Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X1 (2022): Publiekslieveling

Geschreven door Hans Dierckx op

De X1 is dezer dagen een van BMW's bestverkochte modellen. De derde generatie werd weer wat groter, maar oogt tegelijk scherper van snit. AutoGids doet de test.

München wijkt niet af van de succesrijke formule. Ook deze generatie van de BMW X1 (met fabriekscode U11) bouwen ze op het voorwielaangedreven UKL-platform van de 1 Reeks en de Mini's. Bij de vorige was dat eveneens het geval, terwijl de eerste uit 2009 op de basis van de 3 Reeks stond.

LEES OOK Test BMW iX1 xDrive30 (2022)

De nieuwe BMW X1 is iets groter geworden, een heel pak duurder en gaat mee met zijn tijd: de stuurhut is grondig gedigitaliseerd, en behalve benzines, diesels en PHEV's zijn er ook elektrische varianten te koop, te beginnen met de iX1 xDrive30.

Koetswerk en afmetingen

BMW’s crossover groeide langs alle kanten: 5,3 centimeter in de lengte, 2,4 in de breedte en 4,4 in de hoogte. De nieuwe BMW X1 is nu exact 4,5 meter lang, quasi hetzelfde als de Audi Q3, maar een stuk meer dan de GLA van Mercedes.

Die extra centimeters vallen niet zo erg op, door de wat strakkere verpakking van deze generatie vergeleken met de vorige BMW X1. Diens meer gestuikte postuur ruimde plaats voor gestrektere lijnen en fijnzinniger gesculpteerde panelen, terwijl de ingewerkte deurklinken het voorkomen subtiel nog wat extra opschonen. Ook de vlakkere motorkap verleent de nieuwe BMW X1 wat extra allure, net als de wat hoekigere nieren.

>> Lengte: 4.500 mm - breedte: 1.845 mm - hoogte: 1.642 mm

Interieur en kofferruimte

Ook de interieurinrichting van de nieuwe BMW X1 werd wat minimalistischer. De tellerkast is vervangen door een scherm van 10,2 duim, dat in dezelfde behuizing zit als het eveneens op de chauffeur gerichte centrale scherm van 10,7 duim. De knoppen van de klimaatregeling zijn verdwenen, die bedien je nu via het scherm. Ook de programmeerbare sneltoetsen van 1 tot 8, die jarenlang deel uitmaakte van BMW’s besturingssysteem iDrive, zijn voor de achtste generatie daarvan niet weerhouden. Idem dito voor de centrale draai- en drukknop.

Alles gebeurt nu via het aanraakscherm, waarmee BMW een stuk bespaart op de bouwkost. Op de zwevende middentunnel bleven slechts enkele toetsen over, waaronder de ‘My Modes’-knop, waarmee je behalve behalve een efficiënte of een sportieve rijdmodus ook ‘Expressive’ of ‘Relax’ kan inschakelen, waarbij dan pardoes de masserende zetels in werking treden. De gebruiksvriendelijkheid moest hier duidelijk een stap opzij zetten voor speelgoed-achtige nieuwlichterij die ongetwijfeld geinig is in de toonzaal, maar op de weg vooral de aandacht afleidt van het rijden (zie ook de ‘augmented reality’-functie).

Gerieflijk is de cabine van de nieuwe BMW X1 verder wel, met onderin de middenbeuk volop opbergruimte, waaronder ook een draadloos oplaadstation voor je telefoon, inclusief klem. Achteraan is de grote nieuwigheid de verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuningen, een optie op de benzines en diesel, maar niet op de hybride of elektrische versies. In combinatie met de 2,2 centimeter extra wielbasis zorgt het meubel voor aardig wat extra zitruimte. De hoekige vorm maakt de koffer daarnaast handig, met een quasi vlakke vloer wanneer je de rugleuning neerklapt. Je beschikt dan over een laadvolume van 1.600 liter; met de leuning recht is dat 540 liter.

>> Koffervolume: 540-1.600 liter

Specificaties en prestaties

Aan keuze geen gebrek. Dieselrijders kunnen op pad met twee versies van de gekende 2 liter, naar wens met 150 (18d) of 211 pk. Die laatste krijgt een handje elektrische hulp van een 48 volt-motor en verdeelt zijn trekkracht bovendien over de vier wielen.

Hetzelfde geldt voor de BMW. X1 23i, met 218 pk de krachtigste benzinemotor en eveneens een 2 liter. De elektromolen doet daar 19 pk en 55 newtonmeter bovenop, waardoor hij in een dikke 7 seconden aan de 100 km/u geraakt. De samenwerking met de gerobotiseerde bak loopt gesmeerd, zonder noemenswaardige schokken tijdens het manoeuvreren. De goede geluidsisolatie maakt ook dat je de motor niet te luid hoort snorren, maar wie dat wenst kan via de sportmodus wel een dosis digitaal motorgeluid door de luidsprekers jagen.

De goedkoopste versie van de nieuwe BMW X1 is de 1,5 liter-driecilinder van 136 pk met voorwielaandrijving, onder de noemer 18i. Diezelfde motor treffen we aan in de boeg van de oplaadbare hybrides, die op de achteras een elektromotor dragen. In volelektrische modus zijn dat dus achterwielaandrijvers, op kruissnelheid doen enkel de voorwielen het werk en onder volle belasting worden allevier de wielen aangedreven.

Bij deze hybride BMW X1-versies is het systeemvermogen dan ook de simpele optelsom van wat beide motoren maximaal genereren. In het geval van de 25e gaat het om een totaal van 245 pk (136 van de driecilinder en 109 van de elektrische motor), terwijl de 30e liefst 326 paarden op stal heeft (150 plus 177).

Ondanks dat verschil hebben beide tandems hetzelfde elektrische rijbereik, de accu van 14,2 kWh houdt het (in theorie) zo’n 80 kilometer vol alvorens de verbrandingsmotor in gang wordt getrapt. Opladen kan op zo’n 2,5 uur, met de interne lader van 7,4 kilowatt. En in de voertuigpapieren staat bij beide dezelfde CO2-uitstoot van 17 g/km, wat kan oplopen tot 24 naargelang de gemonteerde opties.

Elke BMW X1 komt standaard met een gerobotiseerde zevenbak.

Rijgedrag

De Beiers sleutelden aan de voortrein van de nieuwe BMW X1 om de centreerneiging en het stuurgevoel te versterken. Achteraan kwam een nieuw subframe.

BMW koos voor een eerder dynamische afstelling, geholpen door de pittig aangrijpende Pilot Sport 4 S-rubbers van Michelin en de meerarmige achterophanging, die het weggedrag nuance schenkt. Het wat lijzige stuurgevoel en het waarneembare koppelstuur, vooral bij de voorwielaangedreven versies (‘sDrive’ genoemd), doet nogal aan het stuurgedrag van een Audi Q3 denken. Voor het gros van de SUV-rijders is het vast prima, maar het maakt het laagje rijplezier bovenop de verplaatsing wel behoorlijk dun.

Belgische prijs BMW X1

Slecht nieuws voor wie een BMW X1 wil aanschaffen met eigen spaargeld: deze SUV is maar liefst een kwart duurder geworden. Betaalde je in het voorjaar van 2022 voor de oude X1 met 1.5-benzine nog minder dan 32.000 euro, dan krijg je daarvoor vandaag een factuur van 39.750 euro op je bord.

Daar moeten we wel bij vermelden dat een navigatiesysteem, een parkeercamera, een centrale airbag en velgen van 17 duim op de nieuwe generatie van de BMW X1 immer standaard zijn. Stuur- en stoelverwarming zijn eveneens standaard gemonteerd, maar om deze te activeren dien je nog eens bij te betalen via de boordsoftware.

BMW X1 - Verdict AutoGids

Fundamenteel is er weinig veranderd aan de nieuwe BMW X1. De Beierse constructeur hees hem in een nieuw pak met een modernere snit, maar het belangrijkste nieuws raap je binnenin. De doorgedreven digitalisering is geen stap vooruit, maar de extra zitruimte achterin is dat wel. Toch krijg je niet meer auto voor je geld, want tegenover de vorige BMW X1 is hij liefst een kwart duurder geworden.

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW X1

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars