Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ferrari 488 Spider – Spektakel gegarandeerd

Geschreven door Cedric Derese op

Wanneer het dak van de Ferrari 488 GTB eraf gaat, dan trekt er een golf van opwinding doorheen de jetset ... Maak kennis met de Spider van 670 pk, een must om te profiteren van de zon en te paraderen in trendy buurten. Maar niet alleen dat …

Prijs
NB

Concept

Zoals alle Ferrari’s met een centrale V8-motor sinds de 308 uit 1977 heeft ook de 488 recht op een open versie. Deze koetswerkvariant wordt volgens Ferrari zelfs populairder dan de coupé. De reden? Terwijl de 488 GTB volgens de merkverantwoordelijken eerder in de smaak valt van de puristen en de liefhebbers van een (heel) sportief rijgedrag, zou de Spider voornamelijk levensgenieters aanspreken die houden van rijden met de haren in de wind en op zoek zijn naar een sportieve en prestigieuze cabrio om wat rond te toeren (te paraderen?) met zijn tweetjes. Uit intern onderzoek is bovendien gebleken dat in 60 procent van de gevallen deze 488 Spider niet de enige Ferrari van het gezin is...

  • Prestaties, explosieve V8
  • Dynamisch rijgedrag, gezond evenwicht
  • Feeling van de commando’s
  • Meerprijs t.o.v. 488 GTB!
  • Wat trillingen in het stuur met dak open
  • Wat artificieel motorgeluid

Wat verandert er?

Het algemene silhouet en de afmetingen van de 488 Spider verwijzen uiteraard naar die van de 458, waarvan hij ook een groot deel van het chassis en het roterende klapdaksysteem overneemt. Ferrari verantwoordt die keuze door te verwijzen naar de grotere stijfheid wanneer het dak gesloten is, maar ook naar het gewicht, dat uiteindelijk lager ligt dan bij een stoffen dak dat uit meerdere lagen bestaat en gemonteerd wordt op complexe en geautomatiseerde draagstructuur. Uiteindelijk zou op die manier 25 kilogram bespaard worden – op een plaats die cruciaal is voor het zwaartepunt. Voor de rest draait het in deze 488 uiteraard om de motor. De atmosferische 4,5-liter van de 458 maakte plaats voor een V8 van 3.902 cc met drukvoeding, in dit geval via twee turbo’s die ingebouwd werden in de collectoren aan weerszijden van de motor. Net zoals de GTB kan de 488 Spider voortaan prat gaan op 670 pk bij 8.000 o/m en 760 Nm.

Hoe rijdt hij?

Een Spider om gewoon wat rond te rijden, akkoord. Maar er zijn principes waarvan Ferrari niet afwijkt. Met gesloten dak moet je dan ook al een heel ervaren bestuurder zijn en/of de auto heel ver drijven om een (heel) lichte verandering waar te nemen in het rijgedrag als gevolg van de beperktere stijfheid van het chassis – in deze configuratie zou de Spider amper 5 procent aan stijfheid ingeboet hebben. Net als aan het stuur van de GTB hebben we hier te maken met een van nature evenwichtige sportwagen – met een V8-motor die zo laag mogelijk op het chassis werd geplaatst, net voor de aangedreven achteras – die snel en precies reageert op de commando’s. Een speciale vermelding gaat ook uit naar de V8-biturbo, die even goed reageert op het pedaal als een goede atmosferische motor en je in de kuipstoel drukt als de reactor van een supersonische jet. Zodra je de rode zone nadert bij 8.000 o/m, volstaat een duwtje op de schakellepel om er nog wat bovenop te doen… en snelheden te halen die echt niet thuishoren buiten een gesloten circuit.

Om het dak te openen moeten we vertragen tot 45 km/h. Twee aluminium elementen worden losgekoppeld en maken een cirkelvormige beweging naar achteren om in 14 seconden opgeborgen te worden net voor de motor. En dan kunnen we genieten van de zon… en van het zware geluid van de V8 in de uitlaat dat de ingenieurs rijkelijk versterkt hebben. Zelfs met iets al te uitgesproken borrelgeluiden naar onze smaak, maar goed. Op beschadigde wegen waren we aangenaam verrast door het comfort van de adaptieve ophanging (SCM met Bumpy roads-modus) en het rijgemak van deze 488 Spider. En ook al zijn er enkele storende trillingen merkbaar in de stuurkolom (door de verminderde stijfheid in open configuratie), toch blijven we verbaasd over hoe precies en kort deze Ferrari de ene bocht na de andere neemt.

Budget & uitrusting

De prijs is altijd een gevoelig onderwerp… ook al weten we dat er maar zelden over gesproken wordt door de echte klanten van Ferrari. Bij de al gepeperde prijs (210.984 euro) van de 488 GTB mag u nog 23.352 euro tellen voor de Spider. Een totaalbudget van 234.336 euro dus en dan hebben we het nog niet gehad over de speciale kleuren – waaronder een nieuw Corsa-blauw, exclusief voor de Spider – of andere specifieke afwerkingselementen uit de lijst met opties.

De concurrenten

De grootste concurrent van deze Ferrari 488 Spider is uiteraard de Lamborghini Huracan Spyder en zijn atmosferische V10-motor van 610 pk (225.665 euro). Maar de liefhebbers kunnen ook lonken naar een McLaren 650S Spider (650 pk – 259.250 euro), een Porsche 911 Turbo S Cabriolet (560 pk – 214.533 euro) of een Bentley Continental GT Convertible W12 (635 pk – 244.783 euro), die duidelijk minder sportief is, maar ook heel geschikt om mee rond te toeren…

Ons verdict

De Ferrari 488 Spider is minder gericht op het – vaak egoïstische – plezier van pure prestaties en/of circuitgebruik dan een GTB, maar uitermate geschikt voor sportieve rondritten in openlucht of om de show te stelen in stijl. Maar wanneer u op het rechterpedaal duwt, weet het chassis van deze open versie het vermogen van de V8 net zo goed te kanaliseren als dat van de coupé. En met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 3 seconden zou het kapsel van mevrouw wel eens danig in de war kunnen raken...

In dit artikel : Ferrari, Ferrari F 488 , Ferrari F8

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker