Ford Pro heeft de zeilen in de wind in Europa. Niet alleen de verkoop loopt als een trein, het gamma verwelkomt bovendien een heleboel interessante nieuwkomers. Naast de Transit Connect PHEV en de E-Transit 89 kWh hebben we het dan ook over deze E-Transit Courier. Want voortaan bestaat elke bestelwagen uit Fords Transit-familie ook in een geëlektrificeerde variant.
Concept Ford e-Transit Courier
Het segment van de kleine bestelwagens heeft de jongste jaren een flinke deuk gekregen. De Renault Kangoo bestaat niet meer in zijn Compact-versie, Citroën en Peugeot zijn gestopt met de Nemo en Bipper, en Volkswagen heeft in deze voertuigklasse simpelweg geen bestelwagens meer. Ford is sinds vorig jaar daarentegen terug van weggeweest...

...met een nieuwe Transit Courier (die ook bestaat als Tourneo Courier voor personen), een voertuig dat de gezonde basis van de Puma overneemt. Al in 2024 bij de lancering van de versie met verbrandingsmotor maakte Ford bekend dat er ook een full electric variant van de Transit Courier zou komen.
Ontwerp Ford e-Transit Courier
De E-Transit Courier is eerder hoog (1.852 millimeter) dan breed (1.800 millimeter) en is uiterlijk niet te onderscheiden van zijn tegenhanger met verbrandingsmotor, tenzij door de fijne ledstrip die de twee koplampen met elkaar verbindt. Het zorgt voor een chique toets die de ‘Courier-zonder-E’ misschien wat mist.

De vraag is natuurlijk in welke mate je nog van een ‘kleine’ bestelwagen kunt spreken, wetende dat de Courier 4,33 meter lang is… Misschien moeten we eerder spreken van een 'bestelbreak'? Hoe dan ook, in de praktijk is deze Ford met zijn afmetingen geknipt voor de stad. Naast dat handige formaat zijn ook de draaicirkel (10,7 meter) en het erg goede zicht rondom sterke punten van de E-Transit Courier.
Aandrijving Ford e-Transit Courier
De elektromotor van de E-Transit Courier is eigen Ford-fabricaat (hij wordt gebouwd in de fabriek in het Engelse Halewood). Met 136 pk en 290 Nm op de voorwielen heeft deze molen voldoende pit achter de hand om zich moeiteloos te verplaatsen. Dankzij een topsnelheid van 145 km/u staat hij ook buiten de stadsmuren zijn mannetje.

Doe je het rustiger aan, dan weet de elektrische Courier 300 kilometer uit een volle batterij van 43 kWh te puren, een actieradius dat we met ons testgemiddelde van 15,3 kWh/100 km ook in de praktijk behoorlijk dicht wisten te benaderen. Elke E-Transit Courier krijgt een interne lader van 11 kW en kan gelijkstroom laden tot 100 kW.
Laad- en sleepvermogen Ford e-Transit Courier
De elektrische aandrijving heeft geen enkele moeite met de 1,5 ton rijklaar, en de MacPhersons vooraan en torsieas achteraan zorgen ervoor dat deze bestelwagen stevig en stabiel op de weg ligt – zelfs met 240 kilogram in het laadruim. De Ford E-Transit Courier heeft een nuttig laadvermogen van 700 kilogram en mag tot 750 kilogram slepen.

Aangezien de wielbasis van 2,69 meter ongewijzigd bleef, past er nog altijd 2,9 kubieke meter achter in de elektrische Courier. De laadruimte is groot genoeg voor twee europalletten, en dankzij een luik in de scheidingswand met de cabine kunnen voorwerpen tot 2,60 meter worden vervoerd. Handig is dat de kleinste elektrische Transit ook een frunk heeft, waarin de laadkabels passen.
Prijzen Ford e-Transit Courier
De prijzen voor de E-Transit Courier beginnen bij 29.550 euro, exclusief btw. Dat blijft redelijk… maar is wel 10.500 respectievelijk 9.900 euro duurder dan de 1.0 EcoBoost op benzine en de 1.5 EcoBlue-diesel.

Maar bij Ford zijn ze formeel: de gebruikskosten van deze elektrische versie zouden 35 procent lager liggen dan die van de diesel, ook al omdat de E-versie slechts om de twee jaar een onderhoud nodig heeft. En dat ongeacht het afgelegde aantal kilometers.
Conclusie Ford e-Transit Courier
Hoewel een elektrische bestelwagen nog niet klaar is voor elke taak, bewijst Ford Pro dat dit type auto voor een heleboel gebruikers toch een meerwaarde kan genereren. De prestaties zijn goed en het rijbereik afdoende, zeker als je die afweegt tegen het interessante ruimteaanbod. Zelfs de prijs zou je competitief kunnen noemen, al hangt veel af van hoe je de Ford E-Transit Courier plant in te zetten.