Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X4

Bij BMW is het X-gamma een waar succes. Logisch dus dat de constructeur het blijft uitbreiden, deze keer met de X4, die de technische basis van de X3 combineert met de looks van de X6.

Prijs
NB

Die X3 en X4 hebben dan ook heel wat met elkaar gemeen. Zo worden ze allebei gebouwd op dezelfde montagelijn van Spartanburg, in het Amerikaanse South-Carolina. Verder staan ze op hetzelfde platform, delen ze hun wielbasis (2,81 meter) en zijn ze even breed (1,88 meter). De X4 is logischerwijs echter 3,6 centimeter lager (1,62 meter), terwijl hij ook met 1,4 centimeter uitgerekt werd, tot 4,67 meter. Dat geeft hem een atletische look. Binnenin vertaalt die sportiviteit zich vooral in een lagere opstelling van de stoelzittingen: de voorstoelen staan 20 millimeter lager dan in de X3, de achterbank bevindt zich zelfs 28 millimeter minder hoog. Wat niet noodzakelijk het zitcomfort ten goede komt, want hoewel volwassen inzittenden over voldoende hoofd- en beenruimte beschikken, zitten ze met hun kin tegen hun knieën. BMW heeft daarentegen wel de moduleerbaarheid verzorgd, door de X4 standaard uit te rusten met een in drie delen neerklapbare achterbank (in 40/20/40-verhouding), die bovendien een bijna vlakke laadvloer mogelijk maakt.

Ook al is het zicht rondom (vooral dat naar achteren) verbeterbaar, toch vind je al snel je weg in het interieur van de X4. Dat geldt ook voor de geëvolueerde iDrive-infotainmentinterface, die net als in andere recente BMW-modellen tal van onlinediensten aanbiedt (zij het dan vaak als optie). Ook de rijhulpsystemen zijn van de partij, en goed nieuws is dat hun werking makkelijk gepersonaliseerd kan worden via een centrale schakelaar onder de knop voor de waarschuwingsknipperlichten. Handig, vooral wanneer je over wat meer vrijheid wilt beschikken op een bochtig stuk weg... Daar komt de X4 trouwens even indrukwekkend uit de hoek als de andere BMW X-modellen, ook hier ondanks de ongunstige architectuur als gevolg van het hoge koetswerk. Hij speelt met bochten zoals een goede bokser rond zijn tegenstander danst.

BMW neemt verder voorsprong in het SUV-segment, een voertuigcategorie die tegenwoordig goed is voor 30 procent van de verkoop van de Beierse constructeur. De X4, een compacte versie van de X6 en een logisch vervolg van het verhaal, richt zich evenzeer tot welgestelde hedonisten die meer bezig zijn met hun imago dan dat ze op zoek zijn naar de veelzijdigheid die een SUV kan bieden. Net als de X6 zal de nieuweling daardoor beslist van zich doen spreken. Maar dan op een positievere manier, want zijn compactere formaat zal helpen om het vaak als hautain geziene karakter van zijn grote broer te verzachten. Voor de rest komt de X4 dynamischer uit de hoek dan de X3, maar niet in die mate dat hij de échte coupés van het merk de loef afsteekt...

U kunt de Eerste Test van de BMW X4 nalezen in AutoGids 903 van 11/6/2014.

In dit artikel : BMW, BMW X4

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker