Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Fisker Karma

De piepjonge Amerikaanse constructeur Fisker wil nieuwe, groene horizonten verkennen. Zijn eerste productiemodel is de Karma, een elektrische vierdeurscoupé met range extender.

Prijs
NB

De Karma beschikt over een verbrandingsmotor, maar die heeft op geen enkele manier een mechanische verbinding met de aangedreven (achter)wielen. Op de plaats waar klassiek een overbrengingsas zou moeten zitten (tussen de overlangs opgestelde verbrandingsmotor voorin en het differentieel achterin), bevindt zich namelijk de lithium-ionbatterij van 20 kWh die de elektrische motoren (die zich achterin bevinden) van stroom voorziet.

Voor een eerste korte testrit kunnen we eventjes rijden op een circuit, hoofdzakelijk in Sport-modus. Wat meteen opvalt, is dat de verbrandingsmotor een bijna hels kabaal maakt wanneer hij in de toeren klimt om extra elektriciteit te leveren. Verder accelereert de auto fors, maar geeft hij toch niet helemaal de indruk om die 6 seconden tot 100 km/h waar te maken. Het zwaartepunt van de auto ligt erg laag en dat voel je in het gezonde weggedrag, waarbij maar heel weinig rolneiging optreedt.

Dan trekken we de weg op in de richting van Milaan. In Stealth-modus is dit een heel andere auto. Geen motorgeraas uiteraard, nauwelijks windruis, de rolgeluiden heel goed gedempt en een veercomfort dat een stuk beter is dan wat je van zo'n auto zou verwachten. Indrukwekkend en duidelijk de betere modus... Dit is waarvoor deze auto staat: een luxueuze pendelaar van en naar de stad zonder dat je je om je rijbereik hoeft te bekommeren, maar die je zoveel mogelijk elektrisch moet gebruiken om van zijn speciale potentieel te genieten.

Laat u door het spectaculaire uiterlijk niet misleiden. Ondanks zijn vermogen is de Fisker Karma geen sportauto, wel een ecologisch alternatief voor de gefortuneerde pendelaar die iets meer dan 100.000 euro veil heeft voor een rascoupé met vier deuren en vier zitplaatsen die hem van en naar het kantoor brengt, maar die ook geschikt is om langere afstanden af te leggen als dat nodig is, en die ook rijplezier weet te bieden. En dan zijn er nog die looks...

U kunt de Eerste Test van de Fisker Karma nalezen in AutoGids 830 van 17/8/2011.

In dit artikel : Fisker, Fisker Karma

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker