Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus RX 200t & 450h: Ter plaatse blijven staan om de voorsprong te beheren

Geschreven door Gaetan Philippe op

De controversiële koetswerkvernieuwing verbergt een bijna onveranderde hybride aandrijving. Het gaat om de conventionele motor die we al kennen van de NX. Op deze 2 manieren profiteert de RX wat langer van de voordelen van een originele situatie op de markt van de luxueuze SUV’s.

Prijs
NB

Het concept

Terwijl de Duitse en Zweedse concurrenten zich uit de naad werken om zware en dure plug-inhybrides op de markt te brengen, slaagt de groep Toyota/Lexus erin om goede zaken te doen met zijn volledig hybride, niet-oplaadbare concept. Dat werd bijna 20 jaar geleden gelanceerd en de mechanische en elektrische elementen worden gewoon van de ene op de andere modelgeneratie overgedragen zonder dure updates. Dat is pas technologische voorsprong! Voor wie nog wat weigerachtig staat tegenover de hybrideaandrijving, biedt Lexus de nieuwe RX ook aan met de drukgevoede tweeliter met directe en indirecte injectie, goed voor 238 pk en 350 Nm, die we onlangs konden ontdekken op de recente NX 200t.

  • Luxe en comfort
  • Homogeen en aangenaam weggedrag
  • Geruisloos
  • Meer Amerikaans-minded dan Duits-minded
  • 4 niet-personaliseerbare uitvoeringen
  • Fiscaal ongunstig

Wat verandert er?

Op vier generaties tijd is de totale lengte van de RX gegroeid van 4.575 millimeter voor het model uit 1998 tot 4.755, 4.770 en 4.890 millimeter, zodat hij vandaag de dag precies even groot is als een BMW X5. Toch blijft het model even aerodynamisch als zijn voorgangers: zijn luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt nog steeds 0,33, zoals bij de RX van de derde generatie, die op zijn beurt iets beter deed dan de tweede generatie (0,35). We geven nog mee dat de bodemvrijheid met 10 millimeter werd verhoogd (tot 200 millimeter) terwijl de dakhoogte niet wijzigde (1.690 millimeter). De verlaagde zithouding en de horizontalere stuurkolom zorgen voor een intensere rijervaring. Ook achterin zijn de zitplaatsen comfortabeler.

Hoe rijdt hij?

Het interieur oogt bijna traditioneel in vergelijking met het koetswerk in de vorm van een ruimtesatelliet. Het werd opgefrist, maar bestaande Lexus-rijders zullen zich allerminst ontheemd voelen: de afwerking en materialen zien er onberispelijk uit. De update van de bedieningselementen en de functies van het audio-, navigatie- en infotainmentsysteem bleef beperkt tot het verfijnen van een perfecte integratie, een erkend gebruiksgemak en een toonaangevende intuïtiviteit. De geluidsisolatie, het handelsmerk van Lexus, garandeert opnieuw een zeldzame stilte.

De RX beschikt ook over een grote verzameling rijhulpsystemen. Bij zijn lancering was hij de eerste auto ter wereld met een antibotswaarschuwing. Vandaag werkt het systeem uiteraard ook op de remmen. Het onderstel werd stijver, de verankeringspunten en gewrichten van de ophanging en stuurinrichting eveneens. Daardoor voelt de voortrein veel zelfzekerder aan, zowel op bochtige trajecten als bij plotse uitwijkmanoeuvres. Hij is interessanter om mee te rijden en gedraagt zich logischerwijze ook homogener op de weg.

Budget/uitrusting

De nieuwe RX wordt enkel verkocht met vierwielaandrijving (aangedreven door de elektrische motor achteraan in het geval van de hybride). De 200t wordt aangeboden in 4 uitvoeringen (basis, Executive, F-Sport, Privilege), de 450h – die al een loopbaan op de fleetmarkt achter de rug heeft – voegt daar nog de Business Edition aan toe voor de nettoprijs van 62.650 euro. De gestuurde AVS-schokdempers worden standaard aangeboden op de F-Sport en Privilege. Als om de Duitsers na te apen paart Lexus deze AVS-ophanging (met stalen in plaats van pneumatische veren, gecombineerd met elektronisch gestuurde variabele schokdempers en op bepaalde markten ook actieve antirolstangen) aan vijf rijprogramma's: Eco, Normal, Sport, Sport+ en Customize. De basis-RX en Executive-uitvoering moeten het van hun kant stellen met passieve schokdempers met drie modi (Eco, Normal, Sport) die enkel betrekking hebben op de sturing van de motor en de elektrische stuurbekrachtiging. Met de Customize-functie kan elke bestuurder de afstelling personaliseren zoals bij een BMW X5 (waar deze functie 'Individual' heet).

De concurrenten

Met een basisprijs van 55.095 en 62.450 euro, respectievelijk voor de 200t en de 450h, positioneert de RX zich – voor een gelijk vermogen – op het niveau van de basisprijzen van een BMW X3, maar hij richt zich duidelijk op de niche van de X5 – en van zijn collega’s, de Audi Q7, Mercedes GLE, Porsche Cayenne, Volvo XC90, die allemaal duurder of minder goed uitgerust zijn. De 450h moet echter wel afrekenen met plug-inmodellen die meer fiscale voordelen bieden die gekoppeld zijn aan de CO2-uitstoot.

Ons verdict

Laat u niet misleiden: de RX heeft in geen enkele versie de sportieve ambities van een BMW X5 of een Porsche Cayenne. Hij mikt eerder op een ontspannen rijstijl, zelfs wanneer het tempo wordt opgedreven. Pure prestaties behoren niet tot zijn roeping en zullen ook nooit een doel op zich zijn. De topsnelheid werd bij elk van de drie motorversies (de RX 350 wordt bij ons niet ingevoerd, maar in Rusland, Oost-Europa en groeilanden wel) beperkt tot 200 km/h en qua acceleraties laat hij de Duitsers vaak erg ver uitlopen.

In dit artikel : Lexus, Lexus RX

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker