Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi Q3

De BMW X1 heeft het rijk in de categorie van de subcompacte SUV's niet langer voor zich alleen: Audi lanceert de langverwachte Q3, die boordevol kwaliteiten zit, niet het minst wat rijplezier betreft.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met een lengte van 4,38 meter en een breedte van 1,83 meter is de Q3 4 centimeter korter, maar 2 centimeter breder dan zijn Volkswagen-neef, de Tiguan. Voorin is het goed toeven. Je zit vrij hoog van de vloer, waardoor je alles goed kunt overschouwen. Er is genoeg ruimte, terwijl de opbergmogelijkheden voldoende talrijk en over het algemeen goed opgesteld zijn. Achterin ziet het er echter minder rooskleurig uit. Aan plaats geen gebrek - of toch niet meer dan in een andere SUV van dit formaat - maar we zijn een beetje teleurgesteld door de instap.

In een buitenwijk van Zürich maakte onze Q3 2.0 TDI 140 (uitgerust met de adaptieve schokdemping en het Drive Select) in ieder geval indruk, al moeten we daar dus bijvertellen dat het wegdek er onberispelijk was. Het onderstel, dat ongelofelijk evenwichtig leek voor een SUV (nochtans geeft Audi een gewichtsverdeling over de voor- en de achteras op van 58/42 procent), leek ons erg efficiënt, zowel qua comfort als qua levendigheid. Terwijl koetswerkbewegingen bijzonder goed onder controle worden gehouden en de voortrein zich naar wens vastbijt, gaat de Q3 door de bocht als een goede berline, nauwkeurig en zelfverzekerd. In de Comfort-stand is de filtering van wegoneffenheden uitstekend, terwijl in de Dynamic-modus het accent wordt gelegd op het contact met de weg. In beide gevallen krijgt het stuur (dat wordt bekrachtigd door een elektromotor op de tandheugel) altijd een goede feedback van de voortrein en boezemt het vertrouwen in, ongeacht het tempo.

De Q3 weet zowel statisch als dynamisch te overtuigen en zal ongetwijfeld de markt overhoophalen. Fans van de BMW X1 kunnen de nieuwe subcompacte SUV van Audi in elk geval niet negeren, terwijl hij met zijn erg verleidelijke instapprijs in 2.0 TDI 140-livrei wel eens meer aanhangers zou kunnen krijgen dan verwacht.

U kunt de Eerste Test van de Audi Q3 nalezen in autogids 828 van 20/7/2011.

In dit artikel : Audi, Audi Q3

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!