Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Rio: streven naar uitmuntendheid

Geschreven door Laurent Blairon op

Voor zijn vierde generatie veegt de Kia Rio de fouten weg van zijn voorganger en meet hij zich een meer charmant kleedje aan, zodat hij met een premium-status kan flirten.

Prijs
NB

Het concept

De eerste generatie van de Kia Rio verscheen in 2000 en was zo goed als verwaarloosbaar, met minder dan 400 ingeschreven exemplaren in België. De tweede van 2005-2011 liet misschien geen onuitwisbare indruk na bij liefhebbers van mooie carrosserieën, maar had wel veel succes en werd bij ons bijna 6.000 keer verkocht. Voor de derde generatie schakelden de designers hun turbo in. Net zoals de andere Kia’s verleidt de Rio steeds meer, en niet langer alleen met zijn prijs en zijn garantie van 7 jaar, want hij wordt 8.461 keer verkocht in België. Op heel wat markten, waaronder de onze, staat de Rio in de top 3 van de bestverkochte modellen van het merk, samen met de Sportage en de Cee’d. Maar het model dat nu wordt vervangen was wereldwijd wel een bestseller, met 473.000 exemplaren in 2015 en nog eens 450.000 in 2016. Voor de financiers van Kia is de Rio een feestnummer.

  • Schattige veelzijdige stadswagen
  • Verbeterd rijplezier
  • Volledige uitrusting
  • Prijskaartje niet bepaald laag
  • Bravere stijl
  • 1.0 met automaat pas in 2018

Wat er verandert

De Rio breekt met zijn zuivere, bolle – en erg geslaagde – look van de derde generatie voor meer standaardproporties. Toen we de eerste beelden ervan zagen, konden we niet anders dan aan de meer vierkante stijl van zijn neef Hyundai i20 denken, die zelf zijn inspiratie ging halen bij de stijlcodes die op dit moment sterk in de mode zijn in hogere segmenten, en dan vooral bij de Duitse premiumconstructeurs. Zo lijkt driekwart achteraan gezien de gelijkenis met de Mercedes A-Klasse erg opvallend. De nieuwe Rio is in elk geval langer, breder en lager dan zijn voorganger en neemt een hoge gordellijn en een meer verticale achterkant aan. Daardoor krijgt hij een meer massieve en gespierde uitstraling en uiteindelijk ook een meer conventionele look. In het interieur gebruikt het behoorlijk rechte nieuwe dashboard de ruimte in de breedte en maakt het een erg aangenaam ruimtegevoel vrij. Een aanraakscherm met tabletlook is bovenop de middenconsole geplaatst. Zuiver en netjes, zoals in een Duitser

Hoe rijdt hij?

Aangezien hij logischerwijze vertrekt van het gekende platform van de kleine Hyundai- en Kia-modellen is de voetafdruk van de Rio erg vergelijkbaar met die van de Hyundai i20. De Kia geniet echter meer moderne toepassingen, zoals het meer intensieve en gerichte gebruik van staal met hoge weerstand. In een antwoord op de kritiek krijgt de Rio bovendien een fijngeslepen besturing, zodat hij qua rijplezier bij de referenties kan horen. Of dat is toch het doel, en we wachten graag op een toekomstige vergelijkende test om definitieve conclusies te trekken. De eerste indruk is in elk geval goed en de voortrein lijkt inderdaad snediger, terwijl de auto meer zelfzeker aanvoelt bij richtingsveranderingen. Het motorenpalet bestaat uit oude bekenden (1.4 CRDi, 1.25 met 84 pk en 1.4 met 100 pk) maar ook uit de nieuwe T-GDI van 100 of 120 pk. Die laatste wist ons in zijn 100 pk-versie aangenaam te verrassen met zijn hernemingen en zijn dynamiek, zonder de structuur ooit in moeilijkheden te brengen. In de stad overtuigt hij met zijn soepelheid en zijn discretie, behalve dan bij vollast, waarbij je de typische driecilinderroffel een beetje hoort.

Budget & uitrusting

De nieuwe generatie maakt zijn punt op het vlak van uitrusting, niet alleen in vergelijking met zijn voorganger, maar vooral tegenover de concurrentie. Infotainment (Apple CarPlay en usb-ingang achterin, wat een première is in het segment) en veiligheid (zelfstandige noodremfunctie, spoorassistent en automatische snelheidsregelaar) verhogen de aantrekkingskracht van de kleine Koreaan. Bij een vergelijkbare versie kost de nieuwe Rio slechts 250 euro meer dan zijn voorganger en de nieuwe beschikbare opties hebben erg redelijke prijzen. De Belgische catalogus begint bij 14.390 euro voor de 1.2 84 pk Lounge en piekt bij 21.290 euro voor de 90 pk sterke diesel in het niveau Sense. Voor Koreaanse kwaliteit betaal je.

Concurrenten

De meest rechtstreekse rivaal blijft de Hyundai i20, maar de Rio IV wil wat meer fans van de Clio/Fiesta/Polo gaan verleiden. Hij is daartoe goed uitgerust, te beginnen bij zijn garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer.

Ons verdict

De nieuwe Rio is knap en beter uitgerust zonder echt veel duurder te zijn geworden en zet zijn verleidingscampagne dus bijna foutloos verder. Hij zal nog wat meer marktaandeel kunnen veroveren, zonder daarom echter te moeten dromen dat hij de vaste waarden van hun troon zal kunnen stoten. Daar is hij wat te duur voor…

In dit artikel : KIA, KIA Rio

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker