Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lamborghini Huracan Performante : Circuitverslinder

Als Performante legt de Huracan de lat nóg hoger. Meer pk’s, minder gewicht en een sterk uitgekiende stroomlijn: meer heeft deze Lamborghini niet nodig om een waar circuitbeest te worden.

Prijs
NB

Toen Lamborghini in maart van dit jaar de Huracan Performante voorstelde op het salon van Genève, waren de superlatieven niet uit de lucht. Logisch dus dat we de uitnodiging om deze auto aan de tand te voelen – op het historische circuit van Imola dan nog wel – met beide handen aangrepen. De weinig discrete spoiler van deze radicale versie zou tal van vooroordelen kunnen oproepen, maar zit er nu eenmaal niet voor niets: de Performante dankt zijn stroomlijn aan de meest vooruitstrevende aerodynamische studies. Het gloednieuwe systeem luistert naar de naam ALA, niet alleen de afkorting van Aerodinamica Lamborghini Attiva, maar ook het Italiaanse woord voor ‘vleugel’.

Het gaat om een ingenieus systeem van mobiele vleugels, enerzijds in de voorbumper en anderzijds onder aan de twee steunen van de achterspoiler. Die in de voorbumper worden geactiveerd in een halve seconde en kunnen de luchtstroom naar de vlakke bodem leiden om zo de luchtweerstand te beperken. De kleppen aan de achtervleugel bieden dan weer de mogelijkheid om realtime de afstellingen te regelen: meer neerwaartse druk of een betere stroomlijn, door de luchtstroom onder de vleugel te kanaliseren. De neerwaartse druk kan daardoor 7,5 keer hoger komen te liggen dan bij de gewone Huracan. Bovendien is het systeem met vleugels 80 procent lichter dan een hydraulisch verstelbare vleugel.

Het gepatenteerde ALA-systeem kan de luchtstroom ook afzonderlijk naar rechts of links van de vleugel sturen om in de bochten een vectorieel effect te creëren. Daarbij wordt de klep aan het wiel aan de binnenkant van de bocht gesloten om de druk en de grip te verhogen. Zowat alle aerodynamische elementen zijn afgewerkt in gesmeed carbon, nog een nieuwigheid van deze radicale Huracan-versie: de achtervleugel en -bumper, de motorkap en de voorspoiler. Datzelfde materiaal komt bovendien veelvuldig terug in het interieur: op de middenconsole, op de deurgrepen, op de verluchtingsroosters en op de schakelhendels aan het stuur. Het marmereffect zal echter niet bij iedereen in de smaak vallen...

  • Perfect afgestemd op het circuit
  • Comfortabel bij dagelijks gebruik
  • Charme van een atmosferische V10
  • Uitzicht gesmeed carbon
  • Rijhouding voor grotere mensen
  • Ergonomie instrumenten en dashboard

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Huracán

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker