Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ferrari 599 GTO

Ferrari heeft weer een GTO in zijn gamma. De uitverkorene is de 599, waarvan de V12 opgevoerd werd tot 670 pk en het onderstel nog wat werd bijgesteld. Het resultaat is een helse rijmachine.

Prijs
NB

De motor van de Ferrari 599 GTO levert 670 pk, 10 meer dus dan de krachtbron van de beroemde Enzo. En omdat voor het weggedrag van een supercar het gewicht minstens even interessant is als het vermogen, maakt de 599 GTO uitgebreid gebruik van koolstofvezel en aluminium. Met de sleutel in het contactslot (rechts) duwen we op de startknop (links) en bereiden we ons voor om een andere wereld te betreden... Met de manettino in de Sport-stand rijdt de 599 GTO nog altijd bijzonder volgzaam en is zijn ophanging nog voldoende comfortabel. Overeenkomstig het erg sportieve karakter van de V12 laat die zich natuurlijk beter horen in het interieur.

Zodra we de pits verlaten hebben, is het tijd om een eerste keer stevig op te trekken. De duw in de rug van de V12 is indrukwekkend en zegt genoeg over het dynamische potentieel van deze GTO. Bij het remmen voor de eerste scherpe bocht naar rechts blijft de auto stabiel, maar duwt hij spontaan de neus naar binnen. De razendsnelle gerobotiseerde F1-bak kreeg een kortere spreiding om de motor beter bij te staan en schakelt nog wat sneller dan in de 599 GTB HGTE (60 milliseconden tegenover 85). Opnieuw een scherpe bocht naar links... Hoog tijd om te remmen dus, al lijkt het zelfs al te laat. Maar de auto schraapt over het asfalt en zelf worden we in ons veiligheidsharnas geduwd. Die koolstofceramische remmen zijn verdomd brutaal...

De Ferrari 599 GTO, die in ons land 325.235 euro kost (wat 77.000 euro meer is dan een 599 GTB Fiorano), is een van de meest geslaagde supercars van het moment. Een echte pleziermachine die niet alleen ontwikkeld werd met het oog op prestaties,maar ook om zijn bestuurder in vervoering te brengen. Jammer genoeg zijn alle exemplaren van deze nieuwe GTO al verkocht...

U kunt de Eerste Test van de Ferrari 599 GTO nalezen in autogids 800 van 23/6/2010.

In dit artikel : Ferrari, Ferrari F 599

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker