Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jeep Grand Cherokee TrackHawk 2018: Rare jongens, die Amerikanen…

Geschreven door Felix Bouland op

Velen dromen ervan om een vette motor in een ‘gewone’ productiewagen te proppen, maar Jeep heeft het gewoon gedaan: de Grand Cherokee Trackhawk wordt aangedreven door een Hellcat-V8 met meer dan 700 pk…

Prijs
NB

Het concept

Vandaag primeert ecologie in heel wat sectoren, zelfs in de automobiel. De ontwikkeling van de elektrische auto verloopt zij aan zij met die van alternatieve brandstoffen en klassieke verbrandingsmotoren proberen schoner te worden. Maar niet allemaal. In het land van Uncle Sam beleeft de Muscle Car een tweede jeugd in de vorm van de Chevrolet Camaro ZL1, Ford Mustang Shelby en Dodge Challenger Hellcat. De dikke V8 uit die laatste heeft de hele sector op zijn grondvesten doen daveren en heeft al meer dan één rivaal in verlegenheid gebracht. Het logische vervolg was dus om deze motor in een… SUV te lepelen. Deze compleet van de pot gerukte stunt is het werk van SRT, de performance-afdeling van Dodge, Jeep en Chrysler. De ingenieurs vertrokken op basis van de Grand Cherokee SRT. In de voorbumper zijn grotere luchtinlaten aangebracht en hij kreeg een sportuitlaat met vier monden. En dat is het… Of toch uiterlijk, want de meeste veranderingen schuilen onderhuids.

Wat er verandert

Zoals elke zichzelf respecterende Jeep behoudt de Trackhawk zijn vierwielaandrijving, maar hij gooit wel zijn reductiebak overboord. Bovendien is de koppelverdeling tussen de assen aangepast: van 40/60 in de stand Auto gaat ze naar 35/65 in Sport en wordt ze geblokkeerd in 30/70 in Track. De wieltreinen zijn versterkt en de luchtveren zijn vervangen door gestuurde Bilstein-schokdempers met 3 programma’s. De remmen tot slotte komen van Brembo, dat de Trackhawk vooraan uitrust met schijven van 15 duim die worden aangegrepen door klauwen met zes zuigers. Al die verbeteringen hebben maar één doel: de cavalerie van de motor intomen. Want ja, die motor… Met zijn gietijzeren blok, enkelvoudige nokkenas en twee kleppen per cilinder is het niet bepaald een toonbeeld van spitstechnologie. Geen franjes, de V8 ontwikkelt zijn vermogen eenvoudigweg door zoveel mogelijk lucht en benzine in zijn verbrandingskamers te persen. Resultaat: 716 pk bij 6.000 o/m en 875 Nm aan koppel vanaf 4.800 o/m. Om maar te zeggen dat de Trackhawk ‘een beetje reserve’ heeft…

Hoe hij rijdt

Hoewel zijn sportieve uiterlijk dreigend oogt en zijn interieur is ingericht met forse kuipstoelen, kan niets je voorbereiden op het beest dat onder zijn motorkap ligt te slapen. Een druk op de rode knop wekt de V8 met een dof geroffel en laat je nekharen overeind komen. Vanaf de eerste stoot op het gaspedaal steigert de Jeep op zijn achteras zoals een volbloed. Duw verder en het 2.433 kilo zware gevaarte schiet sneller weg dan een Boeing 747. Overweldigend! Onder vollast schakelt de ZF-automaat heftig, dringt het gehuil van de compressor tot het interieur door en loopt de snelheid bijzonder snel op. Dankzij zijn vierwielaandrijving sprint hij van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en flitst het kilometerpaaltje na 21,9 seconden voorbij. Deze Trackhawk laat zonder de minste twijfel de BMW X5 M en Porsche Cayenne Turbo in het stof bijten. Hij zou zelfs een supercar kunnen overtreffen. Maar zo indrukwekkend als de Trackhawk in een rechte lijn is, zo fors valt hij door de mand in bochten. De Bilstein-ophanging werkt hard, maar het beest duikt bij het remmen, gaat rollen in bochten en steigert als je optrekt. En het erg indirecte stuur (3,2 omwentelingen van aanslag tot aanslag) helpt niet. Kortom, deze Jeep zal zich meer op zijn gemak voelen op de dragstrip, waar deze mammoet op steroïden smakelijk zal lachen om heel wat supercars die dubbel zo duur zijn.

Budget

Over het brandstofbudget zullen we wijselijk maar zwijgen – maar weet dat het ronduit gigantisch is. Met een basisprijs van een dikke 120.000 euro is de Trackhawk daarentegen 'een koopje': vergeleken met een BMW M5 is hij krachtiger én minder duur… en een stuk 'virieler' om te mennen op het scherp van de snee.

Ons verdict

Het is duidelijk dat deze Jeep Grand Cherokee Trackhawk niet is ontwikkeld als een ernstige auto. Hij trekt zich niets aan van Nordschleife-rondetijden en doet zijn bestuurder liever schaterlachen door rechtdoor te knallen over een dragstrip.

  • Vermogen op overschot
  • Supercarprestaties
  • Rijcomfort gevrijwaard
  • Archaïsch rijgedrag in bochten
  • Zeer indirect stuur
  • Ernstige Super 98-verslaving

In dit artikel : Jeep, Jeep Grand Cherokee

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker