Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Espace (2023): Monovolume wordt SUV

Geschreven door Hans Dierckx op

Voor een grote monovolume kan je bij Renault niet meer terecht, maar de Fransen recupereren de bekende modelnaam wel voor een grote SUV met zeven zitplaatsen. AutoGids doet de test met de nieuwe Renault Espace, die debuteert als E-Tech full hybrid 200.

43.900 €

Met de vorige generatie uit 2015 stapte Renault al deels af van de authentieke filosofie van de Espace, namelijk om zoveel mogelijk bewoonbare oppervlakte te creëren met een zo klein mogelijke voetafdruk. Generatie zes maakt daar finaal komaf mee: de monvolume met cross-overtrekjes wordt nu een echte SUV.

Eigenlijk hadden ze hem beter Grand Austral genoemd, want binnenin is de nieuwe Renault Espace niet groter dan een break. Wel zijn er 7 zitplaatsen.

Onder de voorzetels zit een batterij, want de nieuwe Renault Espace is een zelfladende hybride. Het is de enige beschikbare versie, een elektrische Espace komt niet en een dieselversie gaan ze niet meer bouwen.

Koetswerk en afmetingen Renault Espace

Het tweevolumekoetswerk is liefst 14 centimeter korter dan dat van de vorige Renault Espace. Op het meetlint lezen we 4,72 meter af. Hij is ook enkele centimeters lager, terwijl de grote wielen (minstens 19 duim) en de grote bodemvrijheid langs onderen eveneens aan de binnenruimte knabbelen.

Door dat kleinere formaat en de lichtere aandrijflijn weegt de nieuwe Renault Espace wel een heel stuk minder dan de vorige: een kleine 1,6 ton.

De vormgeving is een stuk minder vooruitstrevend dan de Renault Espace ooit was, met een klassieke SUV-vorm met kleine raampartijen. Vooraan zien we een radiatorrooster met verticale spijlen, een beetje à la Mercedes. En de bekende koplampen met sikkelvormige led’s, terwijl achteraan brede lichtblokken gemonteerd zitten.

>> Lengte: 4722 mm - breedte: 1843 mm - hoogte: 1645 mm

Interieur en kofferruimte Renault Espace

Binnenin de nieuwe Renault Espace is plaats voor 7, al dien je wel wat te puzzelen om effectief aan dat aantal te geraken. Voor de achterste bank, die bestaat uit 2 zitjes die je kan neerklappen in de vloer, moet je niet bijbetalen.

De middelste rij is een verschuifbare bank met een rugleuning die je in 2 stukken kan neerklappen. Met die bank in de achterste positie is er veel beenruimte, maar dan is er achteraan nauwelijks nog plaats voor kinderen die de kleuterleeftijd ontgroeid zijn. Bagageruimte is daarachter evenmin. Je beschouwt de Renault Espace eigenlijk maar beter als een vijfzitter, met twee kofferstoeltjes voor in uitzonderlijke gevallen.

De stuurhut is die van de Austral, met digitale tellers en in het midden een verticaal aanraakscherm van liefst 12 duim. Daarachter zit Google-programmatuur, je kan dus navigeren met Maps. De aankleding van de nieuwe Renault Espace is van een goed allooi. Op de Iconic-versie zit een sierstrip in hout, terwijl de Esprit Alpine-variant uitgedost is met alcantara en blauwe stiksels.

Specificaties en prestaties Renault Espace

Tussen de voorwielen van de nieuwe Renault Espace zit dezelfde hybride aandrijflijn als in onder andere de Clio, maar dan met een kleinere verbrandingsmotor en sterkere elektromotoren. Het gros van het werk wordt opgeknapt door een 1.2-driecilinder van 130 pk, die assistentie krijgt van een 50 kW sterke elektrische molen.

Het is een zelfladend systeem met een accu van 2 kWh. Je hoeft de hybride Renault Espace dus niet aan de stekker te hangen, hij voedt zichzelf met energie die anders verloren zou gaan bij het uitbollen of remmen.

De voorwielen worden aangedreven via een gerobotiseerde bak met klauwkoppeling, zoals in racewagens. Diens inherent ruwe werking wordt verzacht door de elektromotor, die tijdens het schakelen de pauze in de aandrijving opvult. Dat lukt zo goed als volledig, al opereert de combinatie ook niet geheel schokvrij, vooral in de sportieve stand.

Los daarvan voldoet deze tandem helemaal, met genoeg daadkracht (0-100 km/u in 8,8 seconden) en een laag verbruik: na onze testrit klokten we af op 5,5 l/100 km, wat prima is voor een benzinemotor in een auto van dit formaat.

Rijgedrag Renault Espace

De optionele vierwielsturing, met achteraan een wieluitslag van maximaal 5 graden, maakt de Renault Espace een heel stuk beweeglijker. Zeker in de sportstand kan je hem desgewenst behoorlijk hardhandig aanpakken, zonder dat hij tegenwringt. Minstens zo nuttig is de korte draaicirkel, waardoor je opvallend vlot kan manoeuvreren.

De grote wielen maken de nieuwe Renault Espace wel gevoelig voor oneffenheden. Putten en richels krijgt hij niet onder de mat geveegd. Van een grote Franse auto verwacht je iets meer souplesse.

Belgische prijs Renault Espace

Per strekkende meter is de prijs dezelfde gebleven. Met andere woorden: de nieuwe Renault Espace is goedkoper dan de vorige. De Belgische invoerder vertelt er wel meteen bij dat, net als bij de Austral, over die prijs niet meer kan onderhandeld worden.

Je betaalt 43.900 euro voor de Renault Espace E-Tech full hybrid 200 en voor dat geld is onder andere het navigatiesysteem, parkeercamera, elektrische kofferklep en snelheidsregelaar incluis. De Esprit Alpine-versie is 3.000 euro duurder, de Iconic doet er nog eens 2.000 euro bovenop.

>>> Overzicht Belgische prijzen Renault Espace

Renault Espace – verdict AutoGids

De modelnaam schept de verwachting dat de nieuwe Renault Espace net zo’n handigaard is als eerdere generaties, met nummer vier als uitschieter. Helaas kan je daarvoor bij Renault niet meer terecht – nergens nog, overigens.

Beschouw de nieuwe Renault Espace als een ruime familiebreak in SUV-verpakking, met twee kofferzitjes voor in noodgevallen, met een hybride aandrijflijn die weinig brandstof verbruikt en met een fraaie aankleding binnenin.

  • Laag verbruik
  • Mooie aankleding
  • Snedig stuurgedrag
  • Geen echte zevenzitter meer
  • Zicht rondom
  • Soms schokkerige transmissie

In dit artikel : Renault, Renault Espace

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker