Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi S6 TDI: From Europe with love

Waar steeds meer constructeurs van diesel afstappen, maakt Audi net de omgekeerde beweging. De Duitsers geven in Europa bijna alle S-modellen een TDI onder de kap. Zonde?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De nog steeds verse Audi A6 had nog recht op een S-model, en ook de RS komt eraan. Maar bij de aankondiging van de nieuwe S6, S6 Avant en de S7 Sportback waren we toch even verbaasd. De luxeberline, zijn breakversie en het vierdeurs coupébroertje krijgen in Europa alle drie een 3.0 V6 TDI van 349 pk, terwijl de modellen elders met een 450 pk sterke biturbo-V6 op benzine te bestellen zijn. De lagere CO2-uitstoot van de dieselmotor met mild hybride technologie was daarbij de doorslaggevende reden.

Audi noemt de nieuwe S6 TDI een ideale oplossing voor iemand die veel vermogen wenst om lange afstanden af te leggen. Met andere woorden: dit is eerder een Autobahnstormer dan een bochtenridder.

Wat er verandert

Je moest altijd al een kenner zijn om een Audi S-model te kunnen onderscheiden van een banale versie, maar zelfs de grootste fanatici zullen de TDI niet kunnen herkennen naast een TFSI. Onze tip: neem eens een kijkje naar de vier uitlaatpijpen. Bij de TDI zijn het valse exemplaren, de uitlaatgassen ontsnappen aan de linkerkant uit een weggewerkte dubbele pijp net voor de sierstukken. Uit noodzaak, want bij de TDI hoort een 12 tot 22(!) liter grote AdBlue-tank die een set einddempers aan de rechterkant dwarszit. Klanten wilden wel nog kunnen zien dat het een S-model is, vandaar de vier sierdempers.

Verder heeft de S6 recht op extra grote velgen van 20 tot 21 duim, net als de typische zilverkleurige zijspiegels, een breder ogende voorbumper en een spoilerlipje op de koffer. Binnenin heeft de S6 altijd sportzetels, optioneel zijn er ook sportkuipen te krijgen. De Virtual Cockpit is steeds aanwezig en heeft een S-specifieke lay-out, en er zijn S-logo’s te vinden op het stuurwiel en op de dorpels.

Hoe hij rijdt

Het spreekt voor zich dat een 2 ton zware berline niet met evenveel plezier de bocht in duikt als een lichte sportwagen. Maar dat neemt niet weg dat de S6 zich heel capabel toont als de wegen niet recht, maar kronkelend getekend zijn. De vierwielsturing zorgt voor een kleinere draaicirkel bij snelheden onder de 60 km/u, daarboven zorgen de meesturende achterwielen voor meer stabiliteit. De vierwielaandrijving stuurt standaard het vermogen naar de voor- en achterwielen in een 40:60-verhouding, waardoor de berline een heel neutraal gedrag vertoont in de bochten.

De sportophanging en de Pirelli P Zero-banden zorgen samen met al de rest voor een verrassend hoge griplimiet, ook in vochtige omstandigheden. Maar de S6 is duidelijk niet erg opgezet met het betere gooi- en smijtwerk, speels wordt het nooit. En ook de TDI komt naar ons gevoel een kleine 2.000 toeren tekort om een echte sportmotor te zijn.

Op een recht stuk Autobahn is hij duidelijk meer in zijn nopjes, met een rustige sfeer aan boord (als de sound booster in de uitlaatlijn uit staat, tenminste) en meer dan genoeg vermogen om bijna elke weggebruiker het snot voor de ogen te rijden. In die situatie speelt de dieselmotor ook zijn troefkaart: het verbruik is zonder veel moeite onder de 8 liter per 100 km te krijgen. Probeer dat maar eens met die 450 pk sterke benzineversie.

Budget

Elk grammetje CO2 per kilometer minder is weer een stapje dichter richting de CO2-quota van de Europese Commissie, en dus heeft Audi zijn uiterste best gedaan om de uitlaatgassen zo proper mogelijk te maken. We spraken al over de grote AdBlue-tank achterin, maar de S6 TDI kan ook rekenen op een mild hybride systeem met een geïntegreerde starter/generator en een 48 V-netwerk aan boord. 

Het resultaat van al die moeite is een normverbruik van 6,3 liter met de optionele 21-duimers van ons testexemplaar, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 165 gram per kilometer. Dat zal voor een (veel) lagere benzinerekening zorgen dan bij de TFSI, maar de aanschafprijs is nog altijd fors: 78.000 euro voor de berline, 80.300 voor de Avant. Wens je iets meer stijl, dan heb je een S7 Sportback TDI voor minstens 85.920 euro.

Ons verdict

De Audi S6 TDI doet precies wat er op de verpakking staat: hij is dynamisch als het moet, maar voelt zich het beste thuis op een onbeperkt stukje Autobahn, waar hij de snelheden in alle rust laat oplopen tot ver boven de limiet die we in België gewoon zijn. De dieselmotor gaat daarin mee, zonder zich echt te onderscheiden van de alledaagse TDI’s in het gamma. De S staat in dit geval niet voor ‘Speciaal’ of echt ‘Sportief’, maar voor ‘Schappelijk’. Het is wachten op de RS6 om dat gemis ruimschoots goed te maken.

In dit artikel : Audi, Audi A6

Geschreven door op