Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën DS4

Na de sympathieke DS3 is de DS4 de tweede telg in Citroëns luxegamma. Dit keer gooiden de ontwerpers het echter over een andere boeg en gingen ze het - letterlijk - hogerop zoeken.

Prijs
NB

Net als zijn kleinere broer, de DS3, wordt de DS4 gebouwd op een bestaand Citroënplatform, in casu dat van de C4. Zoals gezegd staat de DS4 hoger op zijn poten dan een C4. Met de sleutel (die identiek is aan die van de C4) in de hand is het hoog tijd om plaats te nemen achter het stuur van deze pseudocoupé. De bevestigingspunten van de stoelen, de stuurkolom en het pedaalwerk bleven gewoon op dezelfde plaats als in de C4. Het gezichtsveld is relatief onbelemmerd naar voren, naar achteren en naar opzij (al zit de A-stijl aan bestuurderszijde soms wat in de weg in scherpe bochten). Om zich nog meer te onderscheiden is de DS4 standaard uitgerust met een panoramische voorruit. Het probleem is dat met die santenkraam boven je hoofd (in de open stand dus) de hoofdruimte beperkt wordt.

Van bij de eerste meters merk je duidelijk dat de DS4 dynamischer rijdt dan de C4, zeker wanneer hij wordt aangedreven door een van de twee topmotoren, de 1.6 THP 200 of de 2.0 HDi 160, zoals onze testexemplaren. De dynamischer afgestelde ophanging doet niet echt afbreuk aan het comfort, maar helpt het onderstel om zich beter te stabiliseren, terwijl de stuggere voortrein gretiger bochten aansnijdt. Het stuurwiel had voor ons gerust aangenamer mogen zijn om naar te kijken en om vast te nemen dan dat van de C4 (het is er simpelweg van overgenomen), het stuurgevoel ging er wel op vooruit, met een weerstand die sterker wordt opgebouwd en een meer uitgesproken centrering.

Het dynamisme van een coupé, de voordelen van een berline en de hoge rijhouding van een SUV combineren op de technische basis van een C4: dat is wat Citroen heeft willen bereiken met de DS4. Een ingewikkelde formule dus, en het uiteindelijke brouwsel is niet noodzakelijk makkelijk te verteren. De DS4 is wel meeslepender om mee te rijden dan de C4 en kan ook rekenen op zijn verzorgde stijl om in de smaak te vallen. Niettemin zijn we na deze eerste kennismaking niet helemaal overtuigd, doordat we bij de DS4 dat kleine speciale en gekruide kantje misten dat ons heeft doen vallen voor de DS3...

U kunt de Eerste Test van de Citroën DS4 nalezen in AutoGids 824 van 25/5/2011.

In dit artikel : Citroën, Citroën DS 4

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker