Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 6-REEKS GRAN TURISMO 2018: Treetje hoger

Geschreven door Gaetan Philippe op

Van bij de eerste aanblik geeft de 6-Reeks Gran Turismo de indruk dat hij meer ambitie heeft dan een vijfdeursversie van de 5-Reeks te zijn. Hij is langer, ranker en tegelijk sportiever en toch meer ‘limousine’…

Het Concept

Qua lengte en binnenruimte is de nieuwkomer duidelijk verwant met de 7-Reeks: de 6-Reeks Gran Turismo heeft de wielbasis van de normale 7-Reeks (3.070 millimeter)… net als de 5-Reeks Gran Turismo voor hem die ook al had. Maar laten we, om onze redenering te staven, het erop houden dat de 5-Reeks Gran Turismo eerder een hatchbackversie van de 7-Reeks was en dat de 6-Reeks Gran Turismo meer een liftbackversie is van die topklasseberline, met een vlakkere achterklep dus.

  • Binnenruimte, geslaagde look
  • Rijplezier (640i xDrive
  • Comfortabel én sportief
  • Rivaal voor 7-Reeks
  • Zicht naar achteren
  • Jongste rijhulpsystemen niet standaard

 

Wat er verandert

De 5-Reeks Gran Turismo blijft wellicht in de annalen als het BMW-model dat het meest een mix van verschillende genres is: hij bleef natuurlijk een reisberline, maar wilde de binnenruimte bieden van een topklasseberline en de functionaliteit van een eenvolumer. En dat ging een beetje ten koste van de sportieve ingesteldheid en de dynamische look die typisch is voor de producten van de Bayerische Motoren Werke.

Het koffervolume in minimum- en maximumconfiguratie nam toe van 440 (of 590 met de achterbank helemaal naar voren) en 1.700 liter tot 610 en 1.800 liter – straf voor een vijfdeursberline met het profiel van een grote coupé. De grote en dure achterklep met dubbele opening (enkel het kofferdeksel of heel de klep) werd naar de prullenbak verwezen als zijnde een sterk staaltje van engineering, maar met een beperkt nut in het dagelijkse leven… De 6-Reeks Gran Turismo voorzag liever de rand van zijn vijfde deur van een mooie, volledig wegklapbare spoiler.

Merk op dat de achterbank niet langer verschuifbaar is, maar dat je achterin nog altijd evenveel beenruimte geniet als in een 7-Reeks met standaardwielbasis, terwijl de rugleuning in drie delen (40/20/40) kan worden neergeklapt (via hendels in de koffer) en elektrisch in helling kan worden versteld. De laadvloer sluit netjes aan op de kofferdrempel, net als op de neergeklapte achterbankrug.

Hoe hij rijdt

In de 6-Reeks Gran Turismo zit je lager dan in zijn voorganger. Het dashboard, dat eveneens lager hangt dan dat in de 5-Reeks Gran Turismo, biedt een beter zicht naar voren en een grotere indruk van ruimte in de breedte. De akoestische voorruit draagt haar steentje bij om stroomlijngeluiden tegen te gaan en als optie zijn ook nog gelaagde zijruiten te krijgen. Hoewel het platform de normale wielbasis van de 7-Reeks behoudt, is de pneumatische achterophanging (standaard) geleend van de nieuwe 5-Reeks Touring. Vooraan zijn luchtveren optioneel. De drie motoren die beschikbaar zijn bij de lancering (de viercilinder 30i van 252 pk en de zescilinders 30d met 265/211 pk en 40i met 340 pk), zijn allemaal bekend van de 5-Reeks of de 3- en 4-Reeks en 6-Reeks Gran Coupé. Wij reden met een 640i xDrive die overladen was met opties en die erin slaagde het beste van verschillende werelden te bieden (een mengeling van een 4-Reeks Gran Coupé, een 5-Reeks berline en Touring, een 6-Reeks Gran Coupé en een ‘basis’-7-Reeks).

Budget & uitrusting

Met dezelfde motor kost een 6-Reeks Gran Turismo 5.750 euro meer dan een 5-Reeks berline of maar 3.300 euro meer dan een 5-Reeks Touring, wetende dat deze lange liftback de binnenruimte biedt van een 7-Reeks (met standaardwielbasis) gecombineerd met een rianter minimumlaadvolume (610 liter voor de 6-Reeks Gran Turismo tegenover 570 voor de 5-Reeks Touring). De 6-Reeks Gran Turismo is ook bijna 21.000 tot 23.000 euro minder duur dan een 7-Reeks (515 liter koffervolume) of een 6-Reeks Gran Coupé (460 liter). Conclusie: de 6 Gran Turismo is een echte aanrader in het topsegment.

Concurrentie

In beide categorieën is een vijfdeurs uiterst zeldzaam. We kunnen er buiten de exclusieve Aston Martin Rapide S maar vier bedenken: de Audi A7 Sportback, de (erg dure) Porsche Panamera, de Volkswagen Arteon en, heel recent, de Kia Stinger. De andere modellen zijn ofwel vierdeurscoupés, zoals de 6-Reeks Gran Coupé van BMW zelf of de Jaguars XF en XJ, ofwel conventionelere vierdeursberlines. Maar voor een koffervolume dat op zijn minst zo groot is als dat van de 6-Reeks Gran Turismo moet je al bij een erg grote break te rade gaan – en dan nog…

Ons verdict

De ‘utilitaire’ look gaat BMW niet goed af. De Beierse constructeur heeft trouwens nooit een bestelwagen gebouwd, net zomin als een grote eenvolumer. In München zijn ze nu opnieuw bij zinnen gekomen door de te nuchtere en wel inventieve, maar afstotende 5-Reeks Gran Turismo te vervangen door een 6-Reeks Gran Turismo die niet minder intelligent is, maar zo veel verleidelijker. Dat kunnen we alleen maar toejuichen.

In dit artikel : BMW, BMW 6 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars