Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Kia Sorento PHEV?

AutoGids-redacteur Steven Appelmans nam de Kia Sorento PHEV mee op reis, voornamelijk om uit te vlooien of een PHEV ook kan dienen op de lange afstand.

55.590 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Waarom dat dan per se de Kia Sorento PHEV moest zijn? Simpel, omdat Kia – en bij uitbreiding Hyundai – een HEV-functie voorzien in zijn plug-ins. Waardoor deze PHEV letterlijk kan gezien worden als de Sorento Hybrid met een grotere batterij en dito elektromotor.

In theorie zou, met die bijkomende hybridefunctie, het voordeel van de PHEV in twee richtingen moeten werken. Blijf je rond de kerktoren, dan zijn de eerste pakweg 45 kilometer (Kia zelf geeft een elektrische actieradius op van 54 kilometer, maar zoals zo vaak blijkt dat wat optimistisch) CO2-loos.

Trek je daarentegen Europa door – richting Tirol in mijn geval – dan kan je die elektrische energie echter opsparen en mondjesmate serveren. De 1.6 T-GDI – die net als in de gewone Hybrid goed is voor 180 pk en 265 Nm – neemt dan het leeuwendeel van het werk voor zijn rekening. Weliswaar altijd met een helpende hand van de elektrostructuur die de vierpitter komt bijstaan van zodra die iet of wat toeren begint te maken.

Aangezien er 13,8 kWh aan batterijkracht op te souperen valt – vermogen dat uiteraard volledig ter beschikking stond op het moment dat ik de oprit afreed – en er ook meer elektrische pk’s aan te spreken zijn dan bij de Hybrid (91 tegenover 60), zou dat dus moeten resulteren in een meer dan behoorlijk verbruiksresultaat. Eentje dat op z’n minst dat van de Hybrid evenaart.

Leuk

Ik ben uiteindelijk geland op een algemeen gemiddelde van 7,9 liter/100 km. Lang niet slecht voor een dergelijke kolos. Zeker in de wetenschap dat Duitsland door te steken viel en er dus geregeld stukken Autobahn zijn gepasseerd zonder snelheidslimiet. Op die verschillende snelwegen speelt de Sorento trouwens nog een troef uit: zijn stabiliteit. Zelfs op hoge snelheid (heel even hebben we 200 km/u geafficheerd gezien) blijft de Kia op rails lopen. Iets dat vaak enkel de grootste – lees: de meer premium gerichten – van dit segment gegeven is.

Het is ook best aangenaam toeven achter het stuur. De zetels steunen afdoende, de afwerking staat op punt en aan luxe is er hoegenaamd geen gebrek. Ook op de tweede rij hebben we geen klachten gehoord. Het had me ook danig verbaasd mocht dat wel het geval zijn geweest. Plek zat achterin. Zelfs de koffer bleek meer dan ruim genoeg om al onze bagage te slikken zonder dat we het bagagescherm dienden op te rollen. Bewonderenswaardig, gezien er nog twee kofferzetels in de vloer zaten.

Jammer

Het hangt er toch wel vanaf waar je precies je je kilometers maalt voor dat betere verbruik. Om dat even te duiden: op de rit heen en terug, met dus voornamelijk snelwegen, zakten we niet onder de 8 liter. Het maximale gemiddelde was zelfs 8,7 liter, wat voornamelijk vandoen had met de sterke kopwind waar de Sorento diende tegen op te beuken. En dus niet zozeer met de snelheid. Die heette op dat traject namelijk ‘gemodereerd’.

Moeilijke omstandigheden waar je toch voelt dat de 1.6 T-GDi het niet helemaal onder de markt heeft met de Sorento. De viercilinder moet harder aan de bak om de grootste der Kia’s vlot te houden en dat laat zich finaal betalen aan de pomp. Ook de status van de batterij speelt – logischerwijs – zijn rol. Waar de motor bij volle lading afsloeg van zodra ik van het gas ging, diende dat op het einde – met lege cellen – bijna geforceerd te worden. Ook voor het HEV-gamma blijft het dus primordiaal om de lithium-ions geladen te houden.

De Sorento is evenmin de meest dynamische. Wat, gezien zijn omvang, misschien niet geheel onverwacht zal komen. Alleen is het verschil tussen de standvastigheid rechtdoor en het gewieg door de bochten wel heel groot. Niet dat dat daarom een breekpunt moet zijn. Dit is en blijft een zevenzitter met een familiale insteek. Bijgevolg zullen het halen van KOM’s nooit een streven worden van deze Sorento.

Tot slot hoor ik ook nog even de benzinetank aan te halen. Da’s immers het grootste slachtoffer van de PHEV-operatie. Om plek te laten voor de bijkomende elektrostructuur kromp die van 67 naar 47 liter. Dat betekent dat het liedje, met het gemiddelde van 7,9 liter indachtig, na een kleine 600 kilometer al is uitgezongen. Net iets te weinig voor de kilometervreter die deze Sorento au fond toch is.

Dus

De HEV-functie heeft weldegelijk zijn meerwaarde. Als je tenminste kan teren op een volle batterij én op snelwegen je draf enigszins beperkt. Restricties die voornamelijk worden opgelegd door de 1,6-liter die misschien net iets te licht uitvalt voor deze bonk. Al doet dat finaal niets af aan de conclusie dat deze Kia Sorento PHEV – door het kunnen spreiden van zijn elektrovermogen in plaats van het ineens op te souperen – een extra dimensie heeft weten toevoegen aan het plug-inhybrideconcept.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by steven appelmans (@officialstevenappelmans)

In dit artikel : KIA, KIA Sorento

Journalist AutoGids/AutoWereld

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag