Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 7-Reeks: op sterrenjacht

Geschreven door Tony Verhelle op

Met zijn nieuwe 7-reeks wil BMW de absolute heerser in dit topsegment, de Mercedes S-Klasse naar de kroon steken. Daarvoor hebben ze in München alles uit de kast gehaald en het resultaat is behoorlijk overtuigend.

Prijs
NB

Het Concept

Het is niet elke dag dat BMW zijn vlaggenschip verandert. De verwachtingen in deze klasse blijven hooggespannen maar eerder klassiek: een traditionele vierdeurs limousine met grote en brede deuropeningen, een grote, klassieke kofferruimte en heel wat ruimte en luxe in het interieur. Het is zeker op dat laatste vlak dat BMW de bakens heeft willen verzetten ten opzichte van zijn rechtstreekse concurrenten. Ongeveer alles wat je als gefortuneerde bestuurder/passagier kan dromen kan in de nieuwe 7-Reeks op een of andere manier waargemaakt worden.

  • Aangenaam rijdend
  • Zeer comfortabel
  • Prestaties/Verbruik
  • Prijskaartjes
  • Soms dure opties
  • Iets te veel blingbling

Wat is nieuw?

Zowat alles. Zelfs de materialen waarmee en de manier waarop de auto in elkaar is gezet. Voor het eerst wordt in een klassieke serie-auto nu ook koolstofvezel gebruikt, op de plaatsen waar het zijn voordelen (sterkte/lichtheid) best kan uitspelen, en dat in combinatie met aluminium en staal met hoge weerstand. De aandrijfbronnen werden bijgestuurd zodat ze allen minstens een liter minder verbruiken, mede dankzij het feit dat de auto tot 130 kg minder weegt. En dat voor een auto die nog (iets) groter is en met nog veel meer snufjes kan uitgerust worden. Op het gebied van rijhulpsystemen, infotainment en puur comfort zet de auto grote stappen vooruit.

Hoe rijdt hij?

Een BMW was voordien al een grote limousine met veel ruimte en een rijdynamiek in de traditie van het merk. Dat laatste heeft hij niet enkel behouden, hij heeft het nog bijgeschaafd, zodat hij (zeker als je voor alle bijkomende onderstelsystemen opteert) nu zo agiel rijdt alsof je met een kleinere BMW onderweg bent. Op het vlak van puur comfort (zit- en veercomfort) moest hij tot nog toe wat toegeven aan de concurrentie. Dat is nu, mede dankzij de standaard luchtvering, verleden tijd. In de Comfort Plus rijmodus heeft de nieuwe 7 weinig te benijden van om het even welke concurrent.

Wat kost hij?

Voorlopig is de auto te krijgen met 3 krachtbronnen, een drieliter turbodiesel zes in lijn en twee benzinemotoren (6 en 8 cilinders met dubbele drukvulling). Later (in 2016) komt daar de plug-in hybride 740e bij. De goedkoopste is de 730d van 265 pk, als instapmodel in de 7-Reeks moet hij 83.500 euro kosten. De 740i met 326 pk heb je vanaf 93.250 euro, de 750i van 450 pk moet minstens115.050 kosten, maar dan heb je standaard vierwielaandrijving (xDrive). Die kan je ook bestellen op de diesel, een optie van 3.450 euro. Kies je voor een versie met lange wielbasis dan moet je 6.800 euro opleggen in de drie versies.

De concurrenten

Het spreekt voor zich dat de twee andere Duitse prestigeconstructeurs, Audi en Mercedes, de voornaamste concurrenten zijn. Vooral de recente S-Klasse uit Stuttgart verdedigde de laatste jaren in deze topklasse zijn eerste plaats met verve, maar nu heeft hij met de nieuwe 7-Reeks een te duchten tegenstander en blijft het uitkijken naar de nieuwe A8 (binnen een paar jaar) voordat Audi kan proberen vooral qua comfort op dit niveau te komen. Andere, minder populaire concurrenten zijn de Lexus LS, de Jaguar XJ, de Maserati Quattroporte en meer van dat slag.

Ons verdict

De huidige 7-reeks was al een bijzonder goede auto, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar om de koning van dit segment, de Mercedes S-Klasse, naar de kroon te steken, moest hij vooral op comfortvlak nog een tandje bijsteken. Dat is ook gelukt en we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat daarbij wel een en ander bij BMW-dochter Rolls-Royce is opgestoken. De auto biedt ook een ongekend potentieel aan luxe-opties; soms zelfs iets te veel bling-bling als u het ons vraagt, zeker als je voor het chroomuiterlijk gaat. Maar ja, China en de VS zijn de belangrijkste markten voor dit soort auto’s. Tot slot vinden we persoonlijk dat de stijlevolutie iets verder had mogen gaan. Maar zeker in dit marktsegment houdt men wel van gevestigde waarden.

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars