Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lamborghini Aventador S : Diva en duivel

Geschreven door Cedric Derese op

De Lamborghini Aventador was altijd al de furie van de klas. Met zijn V12 die nu 740 pk ontwikkelt, blijft de nieuwe S-versie kwistig met sensaties strooien, al lijkt hij voortaan toch ook wat nettere manieren te cultiveren.

De Aventador LP700-4 had op het komende autosalon van Genève zes kaarsjes kunnen uitblazen. En eerlijk gezegd zou het nooit in ons opgekomen zijn om te schrijven dat hij intussen zijn leeftijd begon te verraden. Maar zoals dat gaat in welstellende kringen, is het nu eenmaal de nieuwigheid die het meest gegeerd is… Een gegeven dat Lamborghini goed in zijn commerciële strategie heeft geïmplementeerd, want sinds enkele jaren vernieuwt het merk op regelmatige basis zijn modellen. Technisch gezien is de Aventador S dan ook niet echt een nieuwe auto. Maar onder zijn op verschillende punten herwerkte carrosserie vallen er toch flink wat evoluties te noteren. En dan hebben we het niet alleen over de sprong inzake vermogen alleen – van 700 naar 740 pk – want ook het onderstel is herbekeken, met het oog op meer comfort en meer efficiëntie.

  • Duivelse motor, hemelse klank
  • Verpletterende prestaties
  • Looks en aura van een supercar
  • Sturing versnellingsbak in automatische stand
  • Brutale lastonderbrekingen in Corsa-modus
  • Totaal gebrek aan opbergvakken

De Aventador S behoudt het relatief lichte en stijve skelet van zijn voorganger, bestaande uit een carbon passagierscel verlengd met twee aluminium hulpframes, en neemt ook de meeste elementen van de ophanging over. De ingenieurs kozen destijds voor een ophangingssysteem waarbij de combinatie van veren en schokdempers bijna horizontaal in het chassis werd ingebouwd, en niet parallel met de wielen zoals in 99,9 procent van de productieauto’s. Nieuw in deze S is dat de schokdempers gestuurd zijn, via een systeem dat elektromagnetisch geregeld wordt. Opmerkelijk eigenlijk dat dat nog niet het geval was bij de lancering van de LP700-4.

De vierwielaandrijving via een centrale Haldex-koppeling blijft behouden, maar ook die is herzien om beter samen te werken met het nieuwe onderstel met vierwielsturing (zie kader). Tot slot is er nog de fantastische atmosferische V12-motor, een echt juweeltje dat nog altijd een plaatsje krijgt tussen beide wieltreinen – zoals het hoort voor een sportwagen. Lamborghini puurt nu echter 740 pk uit de 6,5-liter, bij 8.400 o/m, of 150 o/m hoger dan voorheen, zonder aan het koppel te raken: dat bedraagt nog altijd 690 Nm bij 5.500 o/m. De Aventador S heeft ten slotte ook recht op een nieuwe, lichtere uitlaatlijn, die akoestisch verfijnd is en te herkennen valt aan de drie uitlaatpijpen die centraal uit de bumper priemen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker