Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW Z4

Na de coupé-cabrio (in de 3-Reeks) laat BMW zich nu ook verleiden tot de roadstercoupé. Dertien jaar na de Mercedes SLK krijgt de nieuwe Z4 een hard wegklapdak.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Met dezelfde motor en dezelfde versnellingsbak weegt de roadster-coupé 120 kilo meer dan de roadster die hij vervangt. Het meergewicht is toe te schrijven aan de twee aluminium modules van het nieuwe, gemotoriseerde dak en aan het langere en uiterst stijve koetswerk. De nieuwe Z4, die voorbij zijn lange en brede, schelpvormige motorkap ranker is, vertoont soepele vormen die de scherpe Bangle-lijnen verzachten. Het silhouet van het harde dak flatteert de proporties van de Z4. Je zit laag, erg dicht bij de vloer. Doordat de handremgreep werd vervangen door een elektrische schakelaar, ontstond heel wat vrijheid om de bestuurderspost visueel uit te spelen, waarbij heldere en lichte kleuren elkaar ontmoeten door welvingen te tekenen die de horizonlijn verlagen. De Z4 kan je op 20 seconden laten genieten van de open lucht en je in dezelfde tijdspanne beschermen in een zachte, perfect geluidgedempte cocon. De afstelling van zijn ophanging biedt een compromis comfor-twegligging waarvan de huidige Z4 alleen maar kan dromen. De basisafstelling van de BMW zit qua hardheid tussen de Sport- en de Sport +-stand van het adaptieve M-onderstel, een optie die aanwezig was op de enige versie waarmee we konden rijden, de 35i. Het is moeilijk je niet te laten meeslepen met 306 pk en 400 Nm onder je rechtervoet, terwijl je wordt voortgestuwd door de biturbomotor met rechtstreekse benzine- inspuiting, op maat gebracht door de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (de Getrag die de M3 heeft geïntroduceerd, maar zonder de uitgebreide mogelijkheden om de schakelsnelheid te regelen)...

Onze kritische ingesteldheid verdwijnt als sneeuw voor de zon als het rijplezier gestoeld is op alle superlatieven: een bijzonder grote structurele stijfheid, een goed fi lterende en uitstekend gedempte ophanging, een dynamisch evenwicht van hoog niveau op de beste runfl ats van de markt en, last but not least, de meest muzikale drukgevoede drieliter-zescilinder op aarde. Vooral wanneer het tempo wordt aangegeven door een van de allerbeste gerobotiseerde versnellingsbakken van het moment.

U kunt de Eerste Test van de BMW Z4 nalezen in AutoGids 769 van 15/4/2009.

In dit artikel : BMW, BMW Z4

Geschreven door op