Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo: Trouw aan zijn principes

Geschreven door David Leclercq op

Hoewel je het niet onmiddellijk ziet, heeft Honda de vijfde generatie van de CR-V geïntroduceerd. De SUV werd helemaal vernieuwd om plaats te bieden aan maximaal zeven inzittenden, terwijl een hybrideversie volgend jaar de plaats van de diesel inneemt.

 

Het concept

Dit is al de vijfde generatie van de Honda CR-V, een SUV die bijna evenzeer als de Toyota RAV4 een pionier is en zijn carrière meer dan twintig jaar geleden begon (1995). Zijn succes blijft maar duren. Het bewijs? De vorige (vierde) generatie maakte van dit model de meest verkochte SUV van de wereld. Dat illustreert het grote belang van deze auto, zeker in het gamma van Honda, waar hij 24 procent van de wereldwijde verkoop vertegenwoordigt. Ook het segment op zich blijft natuurlijk sterk groeien.

Wat er verandert

De evolutie van de afmetingen toont ook dat dit een nieuwe generatie is. Hoewel de lengte en breedte hetzelfde blijven (4,6 meter lang), nemen de wielbasis en de breedte toe met respectievelijk 4 en 3 centimeter. De ruimte was al goed en verbetert nog: Honda geeft 5 centimeter extra beenruimte, 5 millimeter meer voor het hoofd en 16 millimeter meer breedte voor de heupen. De kofferruimte mag gezien worden. Nadat je de (trage) elektrische kofferklep hebt geopend (een optie), ontdek je een laadruimte van 561 liter. Maar de grote nieuwigheid is dat je in de koffer twee extra zetels kunt plaatsen om het aantal inzittenden op zeven te brengen. In die opstelling kan de tweede rij 15 centimeter verschuiven om toegang te geven tot de derde rij en wat beenruimte vrij te maken voor de twee laatste passagiers. Die kunnen hun voeten ook onder de zetels van de tweede rij schuiven. Een mirakel mag je niet verwachten. Gezien de beperkte ruimte kunnen alleen kinderen of adolescenten hier zitten, geen volwassenen.

Op de nieuwe hybride CR-V is het nog wachten tot volgend jaar. Dat betekent dat het motorenaanbod zich bij gebrek aan een dieselversie beperkt tot de 1.5 VTEC. Deze viercilinder is al bekend uit de Civic en werd eigenlijk afgeleid van de 1.5 uit de HR-V. Hiermee ontwikkelt de 1.5 173 pk en 220 Nm in de handgeschakelde versie of 193 pk en 243 Nm met de automaat. Dat verschil valt te verklaren door de wens om de CVT-automaat sneller te laten reageren.   

Hoe hij rijdt

Momenteel moeten we het echter stellen met de 1.5 VTEC, een benzinemotor die best aangenaam is, hoewel hij zich een beetje anders gedraagt dan in de Civic. In deze SUV van minstens 1.500 kg heeft de viercilinder natuurlijk meer werk te doen en toont hij een licht gebrek aan spierkracht onder 2.000 o/m. Hij klinkt ook minder verfijnd dan in de Civic en dringt sterk binnen in het interieur in overgangsfases. Honda wou duidelijk een onderscheid maken en de Civic een dynamische toets geven die niet echt nodig is in de CR-V. Logisch.

Hoe het ook zij, de 1.5 VTEC doet z’n job naar behoren – rekening houdend met zijn beperkte cilinderinhoud – en draait trillingvrij. Bovendien blijkt hij soepel bij lage toerentallen, terwijl zijn prestaties op niveau staan. Dat is ook toe te schrijven aan de goed gespreide manuele versnellingsbak (de enige die we konden testen). Onderweg primeert duidelijk het comfort, met een ophanging die alle soorten oneffenheden goed filtert. De assen (McPherson vooraan en multilink achteraan) beschikken over mechanische schokdempers die zowel oneffenheden met lage frequentie isoleren als rolbewegingen tegengaan.

Qua rijdynamiek werd de grote SUV van Honda nauwkeuriger, vooral op het vlak van de besturing, die voortaan een beroep doet op elektromechanische bekrachtiging (dubbele tandheugel) in plaats van een elektromotor die direct op de stuurkolom is gemonteerd. Resultaat: een betere geleidelijkheid, minder trillingen bij stevige acceleraties met het voorwielaangedreven model en een natuurlijker stuurgevoel. Maar verwacht je hier niet aan het speelse karakter van de Civic, de CR-V blijft een auto die in bochten ietwat zwaar aanvoelt.   

Budget

Op het vernieuwde dashboard – met behoorlijk schreeuwerig nephout – troont een nieuwe interface met een aanraakscherm van 7 duim. Dat heeft een betere resolutie en reageert sneller dan vroeger. Het systeem verzamelt de bedieningsfuncties die Honda traditioneel aanbiedt én een reeks apps (onder meer Aha). Ook de protocollen Apple CarPlay en Android Auto zijn geïntegreerd. Voor de veiligheid maakt het Honda Sensing-pakket deel uit van de standaarduitrusting. Het omvat botspreventie en een automatische noodrem, dodehoeksensoren, waarschuwing voor wegmarkeringen (met lichte stuurcorrecties), herkenning van verkeersborden, een actieve snelheidsregelaar…

Ons verdict                 

De CR-V komt sterk overeen met zijn voorganger: van goede afkomst, slim ontworpen, praktisch, goed afgewerkt en zeker heel betrouwbaar. Dat Honda als motor alleen een 1.5-benzine aanbiedt, kan de verkoop afremmen in een segment waar de grootte van de auto het gebruik van een diesel nog rechtvaardigt. De hybrideversie die volgend jaar verschijnt, zal dit probleem echter aanpakken met een gevoelig lager verbruik. Het is trouwens een globale tendens. Toyota heeft de diesel ook verbannen uit de RAV4, die eveneens bestaat als hybride. Hoewel hij van generatie verandert, blijft de Honda CR-V dus trouw aan zijn principes. En aan de vele klanten die hij al wist te veroveren.

In dit artikel : Honda, Honda CR-V

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars