Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar XFR-S Sportbrake

Tot dusver was de Jaguar XF in breaklivrei enkel verkrijgbaar met een dieselmotor. Nu is er echter de XFR-S Sportbrake, die met liefst 550 trekpaarden perfect geschikt is voor snelvervoer.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Toen Jaguar eind 2012 de XF Sportbrake op de markt bracht, meldden de Britten dat enkel de zelfontbranders zouden worden overgenomen van de berline. De Sportbrake bleef het voorrecht van onze contreien, en daarom had een benzinemotor weinig zin. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en de excentrieke sfeer die bij Jaguar in de gangen hangt, bracht de dames en heren van het luxemerk al gauw aan het fantaseren over een XF Sportbrake met de 510 pk sterke motor uit de berline XFR. En als je dan toch gek doet, waarom dan niet meteen voor de nog straffere S-versie van die laatste gaan met 550 pk. Nog indrukwekkender is het koppel van 680 Nm, dat al vanaf 2.500 o/m en tot 5.500 o/m permanent ter beschikking staat. Dit is met andere woorden een agressief beestje, temeer omdat alle koppel gewoon via de achterwielen naar het asfalt wordt versluisd, via een bliksemsnel schakelende achttrapsautomaat van ZF en een actief achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling.

Wij botsten op de openbare weg, zelfs op de bochtige wegen van de Eifel, nooit op de grenzen van het uithoudingsvermogen van de stalen remmen. En ook na een paar rondjes op de veeleisende Nu¨rburgring bleven de stoppers zich kranig houden. Indrukwekkend.... Ze worden nochtans zwaar op de proef gesteld: de 680 newtonmeters van de dikke, drukgevoede V8 staan altijd paraat en kunnen de bijna twee ton zware break van bocht naar bocht kogelen in een tempo dat je brein maar net kan volgen. Daarbij word je getrakteerd op een V8-roff el die wordt bijgekruid met een zeer zacht compressorgehuil en een woest aanzuiggeluid, maar erg luid wordt het nooit. Voor een model met een liefhebbersroeping vinden we dat wat spijtig. Wat ons betreft, zou de motor bij het optrekken net iets meer mogen doorklinken in het interieur.

Als geen ander weten de Britse chassisingenieurs een hoogstaand ophangingscomfort te rijmen met uitmuntende chassiseigenschappen. De Jaguar XFR-S Sportbrake is dan ook een heerlijke gran turismo... die misschien nog net iets meer V8-geluiden in het interieur zou mogen laten doorklinken bij een sportieve rijstijl.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XF

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag

Tests

Onze tests

Stockwagen

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!