Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW M2 Coupé - De oer-M3 is terug

Geschreven door Tony Verhelle op

Ze hadden ons bij BMW al doen watertanden, eerst met de 1 M Coupé, daarna met de M235i. Maar nu is het echte antwoord voor M-adepten daar: de M2 Coupé.

Prijs
NB

Het concept

Het concept is stokoud, maar oerdegelijk. Neem een vrij compacte auto, doorgaans een coupé, met relatief korte wielbasis en achterwielaandrijving en poot een potente krachtbron in het vooronder om die achterwielen aan te drijven (en te “overdrijven”). Plezier gegarandeerd, zeker voor de wat meer ervaren rijder die het hele potentieel kan gebruiken en naar zijn hand en… voet zetten.

  • Echt rijplezier
  • Prestaties
  • Vrij ruim binnenin
  • Prijs gerobotiseerde bak erg hoog
  • Verbruik bij sportieve rijstijl
  • Interieur nogal gewoon aangekleed

Wat verandert er?

Zowat alles, want we hebben het hier wel over een auto uit 2016. Dat wil zeggen dat de krachtbron, een zescilinder met drukvulling, de modernste emanatie is van BMW’s legendarische zescilinder-in-lijn motoren. Hij werd in het vooronder gestopt van BMW’s compacte 2 Coupé en drijft enkel de achterwielen aan, ofwel via een handgeschakelde zesbak ofwel via een gerobotiseerde 7-bak met dubbele koppeling, waarvoor wel een hefitge meerprijs wordt gevraagd van net geen 4.000 euro (slik…). Met die bak wordt de aut owel nog een ietsje sneller en tegelijkertijd verbruikt hij ook minder, wat ook altijd is meegenomen want als je een zware voet hebt, zal je wel merken dat je relatief snel naar de pomp moet, ook al heeft de tank een capaciteit van 67 liter.

Hoe rijdt hij?

Wat dacht u… De mensen van BMW Motorsport hebben er werkelijk alles aan gedaan om van deze M2 een zeer potente pretmachine te maken, maar ze zijn er tegelijk in geslaagd om hem helemaal niet vicieus of op het randje af te stellen. Uiteraard zijn er de nodige rijhulpsystemen, dynamische stabiliteitscontrole op kop, om bij slechte weers- of wegomstandigheden of wanneer de bestuurder geen zin heeft, alles in goede banen te leiden, maar de fun begint toch pas als je de M Dynamic Mode inschakelt die de achterwielen al serieus wat slip gunt alvorens het DSC ingrijpt. Dat laatste kan je natuurlijk ook helemaal uitschakelen, maar dan vergt snel rijden toch wat meer oefening en stuurkunst, hoewel de auto ook hier zijn grootste positieve eingeschap breed uitsmeert: hij zal je altijd verwittigen en is bijzonder makkelijk op te vangen met een combinatie van sturen en gas geven/remmen naar gelang van de positie waarin de auto zich bevindt. Op de weg vinden we de M Dynamic Mode echter ideaal, zeker omdat je daar niet de uitwijkstroken hebt,mocht het toch eens mislopen.

Wat kost hij?

Uiterlijk is er de nodige visuele agressie om zijn prijskaartje te rechtvaardigen en zijn status van mean machine te benadrukken. Binnenin (4 plaatsen mits wat goede wil van de voorste passagiers) werd alles veel soberder gehouden om de prijs toch nog een beetje binnen de perken te houden. De M2 Coupé kost dan ook net geen 60.000 euro en is daarmee dik 20.000 euro goedkoper dan een M4. Deze laatste is in de loop der jaren, groter, efficiënter, comfortabeler maar ook iets logger en minder rebels geworden, tenzij je gaat voor de speciale versies, maar die kosten dan weer een pak meer. Voor de M2 Coupé geen koolstofvezel of andere snufjes, hij is meer rechttoe rechtaan, hoewel hij qua connectiviteit toch ook de modernste BMW- hard- en software te bieden heeft.

Concurrenten

Gezien vermogen en grootte enerzijds en het prijskaartje anderzijds, zijn er niet zoveel concurrenten met dezelfde technische lay-out. De meeste rechtstreekse concurrenten zijn uit voorwielaandrijvers afgeleide vierwielaandrijvers en dan denken we in de eerste plaats aan de rechtstreekse prestigeconcurrenten uit Zuid-Duitsland met de Audi TTS (een coupé) of RS3 (een hatchback), beide quattro’s en de Mercedes A 45 AMG (ook al met aandrijving op de 4 wielen omdat zoveel pk’s via de voorwielen moeilijk wordt). Een goedkope outsider is de net op de markt gekomen Ford Focus RS, maar die heeft ook alweer vierwielaandrijving. Nog ietwat betaalbare auto’s die dezelfde technische lay-out huldigen en qua vermogen mee kunnen zijn coupés als een Ford Mustang GT of een Nissan 370 Z Nismo, maar het spreekt vanazelf dat deze M2 ook naar de potentiële klanten voor een Porsche Cayman GTS of zelfs GT4 gaat hengelen. Tegenover die kleppers heeft hij dan weer een serieus prijsvoordeel.

Ons verdict

De cirkel is rond. BMW heeft terug een (relatief) betaalbare sportwagen die het de gevesigde namen wel eens lastig zou kunnen maken en die de lijn doortrekt naar de M3 van weleer, door vele M-fans nog steeds betreurd. Zij kunnen hun hartje nu terug ophalen met “the real thing”, in een modern kleedje maar zeker nog met de oude sportgenen. Het plezier kan er alleen maar groter door zijn…

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker