Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Prius PHEV (2023): Mooi én plezierig?!

Geschreven door Hans Dierckx op

Een kwarteeuw na de eerste komt Toyota met de vijfde generatie van de Prius. Hij ziet er een stuk beter uit dan zijn voorganger, maar is er wel enkel nog als plug-inhybride. AutoGids doet de test.

Overzicht :

De eerste Toyota Prius stamt alweer uit 1997, maar het duurde tot begin deze eeuw eer die ook in Europa te koop was. De eerste op grote schaal geproduceerde hybride maakte school, want zowat elke autobouwer maakt nu varianten op diens tweeledige aandrijving, deel op benzine, deel elektrisch. Zo ook Toyota zelf, dat inmiddels zo goed als elk model aanbiedt als hybride.

De Prius zelf bleef immer de speerpunt van dat aanbod, als vaandeldrager en als verbruikskampioen. Bij de vorige editie gingen de Japanners echter wel erg ver om de stroomlijn te optimaliseren, met als resultaat een lijn die niet om aan te zien was.

Editie vijf gooit het resoluut over een andere boeg. De makers hadden dan ook twee prioriteiten die voorheen niet van tel waren bij dit model: hij moest er goed uitzien, en hij moest rijplezier schenken.

Net zo'n groot nieuws is het feit dat de Prius in Europa niet meer als zelfladende hybride te krijgen is, enkel als PHEV. Voor de goede orde: we testten een preproductieversie, herkenbaar aan de camouflerende zelfklevers onderaan het koetswerk.

Koetswerk en afmetingen Toyota Prius

De nieuwe Toyota Prius oogt een stuk harmonieuzer dan de vorige, en is een verduiveld aantrekkelijke auto geworden. Let bijvoorbeeld op hoe de accentlijn die onder aan de achterdeuren naar boven klimt – tot helemaal aan de kont – niet enkel perfect parallel loopt met de A-stijl, maar ook nog eens in samenspel met de accentlijn onder aan het achterste raamkozijn.

Let ook op hoe de uitsnede van de wielkasten netjes de curve van de wielen zelf volgt, tot onder de assen. Of op de merkwaardige daklijn van de nieuwe Toyota Prius. De voorruit loopt tot bijna tegen het voorhoofd van de bestuurder, en het dak blijft klimmen tot het boven de achterdeuren zijn hoogste punt bereikt. Het mondt uit in een scherp afgesneden achterkant, een noodzaak voor een gunstige stroomlijn.

De Toyota Prius werd 5 centimeter lager, een dikke 2 centimeter breder en bijna 5 centimeter korter. Het naakte koetswerk is 24 kilogram lichter dan bij de oude.

>> Lengte: 4599 mm - breedte: 1782 mm - hoogte: 1420 mm

Interieur en kofferruimte Toyota Prius

Je zit ook wat lager in de nieuwe Prius, wat een hechter gevoel creëert tussen bestuurder en voertuig. Toyota stapt bovendien af van het inrichtingsconcept van de vorige generaties, met de tellers centraal, en monteert nu achter het stuur een klein scherm voor de essentiële rij-informatie, en in het midden een groter exemplaar voor de multimedia. Daaronder zitten klassieke knoppen voor de klimaatregeling.

Ergonomisch zit het goed in elkaar, behalve dan de grote knoppenclusters op het stuur, al wennen die wel in het gebruik. Het is ook bijzonder stil binnen in de nieuwe Toyota Prius, onder andere dankzij dubbel glas vooraan en in de voordeuren.

Dat boogvormige dak maakt wel dat je een minder goed uitzicht hebt vanaf de bestuurderspost, zowel rondom als in de hoogte, wat je merkt wanneer je bij een hoog gemonteerd verkeerslicht staat. Ook de hoofdruimte achteraan is nipt.

Specificaties en prestaties Toyota Prius

Onderhuids is de Toyota Prius niet fundamenteel veranderd, wel gemoderniseerd. Hij staat bijvoorbeeld op de jongste versie van het TNGA-C-platform, dat door het gebruik van sterker staal weer een stuk stijver werd. En hij draagt de vijfde generatie van Toyota’s gekende hybridesysteem, dat vorig jaar debuteerde in de machinekamer van de Corolla Cross, en binnenkort ook in de gewone Corolla te krijgen valt. De batterij van 13,6 kWh zit onder de achterbank.

De tweeliter-viercilinder van de Toyota Prius, die volgens de Atkinson-cyclus draait en (gemeten in thermische efficiëntie) de efficiëntste is op de automarkt, kreeg een drogecartersmering. Ook is de vrijloopkoppeling tussen de beide elektromotoren, bij ingewijden bekend als MG1 en MG2, verdwenen.

De basisprincipes zijn echter al een kwarteeuw dezelfde, met in het hart van de aandrijflijn een planetair tandwielstelsel dat soepel de krachtstromen bundelt. Het gaat hier wel om veel meer kracht dan bij de vorige generatie van de Toyota Prius: 152 pk van de benzinemotor plus 163 elektrische paarden, met een gecombineerde piek van 223 pk.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Toyota Prius

De batterij van de nieuwe Toyota Prius is in theorie goed voor 69 kilometer autonomie, maar reken in de praktijk op zo'n 50. De interne lader heeft een maximaal vermogen van 3,5 kW, waarmee je hem aan een laadkast in zo'n 4 uur volledig kan 'vullen'.

Net als de vorige PHEV-versie van de Toyota Prius blijft de aandrijving bijzonder zuinig wanneer je die elektrische autonomie hebt opgebruikt. Vanaf dan handelt hij weer als een gewone hybride, waardoor je niet meer dan 4 l/100 km opsoupeert.

Helemaal gratis rijden kan met de optionele zonnepanelen in het dak. Maak je echter geen te grote illusies, ze genereren per dag slechts voldoende stroom voor maximaal 8 kilometer. Om de batterij volledig op die manier vol te laden, zou je de Toyota Prius een kleine week moeten laten zonnebaden.

Rijgedrag Toyota Prius

Doordat het vernieuwde TNGA-C-platform een stuk stijver werd, konden de ingenieurs de ophanging van de nieuwe Toyota Prius veel snediger afregelen, en tegelijk een goede schokdemping behouden.

De grote maar relatief smalle wielen, met hoog profiel, genereren veel gevoel en gedragen zich progressief op de limiet, terwijl de uitstekende balans, met die accu laag en centraal, het bochtengedrag alleen nog maar prettiger maakt. Dat we dit ooit zouden zeggen: de Toyota Prius is verdorie een geinige auto geworden!

Belgische prijs Toyota Prius

De prijs kennen we nog niet. Maar met de grotere batterij die bij een stekkerauto hoort, moet je wellicht rekening houden met een dikke 40.000 euro.

Gelukkig heeft Toyota met onder andere de Corolla nog wel betaalbaardere hybrides in de cataloog.

Toyota Prius – verdict AutoGids

De Prius is dan niet Toyota’s meest gekochte model, het is als oerhybride wel een van de belangrijkste. Dat maakt het des te opmerkelijker dat de Japanners het accent helemaal verleggen, en zelfs een stukje efficiëntie en functionaliteit offeren voor rijpret en aantrek. Hij is getransformeerd tot een verduiveld aantrekkelijke auto. Maar dat maakt het ook des te jammerder dat de gewone hybride in Europa niet op de markt komt, enkel deze duurdere PHEV.

  • Altijd zuinig
  • Prettig weggedrag
  • Zeer stil
  • Hoofdruimte achterin
  • Zicht rondom
  • Geen zelfladende versie meer

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Prius

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker