Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A5 Cabriolet

Geschreven door David Leclercq op

Audi blijft ervan overtuigd dat het harde wegklapdak geen wondermiddel is. De A5 Cabriolet bewijst op fraaie wijze dat een stoffen kap ook voordelen biedt.

Prijs
NB

Audi blijft een onvoorwaardelijke aanhanger van de stoffen kap. Die oplossing biedt als voordeel dat de ontwerpers de open modellen esthetisch beter kunnen onderscheiden van de coupés, maar ook dat ze de kwaliteit van de koetswerkstructuur makkelijker kunnen verbeteren. In het geval van de A5 Cabriolet werd duidelijk geen half werk geleverd. Bij gelijke motor weegt hij immers 210 kilo meer dan de Coupé. De elegante stoffen kap die standaard wordt aangeboden, bestaat uit drie lagen: een buitenlaag, een voering en een hemelbekleding. Tegen een redelijke meerprijs van 363 euro kun je echter kiezen voor de akoestische kap met een isolerende schuimlaag van 15 millimeter. De kap van de A5 Cabriolet verdwijnt met behulp van een hydraulische pomp en vier vijzels in slechts 15 seconden in het daartoe bestemde compartiment (het sluiten neemt 17 seconden in beslag). Door de compacte afmetingen van de soepele kap kon bovendien een erg behoorlijk koffervolume behouden blijven: 380 liter met de kap dicht en 320 liter open. Doe geen moeite, beter zult u onder de vierzitscabrio's met een stoffen kap niet vinden...

Tijdens de eerste kennismakingsrit, die we afl egden met een 2.0 TDI, kwam de uitstekende structurele stijfheid van de A5 Cabriolet duidelijk naar voren. Zelfs onder sterke motorbelasting of op een erg beschadigd wegdek hebben noch de stuurinrichting, noch de ophanging last van trillingen of parasietreacties. Daardoor kunnen we met relatieve zekerheid stellen dat Audi zijn rivalen op dit vlak blijft domineren. Goed, de acceleraties zijn niet flitsend, maar toch volstaan de prestaties van de viercilinder ruimschoots voor dagelijks gebruik en zeker, dankzij het standaard windscherm, voor een ontspannen ritje met de kap naar beneden.

De Audi A5 Cabriolet, die tot in de puntjes verzorgd is (met zijn akoestische kap met ledinterieurverlichting bijvoorbeeld), neemt op een effi ciënte manier de fakkel over van de A4 Cabriolet. Als troeven kan hij onder andere zijn uitstekende structuurstijfheid naar voren schuiven, een verbeterd rijcomfort en viercilindermotoren met een stopstartsysteem, evenals uitrusting die nog maar weinig verspreid is in deze categorie (nekverwarming, geventileerde stoelen, enzovoort).

In dit artikel : Audi, Audi A5

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker