‘Hij was er bijna niet geweest. Enkel Jean-Philippe Imparato (de toenmalige CEO van Alfa Romeo, nvdr) en Carlos Tavares (de toenmalige CEO van Stellantis, nvdr) zagen er brood in. De andere leden van het comité stemden hem weg. Gelukkig had meneer Tavares het laatste woord. Van hem mochten we het proberen, op voorwaarde dat het niet ten koste ging van de ontwikkeling van de gewone modellen.
En we moesten er ook al klanten voor hebben. Minstens dertien moesten er tegen december 2023 getekend hebben, anders zou het feestje sowieso niet doorgaan. Die vergadering was begin september!'
Om maar te zeggen dat de Alfa Romeo 33 Stradale de nodige horten en stoten nodig heeft gehad om geboren te worden. Maar hij is er! En hoe! Dit is het type hommage dat bij iedere rechtgeaarde petrolhead de hartslag een paar tellen doet overslaan als hij voorbij komt gebold. Nog een geluk dus dat Alfa Romeo er maar 33 op de planning heeft staan. Het reduceert alvast het risico op plots hartfalen.
Al nemen wij nu toch vol het risico. Want met nummer 34 - de ontwikkelingsauto - mogen we nu een paar rondjes toeren op Balocco vooraleer het ding definitief verhuist naar een podium in het Alfa Romeo-museum.
Concept en design Alfa Romeo 33 Stradale
We weten, over smaken en kleuren valt niet te discussiëren. Al kunnen we je in deze desondanks alleen maar trakteren op een meewarige blik mocht je deze Alfa Romeo gewoontjes, laat staan lelijk vinden. Dit is kunst. Met een meer dan kapitale -K. Getailleerd uiteraard naar dat origineel uit de swingin sixties. En naar diens Bellezza Necessaria-principe. Schoonheid in de eenvoud. Wat niet nodig is, komt er niet aan of op.
Elke ronding, opening dan wel lip heeft een functie. Om te koelen, zoals de inlaten onder de koplamp, de gigantische tochtgaten net voor de voorwielen of de sleuven op de kofferklep achteraan. Die laatsten moeten de temperatuur in het aflegvak achter de motor bijkomend verlagen. Al maakt Alfa Romeo zich sterk dat ook zonder – je kan zowel het kofferdeksel als de uitsparingen naast de achterlichten dicht laten werken – het er nooit warmer wordt dan 70 graden.

Neerwaartse druk was een even grote bekommernis. Een kofferspoiler zou inderdaad de druk op de achterwielen kunnen vergroten. Maar die vleugel spuwt evenzeer op het gekozen schoonheidsideaal. Dus werd er als compromis geopteerd voor een licht opwippende rand op de achtersteven.
Om dan de stabiliteit verder te garanderen via onzichtbare elementen onder de auto en achter de diffusor. Dixit Alfa Romeo is de Cx van 0,37 die daarmee wordt bereikt meer dan efficiënt genoeg om de 33 Stradale zonder het minste probleem op het asfalt te houden, zelfs als die op zijn topsnelheid voorbij zou denderen. Hoe snel dat dan is? 333 km/u.
Interieur Alfa Romeo 33 Stradale
Binnenin heerst eenzelfde minimalisme Ook hier zit dus geen knop of hendel te veel. Zelfs het infotainmentscherm zit verzonken achter de boordplank. En schuift pas tevoorschijn als je daar via de Schermo-knop de opdracht toe geeft.

Er zijn wat kantelschakelaars (waaronder dus die Schermo-toets), een draaiknop of drie en de hendels voor de automaatbediening. Allen uit prachtig geborsteld aluminium. Twaalf stieren offerden hun huiden voor de bekleding van boordplank en zetels. Of da’s toch het geval in de wat klassiekere (lees: elegantere) Tributo-aankleding. De Alfa Corse-uitdossing is iets diervriendelijker gezien die de al even fantastische kuipen in alcantara afgekleed.
Al kan dat ook allemaal omgegooid, gewisseld dan wel vervangen worden. A la tête du client. Als de wens van die laatste de Club 33 passeert, tenminste.

De hoofden van alle afdelingen binnen Alfa Romeo vormen samen namelijk een 9-koppig comité dat elke vraag van de klanten - zowel wat veranderingen aan de buitenkant als in het interieur betreft - afweegt tegen de historische normen van zowel het merk als de 33 Stradale zelf. Vloeken die eisen te veel met of de goede smaak of de grondbeginselen van Alfa Romeo dan is het njet. Hoe welstellend je ook mag wezen.
Motor en prestaties Alfa Romeo 33 Stradale
Net als de 33 Stradale van weleer, baseert de moderne hommage van vandaag zich opnieuw op bestaande techniek. Zij het dat die in deze niet werd ontleed aan de Tipo 33 (de illustere racewagen waarvan de 18 straatlegale homologatiemodellen eind jaren '60 vanaf zijn geleid) dan wel van een Maserati. Meer bepaald de MC20. Daar haalde Alfa Romeo de aandrijflijn en de monocoque uit koolstofvezel.

Het is te zeggen, het onderste deel van de carbon monocoque wordt gedeeld, voor het T-dak en de vleugeldeuren speelde Alfa Romeo solo slim. En met resultaat. Door de verder doorlopende dakbogen en het extra scharnierpunt op de deuren is het centrale compartiment van de Alfa Romeo een stuk stijver dan die van de Maserati.
De 2,9 liter-V6 werd dan weer ongewijzigd overgenomen van de MC20 (op de plaatsing van de radiatoren na). Ook hier knalt die dus 630 pk en 720 Nm via een gerobotiseerde ZF-achttraps met dubbele koppeling naar de achterwielen. Wat volstaat om dit 1.555 kilo wegende eerbetoon in minder dan 3 seconden richting 100 km/u te katapulteren.

Ondersteund door een waanzinnige uitlaatronk die werd geïnspireerd op die andere moderne hommage die Alfa Romeo in 2007 te berde bracht, de 8C. Voor wie het niet meer zou weten: de 8C staat nog altijd te boek als één van de best klinkende coupés. Ooit. Het zal dan ook niet te verbazen dat, met de uitlaatkleppen open (standaard in Pista of na een druk op het klavertje vier onderaan de middentunnel), ook de uitlaatnoot van de 33 Stradale elk haar op ons lijf instant recht kreeg!
Rijgedrag en comfort Alfa Romeo 33 Stradale
Aan die daarnet vermelde monocoque zitten twee aluminium H-frames bevestigd die op hun beurt opgehangen worden door dubbele driehoeken en adaptieve dempers. Het lage zwaartepunt wordt verder versterkt door de lichtere onafgeveerde massa van de gesmede velgen. Pareltjes van 20 duimers waarrond Bridgestone Potenza’s hangen (245/35 voor- en 305/30 achteraan). Met de Bridgestone-code MQT. Omdat die het best bleken te werken.
Nee, geen Pirelli’s. Wat verrassend is gezien Alfa Romeo voor de rest van zijn onderdelen wel in eigen land ging shoppen. Al wordt daar wel onmiddellijk aan toegevoegd dat Bridgestone deze band maakt in zijn Italiaanse fabriek.

Hoe goed het rubber ook mag wezen, als het niet op temperatuur is, laat het je zelf uitzoeken hoe je de pk's van die geweldenaar op de achteras onder controle moet houden. De rijlijnen op Alfa Romeo's testcircuit van Balocco (dezelfde plek waar trouwens ook de originele 33 Stradale werd geborden) zijn nog niet volledig droog en de banden dus duidelijk nog te koud.
Een combo die maakt dat die kunstige achtersteven niet veel nodig heeft om uit te breken. Overstuur dat zich trouwens ook snel en vrij onaangekondigd presenteert. De 33 Stradale komt duidelijk met een angel.
Een giftig kantje dat expres aan boord is gehouden? Met het origineel uit 1967 had je blijkbaar ook je handen vol. Waarmee we ineens ook weer de rode draad oppikken die doorheen beide 33-versies zit geweven. De Stradale’s zijn rijdende compromissen, waarin rijder en machine elkaar moeten zien te vinden. Door beide te geven en te nemen.

Met dat verschil dat de insteek voor die schikking op een halve eeuw wel 180 graden draaide. Je voelt aan alles dat de moderne interpretatie is vertrokken vanuit een wereldse optiek, met de focus op een leven op de mondaine boulevards.
Uiteraard haalt deze coupé zijn neus niet op voor een gesloten omloop. Maar anders dan bij het origineel is dat voor zijn herinterpretatie eerder iets voor na de uren. Voor alle duidelijkheid: dat was bij de ontwikkeling ook de intentie.
Prijs Alfa Romeo 33 Stradale
De startprijs was 2 miljoen euro. Zonder dus de bijkomende kosten van wat het gefortuneerde clienteel graag nog verpersoonlijkt had gezien. Zinnen die we inderdaad in de verleden tijd schrijven. Alfa Romeo had zijn 33 Stradale maar een paar maand in de aanbieding. Nog voor dat 2023 om was, waren alle 33 bestelbonnen getekend.

En dan hebben de Italianen nog serieus wat geïnteresseerden teleur moeten stellen! Alfisti die allemaal de belofte hebben gekregen dat ze als eerste zullen uitgenodigd worden als Alfa Romeo aan zijn volgende project begint. Om maar te zeggen dat deze Fuori-reeks (letterlijk vertaald, buiten de serie) zeker een vervolg zal krijgen.
Verdict Alfa Romeo 33 Stradale
De Alfa Romeo 33 Stradale is de belichaming van alles waar die Biscione in dat legendarische schild voor staat. Drama, spanning, schoonheid en een briesend cuore sportivo dat als lijm die elementen met elkaar verbindt.
Het type vierwieler waarin onze - en vermoedelijk ook jullie - passie voor de automobiel uit is gegroeid. Bis, dus Alfa Romeo. Bis, bis, bis. Maar misschien de volgende keer aan prijzen (en aantallen) die ook voor gewone stervelingen behapbaar zijn.