km voor een auto met een WLTP-rijbereik van 450 km.

Verplichte stop

Volgens de simulator van Renault is de heenreis in theorie haalbaar en moeten we pas op onze bestemming bijladen. Zodra we die echter in de gps hebben ingevoerd, waarschuwt het systeem ons direct dat, hoewel de batterij op 97% staat, de actieradius ontoereikend is op basis van het gemiddelde van de laatste ritten. Dus mijn rit aan 120 km/u naar Doornik, maar ook die van mijn collega's daarvoor. We zullen dus een pauze moeten inlassen ten noorden van Parijs, in het voorgestelde Ionity-station van Saint-Witz (of eerder?) om te vermijden dat we ‘in het rood’ (minder dan 5% batterijlading) toekomen.

In ieder geval denken we er niet aan onze snelheid te gaan beperken tot 100 à 110 km/u: we zullen bijna permanent 130 km/u rijden waar dat is toegestaan. En als we moeten stoppen, dan doen we dat. Temeer omdat de weersomstandigheden optimaal zijn (tussen 15 en 19 °C) en de rit naar Parijs vlot zou moeten verlopen, aangezien we op een zaterdagochtend rond 7.30 uur vertrekken.

Blijven aandringen

Om weg te rijden met de Mégane moet je na het indrukken van de startknop, met je voet op het rempedaal, via een hendel achter het stuur naar D schakelen. Maar wacht… Laten we opnieuw beginnen: je moet de hendel achter het stuur in D zetten. Oké, nu werkt het. Meer dan één keer moest ik deze handeling herhalen. Mijn fout? Misschien. In ieder geval moet je de procedure nauwkeurig opvolgen en de hendel niet te zacht bejegenen om de elektrische Mégane in beweging te krijgen. Voor deze reis had ik gelukkig een exemplaar met een batterij van 60 kWh en een DC-snellader van 130 kW. Deze batterij is slechts 11 cm hoog. Dit geeft de Mégane E-Tech een echt berlineprofiel zonder te krap te zijn binnenin.

De A1, onvermijdelijk

Richting Parijs en het Louvre via de befaamde A1, via de buitenwijken van Rijsel. Het eerste doel is het Ionity-station bij Roissy. Maar voor het zover is, profiteren we van een korte stop bij Ressons Ouest om de auto aan te sluiten op een ‘traag’ laadstation. Dat is voldoende om ongeveer tien kilometer terug te winnen en ‘ruim’ Roissy-Saint-Witz te bereiken. We zouden Roissy toch hebben bereikt, omdat het bereik toereikend was.

Bij het opnieuw vertrekken controleren we of het venster gesloten is. Waarom? Vanwege het hoorbare geroezemoes in de passagiersruimte. Ja, het is gesloten. Het is dus een aerodynamisch geluid dat de Mégane slecht camoufleert. Wel heeft hij een aangename bestuurderspost met een naar de bestuurder gericht centraal scherm. In een reflex probeer ik aan de Multisense-knop rechts onderaan op het stuur te draaien. Maar nee, je kunt er alleen op drukken om de rijmodus te veranderen.

Koffie in de bar van het hotel

De laadpunten bevinden zich op een parkeerplaats van een hotel. Maar om daar te geraken moet je wel een tolstation passeren bij de afrit Chantilly. Dat betekent een extra tol van 0,90 euro (bedankt daarvoor…). We pluggen de auto in en de snellader geeft... 80 kW aan. En dan nog niet de hele tijd. De Mégane claimt 130 kW maximaal DC-vermogen met de 60 kWh-batterij. Merk op dat bij de 40 kWh-versie DC-snelladen een optie is!

Mar goed, we besluiten om 25 minuten te blijven staan om te voorkomen dat we in Parijs moeten opladen. We zullen dus voldoende stroom hebben om terug naar dezelfde plek te komen voordat we terugkeren naar België. En het wachten te verzachten nemen we een koffietje en een warme chocolademelk aan de hotelbar. Het is 10.05 uur wanneer we vertrekken naar het Louvre.

LEES OOK Roadtrip - Naar Nederland met de Skoda Enyaq

Nipt op tijd

Ons ticket is gereserveerd voor 11 uur. Een slot dat we niet mogen missen om niet achteraf in de rij te hoeven staan. Het verkeer rond en in Parijs wordt steeds drukker. Geen files op de Périphérique, maar een Parijs doorkruisen verloopt moeilijk door niet op elkaar afgestelde stoplichten, overvolle kruispunten en beperkingen allerhande. Zozeer zelfs dat we maar net op tijd aankomen op de parking (die ons 25 euro kost voor 5 uur parkeren). Deze toegang (zonder file!) geeft ons via het winkelcentrum rechtstreeks toegang tot de museumzaal.

We scannen het kaartje op tijd om de collecties van een van de meest prestigieuze musea ter wereld te ontdekken. Na het bezoek en een wandeling in de tuin van de Tuilerieën, wil mijn petekind het kasteel van Versailles zien (naar een van de schilderijen in het Louvre). Oké, maar dat ook nog gaan bezoeken zit er niet in, want het is al een stuk in de namiddag. Na het tot museum omgebouwde voormalige koninklijke paleis zetten we dan ook koers naar de voormalige residentie van Lodewijk XIV en zijn opvolgers... zonder te ontsnappen aan de Place de l'Étoile en de Parijse files.

Zoals anders

Zonder range anxiety is de Mégane E-Tech een charmante berline die gemakkelijk te hanteren is. Zijn acceleratie is uiteraard zeer responsief dankzij zijn elektrische motor. De voorwielen laten soms zelfs een rubberlaagje achter op het asfalt. Hij is niet alleen tamelijk laag voor een elektrische auto, maar heeft ook weinig last van koetswerkrol.

Rijden in het complexe en agressieve Parijse verkeer verloopt zonder al te veel stress dankzij een goed zicht rondom. Eenmaal van de overvolle A13 af, gaan we over de boulevards naar het kasteel. De Mégane rijdt er vlotjes over. Verrassing: bij de versterkte regeneratie, via de peddels op het stuur, gaat het rempedaal naar beneden wanneer de auto tijdens het remmen oplaadt. Mijn rechtervoet was daardoor een beetje verloren.

Na een wandeling over de binnenplaats van het kasteel gaan we naar het vliegveld van Saint-Cyr om een glimp op te vangen van de tuinen en gebouwen van het koninklijke complex. Het is nu tijd om terug te keren naar Parijs, en Montmartre, voor het avondeten.

Trop is te veel

In deze fase komt de Fransman enigszins stug uit de hoek op de onvolkomenheden van de gewestwegen en straten. Het enige minpuntje, want in files is de auto comfortabel. De airco, met warmtepomp, garandeert een goed interieurklimaat. Het grote voordeel is dat de bediening gescheiden is van het centrale touchscreen.

Een parkeeractie in een straat op een helling herinnert ons eraan dat de Mégane de neiging heeft om wat te veel van zich te laten horen bij het manoeuvreren. Toegegeven, het is een digitaal geluid dat minder schel is dan de gebruikelijke piepjes, maar uiteindelijk weet je niet meer wat het probleem nu eigenlijk is. Je kunt dan ook net zo goed vertrouwen op je ogen en op de camerabeelden.

Playlist

Tijdens de terugreis ‘s nachts drong de geplande pauze in Roissy-Saint-Witz zich op. Bij de laadpaal waren 3 van de 4 auto's een Mégane E-Tech. We bleven daar 35 minuten om de batterij op te laden tot 95% capaciteit. Net als op de heenrit kon de usb-stick van 256 gigabyte die ik als stresstest gebruik, niet goed worden gelezen. De Mégane kwam echter origineel uit de hoek. Ik heb auto's gehad die hem afwezen en auto's die hem accepteerden. Maar nog nooit een auto die slechts een bepaald aantal mp3-bestanden kan afspelen. Zo moest ik het doen met liedjes die beginnen met een nummer of met de letters A, B of C!

Gelukkig werkt Android Auto, maar alleen via een kabel. Een draadloze verbinding kon niet tot stand worden gebracht. Aangezien het door Renault gekozen systeem dat van Google is, moet ik erop letten dat de navigatie in de auto waarin ik het bestemmingsadres heb ingevoerd, wordt weergegeven, en niet het scherm van Android Auto. De integratie werkt trouwens goed, en de stuurwielbediening en de opdracht ‘Oké Google’ blijven werken.

Nog niet voorbij

We bereiken Doornik met de stroom die we hebben opgeladen in Roissy. Maar terwijl we na een nachtje slapen in West-Henegouwen in de vroege ochtenduren met ons tweetjes zijn vertrokken uit Doornik, is mijn terugrit, deze keer alleen, nog niet ten einde. Dus moet ik nog een keer herladen. En deze keer waren het station en/of de auto lui: 32 kW, terwijl dat in theorie veel meer had kunnen zijn (350 kW wat het laadstation betreft). De eenzaamheid van de EV-rijder op een serviceterrein aan het eind van de avond is een onaangename ervaring. Eindelijk thuis, iets voor middernacht! Om mijn tas te pakken duik ik in de kofferbak met zijn veel te hoge laaddrempel

Naast het tripje naar Parijs heb ik deze Mégane een week lang gebruikt, waarvan bijna 70% op de snelweg. Mijn verbruik over 1.200 km bedroeg 18,1 kWh/100 km. Maar op de snelweg moet je rekenen op 22 kWh/100 km bij 130 km/u, wat neerkomt op een actieradius van 270 km. Om de reis van Doornik naar Parijs te maken zonder onderweg te moeten opladen, had ik mijn snelheid moeten verlagen tot 100 km/u (in plaats van 110/120) en 110 km/u (in plaats van 130). Zoals nog te vaak het geval is met elektrische auto's, moet je kiezen tussen minder snel rijden op de snelweg of koffiepauzes nemen. En je moet zeker een stopcontact vinden op je bestemming om op te laden terwijl je het museum bezoekt. Dat is nog steeds niet vanzelfsprekend, zelfs niet in Parijs.

Dus

Na de roadtrip naar Parijs kan ik enkel besluiten dat de elektrische Renault Mégane E-Tech veel kwaliteiten heeft. Op een gemengde route haal je een rijbereik van meer dan 300 kilometer, alleen op de snelweg moet je rekening houden met regelmatige laadpauzes, want moet je elke 200 kilometer naar de kant voor een extra portie elektriciteit. 

De laadinfrastructuur wordt beter en beter, ik weet het. Maar van een volledige dekking kan je moeilijk spreken. Bovendien vertoont de Renault Mégane E-Tech Electric wat terughoudendheid om aan meer dan 75 kw te laden. En dan wordt die laadpauze weer enkele minuten langer, natuurlijk. Wie elektrisch rijdt, weet dat geduld een schone deugd is... 

En dat telt dubbel en dik als je voor het instapmodel van de elektrische Renault Mégane E-Tech gaat, want die beschikt geeneens over snellaadfunctionaliteiten. Denk dus goed na over de batterijkeuze en over de talloze opties, zoals een warmtepomp bijvoorbeeld, al je een citytrip naar Parijs plant. Of naar Amsterdam of Keulen, uiteraard...

Bekijk ook onze video van de Renault Mégane E-Tech Electric

In dit artikel : Renault, Renault Megane e-tech

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker