Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf u nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus RC-F, een Japanse M4-killer

Met de RC-F heeft Lexus een opvolger klaar voor de IS-F en sluit het weer aan bij de race onder de sportberlines en -coupés, waar de Duitsers heersen. Hij krijgt meer vermogen en is levendiger.

92.990 €
  • Score redactie 15.60/20

Overzicht :

Het concept

Zes jaar geleden kwam het Japanse Lexus de Duitsers op één van hun favoriete speelterreinen bekampen: dat van de supersportievelingen. Dat was met de IS-F, een model dat de gemoederen verhitte met een dikke V8, maar dat wel bijzonder homogeen was. Vandaag herneemt Lexus hetzelfde recept, maar niet langer in de berline IS. Deze keer ligt de dikke V8 van vijf liter namelijk in de spectaculair getekende coupé RC.

Wat er verandert

De Coupé RC-F is het product van een genetische kruising. Vooral zijn platform is een lappendeken, want de voorkant komt van de grotere GS, het middelste deel is dat van de (stijvere) IS Convertible en de achterkant komt van de IS. Heel de auto is gericht op prestaties, net zoals de ophanging (dubbele driehoeken vooraan, meerarmige as achteraan) en zelfs het koetswerk, dat veel aerodynamische efficiëntie haalt uit de grote inlaten in de bumper of de gemotoriseerde spoiler die bij 80 km/h opklapt. Lexus weigert om mee te stappen in het principe van de downsizing en herneemt de dikke vijfliter-V8, die voortaan echter zowel volgens de Otto- als de Atkinson-cyclus kan lopen om te kunnen kiezen tussen veel vermogen of efficiëntie. De achttrapsautomaat is standaard, net zoals het sperdifferentieel (Torsen), dat als optie kan worden vervangen door een instelbaar differentieel met vectoriële koppelverdeling (GKN) dat de stabiliteit én de levendigheid vergroot.

Hoe rijdt hij?

Lexus achtte het niet nodig om een adaptieve schokdemping te monteren, wat geen nadeel is, want de ophanging is mooi homogeen en voldoende uitgebalanceerd. De elektronische interface biedt vier rijmodi die ingrijpen op de afstelling van de gasrespons, de stuurbekrachtiging, de versnellingsbaksturing en zelfs de weergave van het instrumentenbord (Eco, Normal, Sport en Sport S+). Al vanaf de eerste meters laat de RC-F voelen dat hij nog niets is verloren van het homogene karakter van de IS-F. Het geheel is dus perfect aangenaam bij dagelijks gebruik en explosief wanneer je op zoek gaat naar de grenzen. Beter nog: de RC-F is nog beter dan zijn voorganger, want zijn rijgedrag is nog steeds geleidelijk en gemakkelijk, maar ook gevoelig efficiënter dankzij de werking van het differentieel met vectoriële koppelverdeling dat het potentieel van de voortrein vergroot door meer koppel naar het buitenste achterwiel te sturen, waardoor de auto gewilliger instuurt. Het geheel is daardoor preciezer maar ook speelser. In die mate zelfs dat de RC-F veel lichter aanvoelt dan hij in werkelijkheid is. Want deze auto weegt toch een forse 1.800 kilo, want niet niets is, zeker niet wanneer die massa moet worden vertraagd. Bij intensief gebruik krijgen de Brembo-remmen het daarom lastig en gooien ze al snel de handdoek in de ring. Toch zijn er geen koolstofkeramische remmen te krijgen...

Budget/uitrusting

Met een prijskaartje van 85.190 euro is deze Lexus geen weggever. Hij is zelfs duurder dan een BMW M4, maar zoals steeds is hij veel genereuzer uitgerust terwijl ook het werkingscomfort gevoelig hoger ligt dan bij zijn Duitse rivalen, vooral dan op het vlak van de geluiddemping.

Concurrentie

Veel concurrentie heeft de RC-F niet, en uiteraard zijn het allemaal Duitsers: de Audi RS5, de BMW M4 (of M3) en de Mercedes C 63 AMG. Al die sportievelingen bieden een vergelijkbaar vermogen, maar bij gelijke uitrusting zijn ze veel duurder.

Ons verdict

De coupé RC-F is een schot in de roos. Toegegeven, zijn ietwat opzichtige look geeft de indruk dat hij recht uit het videogame Gran Turismo komt, maar de prestaties zijn op het appèl, net zoals de efficiëntie van het chassis, dat een mooie veelzijdigheid rijmt met veel plezier, vooral wanneer het is uitgerust met het differentieel met vectoriële koppelverdeling. Het geheel is dus meer dan overtuigend en wordt aan een competitieve prijs aangeboden. Nu moet Lexus alleen nog dat lastige imagoprobleem tegenover de Duitsers weten te overwinnen. Dat is een hele andere uitdaging...


TECHNISCHE FICHE Lexus RC-F
Motor: 8-cilinder in V, 4.969 cc
Vermogen: 477 pk bij 7.100 o/m
Koppel: 530 Nm bij 4.800 o/m
0-100 km/h: 4,3 seconden
Topsnelheid: 270 km/h
Normverbruik: 10,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 251 g/km
Basisprijs: 85.910 euro

In dit artikel : Lexus, Lexus RC

Geschreven door op

De concurrenten