Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën C5 Aircross: Mag het ietwat anders zijn?

Geschreven door Tony Verhelle op

Het voorlopige topmodel van Citroën luistert nu naar de naam C5 Aircross. Hij volgt de trend van de markt , het is dus een SUV, maar hij wil hier en daar toch licht andere accenten leggen, zeker op het vlak van comfort en functionaliteit.

33.400 €

Het concept

De C5 Aircross deelt zijn onderstel met de 3008/5008 van Peugeot en afgaande op zijn afmetingen en zijn prijszetting zou het misschien logsicher geweest zijn hem C4 Aircross te noemen, maar die naam wilde Citroën om verschillende redenen vermijden. De hoofdreden is dat er al een (verschillende) C4 Aircross te koop is in China en dat voor een topmodel de C5-benaming beter paste.

Deze C5 Aircross rijdt trouwens al een jaar rond in China en in die tijdspanne zijn er daar al 50.000 verkocht. De Chinese C5 Aircross wordt trouwens ter plekke gebouwd, daar waar de Europese dus in Rennes wordt gebouwd en naast Europa nog naar een 60-tal andere landen zal worden uitgevoerd.

Hij komt zich in het debat mengen in een lucratief, groeiend maar ook zeer sterk bezet marktsegment, waarbij Citroën er heeft proberen voor te zorgen dat hij op een aantal vlakken oirigineel of onderscheiden uit de hoek komt. De basisingrediënten deelt hij echter wel met de meeste concurrenten, het is een relatief hoog op zijn poten staande auto met 5 deuren, 5 zitplaatsen en enkel beschikbaar met voorwielaandrijving.

Wat er verandert

Zoals we al zeiden deelt deze C5 Aircrross zijn techniek met zijn halfbroers van bij Peugeot (3008/5008) en DS (DS 7). Dat wil zeggen dat hij voorwielaangedreven is, ook de (plug-in) hybride versie die er volgend jaar aankomt. Als basisversie heeft de auto een handgeschakelde zesversnellingsbak, als optie kan je de nieuwe 8-traps automaat van de PSA-groep bestellen.

Aan benzinezijde heb je twee bekende motoren uit de PSA-groep, allebei behorende tot de PureTech-familie en 1,2 of 1,6 l groot, 130 of 180 pk sterk. Die vermogencijfers komen terug bij de diesels, maar hier gaat het dan om 1,5 en 2.0 turbodiesels.

Op het gebied van de ophanging wil Citroën wel het verschil maken door het gebruik van speciale dempers die het aanslagmoment van de veerbeweging (zowel uit- als inveren) moeten compenseren en zo zorgen voor een minder stugge maar op vlak van wegligging toch meer dan behoorlijke ophanging.

Aan de functionaliteit werd ook de nodige aandacht besteed, zo heeft de Europese versie op de tweede zitrij drie afzonderlijke, even grote stoelen die niet alleen elk apart kunnen omgeklapt worden maar ook kunnen verschuiven om het koffervolume te vergroten ten koste van de beenruimte. Op die manier kan deze Aircross pronken met de grootste laadruimte in zijn segment, 580 tot 720 liter naargelang van de achterbankpositie, tot 1630 liter bij neergeklapte achterbankdelen en 1,9 lengte voor de laadruimte.

In tegenstelling tot Peugeot met zijn 5008 kan de C5 Aircross niet besteld worden met een derde bank voor 7 zitplaatsen. Wie dat wil kan in het Citroën-gamma terecht bij de Space Tourer en de Berlingo in lange versie.

Hoe rijdt hij?

Als je de C5 Aircross voor de eerste keer in het echt ziet, moet je toegeven dat hij iets heeft en de verwantschap met andere recente Citroëns is overduidelijk, al was het maar door de neus met dubbele lichtstreep en de airbumps stootvangers op de flanken. Binnen ga je op de speciale stoelen met aangepaste schuimrubber vulling zitten die mee deel uitmaken van het “Advanced Comfort” waar Citroën zijn C5 Aircross-rijders wil van laten genieten.

De aankleding binnenin is typisch Citroën (eigenlijk qua (reis)thematiek geïntroduceerd door C4 Cactus), de afwerking is degelijk, maar de gekozen materialen zijn niet altijd van de bovenste plank: je moet natuurlijk iets doen om de investering in de standaard gemonteerde speciale schokdempers te compenseren.

