Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Volkswagen Golf R 20 Years Edition?

Geschreven door Xavier Daffe op

De Volkswagen Golf R viert zijn twintigste verjaardag met een speciale versie die wat extra paardenkrachten combineert met enkele esthetische aanpassingen. Wat vond AutoGids-journalist Xavier Daffe leuk en wat jammer aan de 20 Years Edition?

Wat vind ik van de Volkswagen Golf R 20 Years Edition? #1
Prijs
NB
  • Score redactie /20

De VW Golf GTI is al een hot-hatchicoon sinds 1976, de R-benaming belande pas in 2002 Volkswagen Golf. Die badge is minder iconisch dan de mythische drielettercombinatie die uitgroeide tot een specifiek marktsegment, toch komt die R enkel op de machtigste versies terecht.

En met deze 20 Years Edition heeft Wolfsburg de grens opnieuw een beetje verlegd, want deze verjaardagseditie is weer wat krachtiger dan de gewone VW Golf R. Voor de gelegenheid werd het TSI-blok immers opgevoerd van 320 naar 333 pk, wat er de sterkste productie-Golf uit de geschiedenis van maakt. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 4,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 270 km/u.

VW doet dat niet slecht. Terwijl het aanbod aan sportmodellen van bereikbare familiewagens met de dag krimpt, houdt Wolfsburg zowel de Polo GTI als de Golf GTI in het aanbod. De Golf R is er ook als Break en wie liever een SUV heeft, kan kiezen tussen de T-Roc R en de Tiguan R. Nu gaat het bij dit soort wagens zelden om de kwantiteit... Is deze Volkswagen Golf R 20 Years Edition een wat duurder verpakte publiciteitsstunt of een echte sportieveling?

Leuk?

De 20 Years Edition heeft niet alleen wat extra vermogen, maar wordt ook standaard geleverd met het R Performance Package dat optioneel is op de E. Het pakket omvat onder meer torque vectoring en twee additonele rijmodi: Special en Drift. In Special wordt de kalibratie van de verschillende compoenten aangepast aan de Nordschleife van de Nïrburgring, in Drift wordt de VW Golf R een halve hooligan die rubber eet als ontbijt.

Nu kan ik niet anders dan toegeven dat de Volkswagen Golf R bijzonder homogeen voor de dag komt, ongeacht de gekozen rijmodus. Ik was vooral onder de indruk van de grip, van de snelheid waarmee je de bocht kan induiken. Vooral omdat de testwagen op winterbanden stond.

De turbomotor reageert furieus zodra je het gaspedaal beroert, wat er samen met de grip van de 4Motion-vierwielaandrijving voor zorgt dat je als een katapult uit de bocht schiet. Nu goed, zelfs als 20 Years Edition is en blijft de VW Golf R een wagen die ontwikkeld werd om een zo groot mogelijke massa ter wille te zijn. Dan komt je minder spits voor de dag dan echte atleten zoals een Alpine A110. Maar die kan niet dezelfde gebruiksvriendelijkheid voorleggen, natuurlijk.

Want aan de teugels gehouden is de VW Golf R 20 Years Edition tevreden met een gemiddeld brandstofverbruik van 7,5 liter per 100 kilometer en weet hij raad met de inhoud van een volgeladen winkelkarretje. Dankzij de vierwielaandrijving hoe je je geeneens zorgen te maken over het weer. En als er zich dan toch een leuk kronkelbaantje aandient, kan je het beest nog altijd loslaten.

Essai Blog - Volkswagen Golf R 20 Years - Xavier Daffe

Jammer?

Ondanks de Emotional Start-functie die de naald van de toerenteller meteen naar 2.500 toeren jaagt wanneer je de VW Golf R 20 Years Edition start, heb je 's ochtends niet meteen de indruk dat je met iets speciaals aan de rol bent. De schuld van de steeds strengere emissieregels, wellicht.  De vierpitter is meer dan machtig genoeg, maar de soundtrack mist muziek. Dan zingt de vijfpitter van de Audi RS 3 een heel ander lied. De VW Golf R klikt bijna.... zakelijk. Een beetje uitbundigheid had deze Volkswagen echt geen pijn gedaan.

De R is ook maar een VW Golf. Dus naast diens voordelen erft de 20 Years Edition ook diens nadelen. En zo komen we als vanzelf bij het infotainmentsysteem van Volkswagen, dat alle bedieningsmodules integreert achter de aanraakdisplay. Een bron van ergernis, die niet verdwijnt wanneer je met de toetsen van het multifunctionele stuur aan de slag gaat... Nu goed, intussen heeft Wolfsburg ook begrepen dat ze een andere strategie moeten volgen voor de toekomstige productiemodellen.

Essai blog - Volkswagen Golf R 20 Years - Xavier Daffe

Dus?

Ik moet bekennen dat ik heb genoten van elke rit die ik met de VW Golf R 20 Years Edition maakte tijdens de testweek. Vooral omdat ik me niet moest aanpassen aan het sportieve temperament van deze Volkswagen. Want het is niet omdat je met een sportieveling rijdt, dat het mes altijd en overal tussen de tanden moet. Soms wil je gewoon naar de bakker, gewoon een muziekje luisteren, rustig kabbelend van het ene verkeerslicht naar het volgende. En dat doet de Volkswagen Golf R zonder morren. Tot je de ruimte vindt om het potentieel van deze 20 Years Edition toch even te bevrijden en alsnog op je wenken bediend te worden.

 

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker