Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 2-Reeks Coupé

Met de naamsverandering van 1- naar 2-Reeks wil BMW een volwassener auto op de markt brengen, met zowel comfortabele als sportieve aspiraties. De Coupé-variant mag de spits afbijten.

Prijs
NB

Je zou het misschien op het eerste gezicht niet zeggen, maar de 2-Reeks Coupé is volledig nieuw en is uiteraard gebaseerd op de techniek van zijn enkele jaren terug vernieuwde 1-Reeks-broertjes. Tegenover de wat gedrongen 1-Reeks Coupé is de nieuweling 72 millimeter langer en 26 millimeter breder geworden. De wielbasis groeide met 30 millimeter. BMW stuurde ons met de M235i eerst het ovaal op, in het zog van een pacecar. Die stopte tijdens het eerste rondje even onder aan de banking om ons aan den lijve te laten ondervinden dat een helling van 22 graden toch al de moeite is. Op de baan is met korte witte lijntjes het ideale traject uitgestippeld, en naarmate de pacecar het tempo opdrijft, draaien we al snel met toch meer dan 200 km/h onze rondjes. De M235i geeft daarbij geen krimp.

Daarna dalen we af naar het 'binnencircuit', dat voorzien is van linkse en rechts bochten met kerbstones en een door BMW aangeduide ideale lijn die het mogelijk maakt het compacte beest eens echt aan de tand te voelen. Met de rijmodus in Sport+ blijven de rijhulpsystemen waakzaam, maar discreter op de achtergrond. Onze testwagens zijn niet voorzien van het optionele sperdifferentieel, wat we merken als we na een scherpe bocht heel snel op het gas gaan, waarbij het binnenste wiel lichtjes gaat spinnen. Voor het overige merk je direct dat dit een BMW 'van een goed jaar' is: de gasrespons is zeer prompt en aangenaam, de stuurinrichting is misschien iets te licht, maar wel nauwkeurig en gevoelig, de stabiliteit op de rechte stukken is goed, de snedigheid in de bochten prima.

BMW wilde met deze 2-Reeks Coupé een iets groter en vooral volwassener ogende auto op de markt brengen die (liefst) nog iets meer klanten zal weten aan te spreken. Vandaar dat ook van bij het begin een sportieve M Performanceversie in het mandje wordt gelegd, vlaggendrager van het nieuwe dynamisme. Daar betaal je natuurlijk een prijs voor - 45.900 euro is immers geen peulenschil, ook niet voor een M235i, waaraan je bovendien gerust nog wat extra's zult willen spenderen. De voorlopig minst dure 2-Reeks Coupé, de benzineversie 220i, kost 30.900 euro, de diesel 220d 1.000 euro meer (van de 218d en 225d is nog geen prijs beschikbaar). Als we dat vergelijken met overeenkomstige versies van de vroegere 1-Reeks Coupé, zijn dat toch prijsverhogingen met zo'n 2.000 tot 3.000 euro. Dat is blijkbaar de meerprijs die BMW verlangt voor een meer mature auto die er beter uitziet, binnenin wat meer plaats biedt en met zijn M235i-versie de slogan Freude am Fahren alle eer aandoet.

U kunt de Eerste Test van de BMW 2-Reeks nalezen in AutoGids 894 van 5/2/2014.

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker