Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Cupra Ateca 2019: Valse start

Dit is niet zomaar een Eerste Test, want we maken hier kennis met het eerste model van een nieuw sportief merk van de VW-groep: Cupra, opgericht door Seat. Het eerste model waarmee het zich in de markt wil zetten is echter… een SUV. Huh?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

In het voorjaar kwam Seat met groot nieuws: Cupra, het logo van zijn meest sportieve modelvarianten, zou een zelfstandig merk worden. De officiële verklaring was dat een aantal mensen iets meer “uniek, gesofisticeerd en performant” zoekt dan wat Seat kan bieden. Of om de marketing speak naar mensentaal om te zetten: sommige klanten tellen vlotter meer geld neer voor een model van een apart sportmerk dan voor een Seat-met-sportieve-accessoires.

Gezien het verleden van het Cupra-logo, dat eerst op Seats rallywagens kleefde en daarna op de meest dynamische versies van de Leon en de Ibiza, hadden we een vrij radicale sportwagen verwacht. Dat is even anders uitgedraaid: de eerste telg van Cupra is… de Ateca, een brave SUV die technisch nauw verwant is aan de Volkswagen Tiguan en Skoda Karoq. Ay, caramba!

Wat er verandert

Maar laat ons Cupra het voordeel van de twijfel gunnen. Zo is de visuele persoonlijkheid van de Ateca behoorlijk getransformeerd. Met agressievere voor- en achterbumpers, vier uitlaatpijpen, grote zijschorten, een extra vouw in de motorkap en negentienduimvelgen met als optie een koperkleurige rand weet deze compacte SUV zich toch wat te onderscheiden van de vele andere modellen in zijn segment. In het interieur valt vooral de ‘koolstofvezel’ afwerking van het dashboard op, en op het digitale instrumentenpaneel kan de toerenteller groot in het midden worden geplaatst. Als optie uan je voorin suggestief ogende kuipstoelen laten monteren.

Maar het belangrijkste nieuws zit onder de motorkap, want daar ligt dezelfde 2.0-turboviercilinder als in een hele resem sportieve modellen uit de VW-groep (Audi S3 en TT-S, VW Golf R en… Seat Leon Cupra). Die ontwikkelt liefst 300 pk en 400 Nm en sleurt deze 4,38 meter korte SUV in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Niet slecht voor een SUV, ook al werkt VW volgens de geruchten aan een even grote Tiguan R met een 2.5-turbovijfcilinder van 400 pk... Maar goed, sportiviteit is (veel) meer dan gewoon als eerste wegschieten bij het verkeerslicht.

Hoe hij rijdt

Cupra monteert daarom standaard adaptieve schokdempers en gigantische geventileerde remschijven met een diameter van 340 millimeter (op de vooras). Verder ligt deze sportieve Ateca 1 centimeter dichter bij het asfalt en is de ijking van de veren en antirolstangen aangepast aan de sportieve roeping van Cupra. Toch valt tijdens de eerste kilometers, op drukke snelwegen, vooral op hoe comfortabel de ophanging is. Of je als rijmodus nu Comfort, Sport of het zelfverklaarde radicale Cupra kiest, de auto zweeft over de weg en filtert oneffenheden uitstekend. Enkel rolgeluiden komen de rust aan boord verstoren, als gevolg van de brede en sportieve banden (245/45 R19).

Tijd voor het soort oefening waarvoor deze Cupra Ateca is gemaakt: een potje volgas knallen over een uitdagende slingerweg. Daarbij valt op dat de motor over zijn hele toerenbereik gul is en nog prettig klinkt ook – zonder artificiële klankversterking uit de luidsprekers – maar dat de DSG-versnellingsbak bij momenten te traag reageert. Veel spijtiger is dat het stuur zo goed als geen feedback geeft en dat de vierwielaandrijving niet kan verhinderen dat de voorwielen vaak wanhopig krabbelen op zoek naar trekkracht.

Budget

De Cupra Ateca kan rekenen op een behoorlijk goede verhouding tussen prijs, prestaties en uitrusting: iets meer dan 43.000 euro is niet overdreven voor een auto van 300 pk die volop de kaart trekt van exclusiviteit en prestaties. Kortom, de prijs is zeker een sterk argument.

Ons verdict

We koesterden voor Seats nieuwe dochtermerk Cupra vrij grote verwachtingen, zeker omdat de gelijknamige versie van de Seat Leon zo’n uitstekende auto is. En net daarom valt de Cupra Ateca wat tegen. In plaats van een sportieve en gefocuste auto blijkt het eerste product van dit sportieve merk eerder een – weliswaar uitstekende – comfortabele middenklasse-SUV die zich enkel onderscheidt door een dikke motor en wat visuele accessoires. En dat maakt er een beetje een valse start van…

  • Krachtige en gulle motor
  • Verrassend comfortabele ophanging
  • Iets sterkere visuele identiteit
  • Trekkrachtproblemen (ondanks vierwielaandrijving)
  • Gebrekkige feedback stuur
  • Snel, ja, maar sportief?

In dit artikel : Seat, Seat Ateca

Geschreven door op