Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Fiat Sedici

Net zoals zijn Japanse neef, de Suzuki SX4, krijgt ook de Fiat Sedici een traditionele midlifefacelift. Naast enkele kleine esthetische wijzigingen doen vooral nieuwe Euro 5-motoren hun intrede.

Prijs
NB

Nadat Suzuki op het voorbije salon van Frankfurt al zijn gefacelifte SX4 onthulde, stelt Fiat nu ook zijn vernieuwde Sedici voor: een even interessant model (want vrijwel identiek), dat bij ons echter weinig populariteit geniet. Aan de buitenkant zien we een nieuw radiatorrooster, suggestievere bumpers en zestienduimvelgen; binnenin werden de instrumenten hertekend en zijn de bedieningsknoppen op het stuur en de knop om de hoogte van de koplampen te regelen voortaan verlicht, terwijl ook de bekledingen nieuw zijn. Bovendien wordt nu als optie een volledig geïntegreerd navigatiesysteem aangeboden (2.500 euro).

De grootste evolutie van de Sedici is echter onder de motorkap terug te vinden. Aan benzinezijde werd de kleine 1.6 van Suzuki-origine aangepast, waardoor hij nu 120 pk levert (in plaats van 107), terwijl het normverbruik daalde. Bij de diesels werd de niet meer piepjonge - en lawaaierige - 1.9 JTD vervangen door de recente tweeliter-Mjet, die hier 135 pk en 320 Nm ontwikkelt. Zo'n krachtbron moet de Sedici vleugels geven... Hij is niet alleen stiller, maar ook veel soepeler, en garandeert acceleraties van de bovenste plank dankzij een royaal koppel dat erg vroeg beschikbaar is (1.500 o/m). Dat maakt van deze grote veelzijdige stadsauto (of kleine middenklasser, al naargelang) een geduchte auto in de bergen. Gelukkig heeft Fiat ook het remsysteem herzien en de trommels achteraan vervangen door schijfremmen...

Hoewel de vernieuwde Sedici bijzonder aangenaam is met zijn nieuwe Euro 5-diesel, zou hij zijn succes wel eens gefnuikt kunnen zien als gevolg van zijn op zijn zachtst gezegd fikse prijskaartje (19.900 euro voor de basisversie met voorwielaandrijving). De kleine Italiaan kampt namelijk met een stevige concurrentie, van onder andere de zeer ruime Skoda Yeti of zelfs van zijn neef, de Suzuki SX4, die wordt aangeboden met een 1.6-diesel van 90 pk.

U kunt de eerste test van de Fiat Sedici nalezen in autogids 785 van 25/11/2009.

In dit artikel : Fiat, Fiat Sedici

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker