Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de 2022 Kia EV6 GT Line?

Geschreven door Kevin Kersemans op

De futuristisch ogende Kia EV6 schopte het tot Europese Auto van het Jaar 2022. AutoGids-redacteur Kevin Kersemans wilde weleens weten of dat terecht is en ging daarom een weekje op pad met de achterwielaangedreven versie van de GT Line.

64.090 €
  • Score redactie /20

Overzicht :

Van bij zijn introductie vond ik de Kia EV6 een intrigerend geval. Niet zozeer omwille van zijn elektrische aandrijfgeheel met 800-voltarchitectuur dat hij deelt met zijn neef, de Hyundai Ioniq 5, maar vooral om hoe hij eruitziet. Ik kon al wel kennismaken met het model bij het maken van onze videoreview, maar had nog niet de gelegenheid gehad er zelf mee op pad te gaan.

Daar is ondertussen verandering in gekomen, en omdat bescheidenheid siert, koos ik niet voor de vierwielaangedreven en enigszins 'overpowerede' EV6 GT van 585 pk, maar voor de meer bescheiden GT Line met achterwielaandrijving en 'slechts' 229 pk. Wel met de batterij van 77,4 kWh – de absolute instapversie met de batterij van 58 kWh en 170 pk is trouwens niet meer verkrijgbaar.

Leuk

Over het design van de Kia EV6 zijn de meningen verdeeld. Collega Steven vertelt in onze videoreview bijvoorbeeld dat hij meer fan is van de Hyundai Ioniq 5, maar die vind ik dan weer net te gekunsteld en bedacht met onevenwichtige proporties. De futuristische look van het brede en platte EV6-koetswerk met zijn atypische achterpartij en brede heupen kan mij daarentegen helemaal bekoren. En toegegeven, als liefhebber van Italiaanse bolides laat de subtiele verwijzing in de achterpartij naar de Lancia Strato's uit de jaren 70 mij ook niet helemaal koud (anders dan Steven 'zie' ik die eerder dan de knipoog die de Ioniq 5 zogezegd zou maken naar de door Giugiaro ontworpen eerste generatie van de Lancia Delta).

Maar de Kia EV6 is natuurlijk meer dan zijn looks. Het is ook een aangename EV die zelfs in zijn achterwielaangedreven basisversie best plezierig kan zijn om mee te rijden, temeer omdat de rijhulpsystemen zich relatief discreet weten te houden. De prestaties volstaan ruimschoots en in het licht daarvan valt ook het verbruik best mee – ik klokte na mijn testweek af op een gemiddelde van 18 kWh/100 km (goed voor een rijbereik van zo'n 430 km), terwijl daar voor de presentatie van het Europese BYD-gamma nochtans ook een snelwegrit over en weer naar Den Haag tussen zat.

Onderweg daarnaartoe kon ik trouwens profiteren van de snellaadmogelijkheden van het Kia/Hyundai-platform om op een kwartiertje tijd voldoende ionen in te slaan om gerust op mijn bestemming en de volgende dag ook weer thuis te geraken. Al is dat natuurlijk iets dat je als EV-rijder zoveel mogelijk moet proberen te vermijden, door de hoge kostprijs van zo'n laadsessie, maar ook voor de gezondeid op lange termijn van je batterij. Ook handig trouwens: de 'frunk' waarin je de laadkabel kunt opbergen, zodat die geen plaats inneemt in de bagageruimte.

Overigens nogmaals een heads up voor de dodehoekcontrole met camera's van Kia/Hyundai, waarbij een camerabeeld van de desbetreffende dode hoek wordt weergegeven op het instrumentenpaneel zodra je de richtingaanwijzer inschakelt. Superhandig en ideaal voor wie al eens last heeft van een pijnlijke schouder of een stijve nek. Wie daarmee nog een ongeval veroorzaakt bij het veranderen van rijstrook, heeft het toch echt aan zichzelf te danken – al is het natuurlijk wel een vereiste dat je je richtingaanwijzer gebruikt. Ook de rest van het (bijzonder ruime) EV6-interieur is trouwens een moderne omgeving, maar het is wel wennen aan de dubbele functie van de (virtuele) knoppen onder het aanraakscherm. Handig dat je niet telkens langs dat scherm moet passeren om de airco in te stellen, maar wanneer je dan een andere functie wil bedienen, vergt het toch weer een extra handeling.

Jammer

Nu ik het toch over ergonomie heb, het head-updisplay is wel érg groot. Persoonlijk vind ik dat het bij momenten de aandacht wat afleid. En die heb je soms best nodig om de EV6 door druk verkeer te laveren, want hij is niet bepaald smal. En ook niet licht. Ondanks zijn achterwielaandrijving was mijn test-EV6 dan ook niet superlevendig; lange bochten verteert hij dankzij zijn lage zwaartepunt en brede sporen met gemak, maar een gooi-en-smijtkar is hij niet.

Het is echter vooral bij het remmen dat je de massa gewaar wordt (2.149 kilo in het geval van onze testauto, al valt dat in EV-termen eigenlijk nog mee...). Verder had ik ook het wegcontact wat zachter verwacht, met name wat de achtertrein betreft, die soms echt naar beneden lijkt te 'vallen' wanneer je van een verkeersdrempel rijdt. De grote 20-duimwielen helpen daarbij wellicht ook niet echt.

Ten slotte nog dit: in onze videoreview kloeg collega Steven over een gebrek aan hoofdruimte, waarop verschillende EV6-rijders lieten weten dat zij daar helemaal geen probleem mee hebben. Wel, het bljkt nogal af te hangen van je rijhouding. In tegenstelling tot mijn ongeveer even grote collega zat ik zelf niet met mijn hoofd tegen het plafond... maar overschot had ik evenmin, want om eens in mijn haar te krabben moest ik toch even wat onderuitzakken. Maar kom, wat mij betreft is dat een kleine prijs om in zo'n onderscheidend voertuig te kunnen rijden. Had ik al gezegd dat ik een fan was van het design van de Kia EV6...?

Dus

Over smaken en kleuren valt niet te discussiëren, dus de esthetische kwaliteiten van de Kia EV6 zullen we aan eenieders appreciatie overlaten. Los daarvan is hij echter net als zijn Hyundai-neef een van de betere volledig elektrische modellen van het moment, of het nu gaat om rij-eigenschappen voor courant gebruik of over typische EV-kenmerken zoals rijbereik en laadmogelijkheden.

Enkel de breedte van het koetswerk is wel iets om rekening mee te houden, maar met de andere 'minpuntjes' valt goed te leven. Zijn grootste nadeel is wellicht zijn beschikbaarheid: op het moment dat ik deze test schrijf, is de levertijd naar verluidt opgelopen tot maar liefst 40 maanden! En gezien de evoluties die we de komende jaren mogen verwachten op het vlak van batterijtechnologie, is het nog maar de vraag of de Kia EV6 in 2025 nog even interessant zal zijn...

In dit artikel : KIA, KIA Ev6

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker