Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Focus Electric, Nissan Leaf en Volkswagen e-Golf

Geschreven door Gaetan Philippe op

Voor deze meerkamp van middenklassers brachten we drie ‘traditionele’ ‘wereldauto’s’ met vijf deuren samen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De Leaf hoeven we u niet meer voor te stellen – hij maakte op vijf jaar tijd op zijn eentje van Nissan de grootste constructeur van elektrische auto’s als we de wereldwijde verkoopcijfers bekijken. De jongste evolutie van het model (uit 2013) verbeterde zijn rijbereik en reduceerde de laadtijd. De belangrijkste wijzigingen bij die update bestonden uit een ingebouwde lader van 6,6 kW in plaats van 3,3, die bovendien werd verplaatst van de bodem van de koffer naar de voorkant van de auto, waardoor het laadvolume iets groeide. Verder kwam een warmtepomp het meer energieverslindende conventionele verwarmings- en koelingselement vervangen. Nieuwe schokdempers en een andere afstelling voor het chassis en het stuur moesten de Leaf tegelijk beter doen aansluiten bij de verwachtingen en gewoontes van Europese bestuurders. Toch blijft de Nissan american minded door zijn parkeerrem (via een pedaal links), de wat weke steun van de stoelen, het iets overbekrachtigde stuur en een paar ergonomische details. In zijn voordeel pleiten dan weer zijn meer dan verbazingwekkende verhouding buitenmatenbinnenruimte – vooral dan achterin – zonder de fantastische thermische isolatie van het interieur te vergeten. Wanneer hij tijdens het herladen wordt voorverwarmd in de winter, behoudt de Leaf een aangename binnentemperatuur zonder dat je het rijbereik hoeft te hypothekeren door de verwarming vroegtijdig aan te spreken. Ook de akoestische isolatie werd niet vergeten, zodat we nog eens zo blij zijn met de krachtige Bose-muziekinstallatie. De sterkte van de Leaf zit hem in een homogeniteit waarop zijn rivalen zich niet kunnen beroepen; hij is uiteindelijk de echte elektrische auto, die van A tot Z vanaf een blanco blad werd ontwikkeld. Zijn succes komt ook van het feit dat hij minder duur is dan zijn klasserivalen, of je hem nu koopt met de batterij inbegrepen of die laatste afzonderlijk huurt (zoals bij zustermerk Renault). In tegenstelling tot de andere Japanse EV’s (i MiEV, C-Zéro, iOn) wordt de Nissan sinds 2013 in Engeland gebouwd, net zoals de Evalia in Barcelona wordt geassembleerd. Op die manier is hij minder gevoelig voor de schommelingen van de yen.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!