Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 330e: zonder toegevingen

Geschreven door Olivier Derard op

De BMW 3-Reeks is al erg populair op de fleetmarkt, en dat succes kan alleen maar toenemen nu hij ook verkrijgbaar is als plug-inhybride. Temeer omdat die 330e geen toegevingen doet qua rijplezier.

Prijs
NB

Het concept

Net als de andere grote Duitse constructeurs heeft ook BMW (te) lang neergekeken op hybrides. Wellicht omdat rijden met een auto die zowel een verbrandings- als een elektromotor heeft, de befaamde slogan van de Beierse constructeur – “Echt rijplezier” – niet helemaal weerspiegelde. Maar dat was vroeger, want intussen hebben zelfs drie gereputeerde sportwagenconstructeurs (Ferrari, McLaren en Porsche) alle drie een hybride, supersportieve en bijzonder geslaagde hypercar gelanceerd.

Tegenwoordig breiden alle constructeurs, of ze Duits zijn of niet, hun gamma’s uit met versies waarvan de verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een elektrische krachtbron. En BMW lijkt niet van die regel af te wijken, want anno 2016 krijgt de ecologisch bewuste BMW-klant een echte stortvloed aan hybridemodellen aangeboden. Er zijn natuurlijk de i3 – die in REX-versie als hybride kan worden beschouwd – en de i8, maar ook de X5 40e, de 740e, de 225xe Active Tourer en… de 330e. De doelstelling van de Beierse constructeur is duidelijk: de volledige markt bestrijken, met name in het fleetsegment, door het aanbod te diversifiëren.

  • Typisch BMW-dynamisme
  • Dualiteit hybride/elektrische modus
  • Uitstekende homogeniteit
  • Enkel beschikbaar als berline
  • Hoge BIV in Brussel & Wallonië
  • Te hoge optieprijzen

Wat verandert er?

De 330e wil ‘groener’ zijn dan zijn voorganger, de ActiveHybrid3, die in 2012 op de markt werd gebracht. Die laatste was meer aangepast aan de Amerikaanse en de Aziatische markt en vond maar erg weinig aftrek op het Europese continent. Voor zijn opvolger verkoos BMW ecologischer organen. Om te beginnen door de zescilinder-in-lijn, die de merkliefhebbers nochtans na aan het hart ligt, te vervangen door een vierpitter, die beter past bij de roeping van het model. Met zijn twinscrollturbo en directe benzine-injectie ontwikkelt die tweeliter 184 pk bij 5.000 tot 6.500 o/m en 290 Nm bij 1.350 tot 4.250 o/m.

Maar terwijl de verbrandingsmotor bescheidener werd, won de elektrische krachtbron aan vermogen. De elektromotor, die van het synchrone type met permanente magneten is, ontwikkelt een vermogen van 65 kW/88 pk bij 2.500 o/m en een koppel van 165 Nm van 0 tot 2.500 o/m. Hij zit tussen de tweeliter op benzine en de achttrapsautomaat in. Zodoende kan hij ook profiteren van de verhoudingen van de versnellingsbak. Verbrandingsmotor, elektromotor en versnellingsbak zijn alle drie overlangs opgesteld en sturen hun gecombineerde vermogen van 252 pk naar de achterwielen, waardoor deze 3-Reeks als goede BMW een pure achterwielaandrijver is.

Nog een element dat werd aangepast in vergelijking met de ActiveHybrid3, is de batterij. Die kan nu aan het stopcontact worden opgeladen en heeft een hogere capaciteit (7,6 kWh). Door het gewicht van de batterij en de elektromotor is de 330e wel 150 kilo zwaarder dan zijn soortgenoot met alleen een verbrandingsmotor (de 330i met automaat), maar niettemin kan hij aanspraak maken op echt sportieve prestaties, getuige een tijd van 6,1 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/h. Prestaties die helemaal overtuigen als je ook nog eens kijkt naar het officiële normverbruik: 2 l/100 km en 49 g CO2/km...

Hoe rijdt hij?

Afhankelijk van de ingeschakelde rijmodus laat de 330e zich op verschillende manieren besturen, die echter allemaal overtuigend zijn. Door gewoon op de eDrive-knop onder aan de versnellingspook te drukken kun je afhankelijk van je gemoedstoestand of van het parcours dat je verwacht, je auto transformeren in een bijzonder snelle hybride met 252 pk of in een volledig elektrisch rijdende auto met 88 pk, een vermogen dat trouwens meer dan volstaat voor in de stad. In de praktijk werkt het zo verbluffend dat je de 330e zou kunnen beschuldigen van een gespleten persoonlijkheid.

In de volledig elektrische modus (Max eDrive) bedraagt de topsnelheid 120 km/h en mag je rekenen op een rijbereik van 31 kilometer (in de praktijk; theoretisch gezien kom je volgens de gemengde cyclus zelfs 40 kilometer ver). In de Save Battery-modus kun je het laadniveau van de batterij op peil houden om de elektrische energie te bewaren voor wanneer je er het meest aan hebt, bijvoorbeeld omdat je nog een stuk stad voor de boeg hebt. Samen maken deze twee modi van deze Beierse berline de ideale auto voor pendelaars uit voorstedelijke gebieden.

Budget & uitrusting

Ondanks de bijzonder geslaagde hybridetechnologie kan de 330e een aantrekkelijk prijskaartje voorleggen van 43.250 euro. Dat is weliswaar 1.360 euro meer dan wat een 330i met nochtans straffere prestaties kost, maar dat prijsverschil wordt al snel gecompenseerd door het veel lagere verbruik, want de versie met alleen een verbrandingsmotor is behoorlijk gulzig. En wie zich nog het prijskaartje van de ActiveHybrid3 herinnert (54.050 euro), zal een en ander wel kunnen relativeren...

De rivalen

Het belooft spannend te worden in het segment van de hybride premiumberlines. Mercedes biedt sinds vorig jaar bijvoorbeeld zijn C 350 e aan, die veel duurder (maar ook veel krachtiger) is. Maar er zijn nog kapers op de kust: het zal wellicht niet lang meer duren eer Audi een hybridevariant – of zelfs twee – van zijn nieuwe A4 zal aanbieden. De elektrische wapenwedloop is gestart.

Ons verdict

Met zijn 330e doet BMW de krachttoer van de ActiveHybrid3 nog eens over: het rijdynamisme wordt hier niet aangetast onder het mom van milieunormen die moeten worden nageleefd. De Beierse constructeur doet zelfs beter, want door de 330e te voorzien van een batterij met een grotere capaciteit, geeft het zijn berline de mogelijkheid om over langere afstand volledig elektrisch te rijden. En die dualiteit is bijzonder geslaagd in het geval van de 330e. in de hybridemodus is de auto even aangenaam om mee te rijden als een 330i, terwijl hij zich in volledig elektrische modus op prijs laat stellen door de absolute stilte binnenin wanneer je rustig rijdt. En met zijn remenergierecuperatiefunctie zet deze BMW, hoe krachtig ook, spontaan aan tot anticiperend en vooruitziend rijden, wat mooi meegenomen is. kortom, deze BMW is geslaagd. Alleen de fiscaliteit in Brussel en Wallonië zou wel eens een domper op zijn succes kunnen zetten (in Vlaanderen daarentegen bedraagt zowel de BIV als de jaarlijkse verkeersbelasting 0 euro…).

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker