Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën C3 Aircross: eenvolumer in offroadtenue

Geschreven door Cedric Derese op

De Citroën C3 Aircross heeft de looks van een SUV en de praktische en functionele kwaliteiten van een compacte eenvolumer, waardoor hij perfect in het tijdsbeeld past. Nu is het alleen nog afwachten hoe hij rijdt…

Het concept

Uit officiële bron weten we dat de vraag bij Citroën op tafel is gekomen: moeten we de uitstekende C3 Picasso vervangen – een echt commercieel succesnummer waarvan iets meer dan 500.000 exemplaren zijn verkocht – door een andere compacte eenvolumer en dus de vaste ijkpunten behouden, of spelen we het meer gewaagd door een flinke dosis SUV door het recept te mengen? Het antwoord kwam echter al heel snel, en de benaming Aircross laat geen enkele twijfel bestaan over de gekozen weg voor deze modelvernieuwing.

  • Algemeen werkingscomfort
  • Ruim en functioneel interieur
  • Originele uitstraling, personaliseringsmogelijkheden
  • Veel harde kunststoffen aan boord
  • Koetswerkbewegingen niet altijd goed onderdrukt
  • Rijhulpsystemen voorbehouden aan duurdere versies

Wat er verandert

Het is geen verrassing dat de jongste telg van de familie met het visgraatlogo op het platform PF1/A staat van de PSA-groep, dat ook wordt gebruikt door de Citroën C3/Peugeot 208, de cross-over Peugeot 2008 en, meer recent, de Opel Crossland X. Je moet deze C3 Aircross dus zeker niet zien als een echte terreinwagen, want het chassis is eenvoudigweg niet voorzien op vierwielaandrijving en hij kan zich dus enkel en alleen voortbewegen met behulp van zijn voorwielen. Maar de C3 Aircross heeft wel nog heel wat andere troeven achter zijn koplampen. Laat ons beginnen bij zijn originele lijn vol rondingen en welvingen, die toch voldoende massief vormgegeven is om de nodige stevigheid en veelzijdigheid uit te stralen. Net zoals de ‘normale’ C3 – waar hij heel wat technische elementen van overneemt – legt de C3 Aircross ook het accent op de personalisering, met niet minder dan 90 mogelijke kleurencombinaties voor het koetswerk, het dak of de dakrails in lengterichting, en 5 interieursferen. Aan boord zijn de stijl en de aankleding sterk geïnspireerd op die van de C3 en het ruimtegevoel is wel degelijk daar. Voorin geven de verhoogde stoelzittingen een meer dominante rijhouding terwijl er achterin voldoende ruimte is om comfortabel plaats te geven aan twee volwassenen, en als het moet zelfs drie. Bij zijn praktische aspecten hoort uiteraard standaard een neerklapbare achterbank in 2 delen en dankzij een (in twee trappen) in de hoogte verstelbare koffervloer heb je een mooi vlak laadruim. De versies met het hoogste uitrustingsniveau (Shine) krijgen bovendien nog een verschuifbare achterbank (over 15 centimeter) waarmee het koffervolume kan variëren van 410 tot 520 liter in functie van de behoefte. Voeg daar nog een naar voren neerklapbare rugleuning voor de voorste passagiersstoel (450 euro op Shine) aan toe zodat je voorwerpen tot 2,4 meter lang kan vervoeren en je begrijpt dat de C3 Aircross functionaliteit hoog in het vaandel draagt.

Hoe hij rijdt

Het palet van motoren en versnellingsbakken is overgenomen van de ‘normale’ C3: 1.2-benzinedriecilinder zonder turbo (82 pk) of met (110 of 130 pk) en een 1.6 HDi-diesel met 100 of 115 pk. De standaardversnellingsbakken zijn handgeschakeld met 5 of 6 verhoudingen, maar op de 1.2 met 110 pk kan je ook een zestrapsautomaat krijgen. In die laatste combinatie konden wij trouwens kortstondig kennis maken met de C3 Aircross op wegen met erg scherpe haarspeldbochten en een paar gravelwegen op Corsica. Na een hele reeks bijzonder soepel verteerde bochten kwam vooral een indruk van veel comfort bovendrijven. Net zoals de C3 waar hij van is afgeleid geeft de C3 Aircross voorrang aan een soepele afstelling om alle wegoneffenheden weg te filteren en zijn passagiers de indruk te geven dat ze op luchtkussens rijden. Keerzijde van de medaille is dat de koetswerkondersteuning niet bepaald uitblinkt in bochten en dat het chassis niet altijd even gecontroleerd gaat rollen. In de stad waren we bijzonder te spreken over de combinatie van de 1.2 met 110 pk en de automatische versnellingsbak, die een schoolvoorbeeld van zachtheid en souplesse zijn. Dat is echter veel minder zo in het heuvelachtige hinterland van Corsica, met amechtige hernemingen en steiger- en duikneigingen die worden versterkt door de inertiemomenten van de versnellingsbak. Voor het rijplezier leek ons de 1.6 HDi 115 veel homogener, met een voortrein die meer op de weg wordt gedrukt, een iets minder kunstmatig stuurgevoel en een motor die gevoelig meer koppel ontwikkelt bij lage en middelhoge toerentallen.

Budget & uitrusting

De prijs van de C3 Aircross begint bij minder dan 16.000 euro, wat een erg aantrekkelijk prijskaartje is en waarmee hij bij de meest betaalbare kleine SUV’s van zijn segment hoort. De uitrusting wordt bepaald volgens drie afwerkingsniveaus. De instapversie Live (15.755 euro als 1.2 82 pk) heeft al automatische koplampen, een audio-installatie met 6 luidsprekers en een Bluetooth-verbinding voor gsm’s. De Feel (17.355 euro) voegt daar een manuele airco, een aanraakscherm van 7 duim, een leren stuurwiel en de dakrails aan toe, om maar een paar zaken te noemen. De Shine (19.455 euro) tot slot is rijkelijk uitgerust, met onder meer een automatische airco, parkeerhulp achteraan, een elektrochrome binnenspiegel, een navigatiemodule met Apple CarPlay en Android Auto en lichtmetalen 16-duimvelgen.

Concurrentie

Het stormt in dit segment van de kleinste SUV’s. Van de Renault Captur over de Peugeot 2008, de Opel Crossland X, de Fiat 500X of de Mazda CX-3, de Citroën C3 Aircross zal zijn mouwen mogen opstropen om zijn plekje te veroveren. Om nog maar te zwijgen over de rivalen die er nog aan zitten te komen: Kia Stonic, VW T-Roc,…

Ons verdict

Vergis je niet: de C3 Aircross mag dan wel de look hebben van een avonturier, maar hij heeft vooral een gezinsroeping. We zijn ook bijzonder te spreken over het hoge comfortpeil en de talrijke personaliseringsmogelijkheden. Hier zal de komende maanden nog over worden gesproken…

In dit artikel : Citroën, Citroën C3 aircross

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars