Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Mazda MX-30 e-SkyActiv?

A priori was eindredacteur Werner Van Kerckhoven sceptisch rond de Mazda MX-30: zo’n kleine batterij en zo’n klein rijbereik, dat was toch al te slappe kost? Kon een testrit hem bekeren?

37.790 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mazda en elektrische auto’s: het is ‘van moetens’, niet ‘van willens’. Na lange tijd feestelijk bedankt te hebben voor de EV moesten ze in Hiroshima dan toch overstag – uit noodzaak, of ze spelen binnenkort in Europa niet meer mee voor de knikkers. Maar in deze eerste elektrische worp, de MX-30, meen ik nog een stukje van die weerspannigheid te zien doorschemeren.

Hoe anders verklaar je die kleine elektrische batterij? Dat povere rijbereik? Die ronduit bescheiden laadcapaciteiten? Nope, hoe origineel deze MX-30 er ook uitzag, zijn lot leek al bij voorbaat bezegeld: een figurantenrol, meer dichtte ik hem niet toe. En eigenlijk is dat bijzonder jammer. Want intussen kon ik hem toch eens uitproberen, en dat was een verrassend prettige kennismaking.

Leuk

Test 2021 Mazda MX-30 e-SkyActiv - Review AutoGids

Leuk uitziende auto’s, Mazda heeft er tegenwoordig een patent op. Ook de MX-30 heeft zijn leuke kantjes, waarbij vooral de strakke neus me wel ligt. Bovendien moet ik toegeven: het heeft iets bijzonders, die twee suicide doors achteraan, met de hele B-stijl erin verwerkt. Verder een pluim voor de mooie aankleding van het interieur – dat kurk is niet meteen mijn ding, maar de textielbekleding voor deuren en dashboard vond ik des te fraaier, net als de stijlvolle stoelbekleding.

En het blijft niet bij een knappe look alleen: wat rijdt deze elektrische MX-30 heerlijk! Er schuilt geen greintje brutaliteit in zijn reacties, noch van zijn elektrische aandrijving, noch van zijn onderstel. Mazda heeft uitstekend begrepen dat bij elektrisch rijden alles om zachtheid draait. De hele rijervaring past in dat plaatje, tot de geluiddemping toe. Samen met die knusse interieursfeer creëert dat echt een gevoel van cocooning...

Ik apprecieer daarbij ook dat de Japanners het niet moeilijker hebben gemaakt dan nodig: niks rijprogramma’s of standen, gewoon het pookje in D zetten en rijden. Met de spatels aan het stuur kun je wel de remenergierecuperatie instellen. In de zwaarste stand vertraagt die de auto meer dan behoorlijk, maar nooit echt doortastend – helemaal geschikt voor one pedal driving is deze MX-30 daarmee niet, maar het past allemaal in dat verhaal van zachtheid.

Jammer

Test 2021 Mazda MX-30 e-SkyActiv - Review AutoGids

Ik wilde dat het anders was, maar een batterijcapaciteit van 35,5 kWh – en dat is dan nog bruto – is me anno 2021 te weinig. Met mijn gemiddelde verbruik van 17,5 kWh/100 km betekent een volle batterij maar een slordige 170 kilometer rijbereik. En op de snelweg bij 120 km/u – of in de winter – wanneer je eerder iets van 20 à 25 kWh/100 km erdoor jaagt, is dat maximaal 120 à 150 kilometer. Als je dan weet dat bij een range van 50 kilometer de boodschap ‘Hoogspanningsaccu raakt leeg’ verschijnt (er zit dan nog een kwart in de batterij), is de range anxiety nooit ver weg. Zulke stalen zenuwen heb ik niet...

Dit is dus een auto die je dagelijks zult moeten inpluggen – de interne omvormer van 6,6 kW is weinig indrukwekkend, maar kan door de povere batterijcapaciteit nog volstaan. Maar verre reizen zijn uitgesloten: onderweg ‘snelladen’ kan de MX-30 maar met 50 kW. En sowieso, een klein half uur staan wachten op een volle batterij... om 100 kilometer verder alweer te moeten uitkijken naar de volgende snellader (en hopen dat die vrij is)? Dat lijkt me pure zelfkastijding.

Een laatste bedenking heeft te maken met het originele koetswerk. Om de stijfheid (en de veiligheid te garanderen) hebben de ontwerpers de B-stijl extra dik moeten maken. Met als gevolg dat hij het zicht schuin naar achteren fel hindert – de ‘blik over de schouder’ voor het wisselen van rijstrook, die er ook bij mij nog ingepompt werd, is hier een maat voor niks, want je kijkt gewoon tegen de dakstijl aan. Kortom, de dodehoekcontrole is zeker niet overbodig.

Dus

Wat een fantastisch rijdende elektrische auto is deze Mazda MX-30! Elke meter in deze zachte cocon is een waar genot... Of liever, dat had het kunnen zijn, ware het niet dat ik voortdurend een ongemakkelijk oog op het batterijpeilmeterje hield, dat in vrije val lijkt zodra je begint te rijden. Hoe gecharmeerd ik ook van deze auto ben, dat permanente ‘living on the edge’-gevoel zou er voor mij te veel aan zijn... Laat die range extender dus maar snel komen...

 

Verwante testen

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-30

Eindredacteur AutoGids

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag

Tests

Onze tests

Stockwagen

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!