Voor een eerste kennismaking had Citroën ons uitgenodigd naar het Marokkaanse Marrakech om er de wegen in en om de Atlas te verkennen. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, hebben we die twee dagen van de presentatie wel hoofdzakelijk in de regen en de mist gereden, maar de verschillende wegen en hun soms erbarmelijke staat maakten het mogelijk een goede appreciatie te geven van het comfort. Dat laatste is dan ook een van de troeven van deze auto, zowel qua ophanging als qua stoelen (ze bieden wel wat weinig zijdelingse steun), terwijl ook de geluiddemping verzorgd is.

De beenruimte achterin kan dus variëren door de aparte stoelen te verschuiven, maar ze is nooit overweldigend, eerder gewoon correct. Er zijn wel aardig wat opbergruimtes en laadvolume achterin.

Een zo aangenaam veercomfort vraagt natuurlijk een beetje tol op het vlak van de wegligging, vooral in het rolgedrag, maar de C5 Aircross rijdt veilig en rustgevend en bijlange niet zo hobbelend als sommige van zijn concurrenten. Sportiviteit moet je er echter niet in zoeken, ook al is hij voorzien van een sportstand (net als de eco-stand inwerkend op gaspedaalrespons, stuurbekrachtiging en versnellingsbak, indien dat een automaat is).

We reden de twee krachtigste motoren en waren onder de indruk van hun koppel en soepelheid, zeker in combinatie met de automaat, maar iets minder van hun vermogen, de C5 Aircross is dan ook geen lichte wagen. De automaat schakelt zacht en meestal behoedzaam, maar in zijn sportstand durft hij wel eens te aarzelen en wordt het soms wat schokkerig. Het verbruik kunnen we pas echt verifiëren op onze eigen testwegen, maar op de niet zo goede Marokkaanse wegen waar je enorm moet oppassen voor andere weggebruikers allerhande, haalden we een gemiddelde van zo’n 5,5 l/100 km met de tweeliter diesel en 6,5 l/100 km met de 1.6 benzine. Op die wegen is het wel verdomd goed uitkijken voor wat wij roekeloze medeweggebruikers zouden noemen en dan viel ons op dat de dikke A-stijlen wel eens hinderlijk konden zijn.

Budget

De goedkoopste versie is een 1.2 PureTech in Start-uitvoering en die komt op 24.150 euro. Als je omhoogklimt in de uitvoeringsversies (in volgorde Live, Feel en Shine) moet je respectievelijk 2.800, 4.700 en 7.450 euro opleggen. Een 1.6 PureTech kost minstens 30.950 Euro (als Live-uitvoering), maar daar is ook de achttraps automaat bij inbegrepen.

Aan dieselzijde kan je instappen in een 1.5 BlueHDi van 130 pk voor 29.350 euro, ook al in Live-versie. De duurste diesel is een 2.0 BlueHDi van 180 pk met automaat en in Shine-topuitvoering, voor 39.000 euro rond.

Hebt u even? Zowat elk merk heeft tegenwoordig een SUV in dit zogenaamde C-segment, gaande van de Ford Kuga over de Honda CR-V, Hyundai Tucson en de Kia Sportage naar de Mitsubishi Eclipse Cross, Nissan Qashqai, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Seat Ateca, Skoda Karoq, Toyota RAV-4, Volvo XC40 en VW Tiguan, om maar de voornaamste te noemen. De prijsstelling van de Citroën is zeer concurrentieel te noemen tegenover de meeste van hen.

Ons verdict

Met de C5 Aircross heeft Citroën een vrij originele SUV gelanceerd die zich op voldoende vlakken weet te onderscheiden van de bikkelharde concurrentie, in de eerste plaats voor wat zijn comfort betreft op alle vlakken. Hij is ook vrij functioneel en heeft een redelijk aparte look, in lijn met wat we van Citroën de laatste jaren gewoon zijn. Aangezien op het comfort zo hoog werd ingezet, moestop andere plaatsen een beetje bespaard worden om de prijzen aantrekkelijk te houden, en dat merk je nog het meest bij de keuze van de materialen voor de interieurafwerking. De niet onaangename automaat durft soms wel eens aarzelen en de dikke A-stijlen kunnen het zicht hinderen, maar voor het overige is dit een waardevolle aanwinst in dit drukbevochten segment.

  • Comfort
  • Functionaliteit
  • Geruisloosheid
  • Wat aarzelende automaat
  • Keuze van de afwerkingsmaterialen
  • Brede A-stijl hindert zicht

In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker