Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus UX: Klaar voor urbex

Geschreven door Felix Bouland op

Hoe kan een premium-SUV nog opvallen in een segment dat de grootste groeicijfers optekent in Europa? Lexus doet het met een (erg) gewaagde stijl en een levendige rijdynamiek. En vooral: met een hybride.

Het concept

We hoeven het succes van de SUV’s niet meer toe te lichten, ze doen het goed op alle markten. In Europa blijken vooral de kleine en de compacte SUV’s erg succesvol. Nadat Toyota zijn CH-R introduceerde, is het nu de beurt aan de luxetak Lexus om een premiumproduct dit segment binnen te loodsen. Het resultaat is de Lexus UX, een nieuwe kleine cross-over en meteen ook Lexus’ eerste stap in een segment waar we al de Mercedes GLA, de BMW X1 en de Audi Q3 aantreffen. Hij is op maat gemaakt voor de stad, al heeft Lexus het zelf liever over ‘urban exploring’ (urbex). De UX heeft meer weg van een compacte berline die iets hoger op zijn poten staat, dan van een echte SUV. Ja, rond de wielkasten vind je robuust ogende plastic beschermstukken, maar uiteindelijk ligt hij slechts 16 centimeter boven het wegdek. Daarmee lach je zelfs geen verkeersdrempels weg.

Wat er verandert

Onder zijn typisch Lexus-uiterlijk, met het grote radiatorrooster en de pijlvormige lichtblokken, steekt het modulaire GA-C-platform, dat Toyota al eerder benutte voor zowel de C-HR als de Prius. Maar het gaat hier om meer dan gewoon een licht andere invulling door Lexus. De wieltreinen (MacPherson vooraan en multilink achteraan) mogen dan wel identiek zijn, maar het hogesterktestaal van de UX is helemaal anders. De UX gebruikt ook aluminium voor de deuren, de zijvleugels en de motorkap. Het lassen verloopt via laser en extra lijm verstevigt het chassis verder.

Onder de motorkap duiken er nog meer verschillen op met Toyota, want de Lexus heeft twee nieuwe motoren. Beide zijn gebaseerd op een tweeliter-viercilinder benzineblok. De eerste voegt daar een continu variabele overbrenging (CVT) aan toe, terwijl de tweede de basis vormt van het hybride HSD-systeem. Lexus België laat weten dat het de gewone tweeliter niet zal invoeren en het aanbod dus beperkt tot de hybride 250h.

Hoe hij rijdt

Laten we het hybridesysteem wat meer in detail bekijken. Zoals voor alle voorwielaangedreven hybridemodellen binnen de Toyota-groep, bestaat de HSD-aandrijfgroep uit vijf elementen: een elektrische generator (MG1), een elektrische motor (MG2), een epicycloïdale verdeelset (Power Split Device), een eindoverbrenging en natuurlijk een verbrandingsmotor. De UX 250h maakt gebruik van een nieuw ontwikkelde tweeliter-viercilinder benzinemotor. De Japanse ingenieurs hebben hard gewerkt om de interne wrijving te verminderen en een zo efficiënt mogelijke motor te verkrijgen. Qua vernieuwingen zien we dat dit blok met een compressieverhouding van 14:1 een recht geplaatste luchtinlaat krijgt, een D4-S-injectie met zowel directe als indirecte inspuiting en een variabele lichthoogte van de kleppen, zowel aan inlaat- als uitlaatzijde. Het vermogen van 146 pk en het koppel van 180 Nm lijken misschien bescheiden, maar het doel is om de benzinemotor zo weinig mogelijk te gebruiken. De elektrische motor ziet zijn vermogen stijgen naar 109 pk, waardoor de UX elektrisch een top van 120 km/u kan bereiken, dankzij de gewijzigde eindverhouding. Het HSD-geheel is bovendien 4,5 centimeter kleiner bij Lexus en weegt nog maar 112 kilogram.

Volgens Lexus heeft de UX “een levendige rijdynamiek, net als een luxueus rijgevoel”. Met een gecombineerd vermogen van het HSD-systeem, dat 178 pk krachtig is, kan de UX 250h correcte prestaties voorleggen voor een auto die toch vlot 1,6 ton op de weegschaal zet. Een gewicht dat hij overigens goed weet te verbergen tijdens het rijden. In de bochten weet hij alle rolbewegingen uitstekend te neutraliseren dankzij zijn lage zwaartepunt. De UX rijdt veel meer als een compacte berline dan als een logge SUV. Levendig, dat voelen we wel. Maar echt dynamisch? Dat hebben we toch niet herkend. Leg daarvoor de schuld maar bij het hybridesysteem, dat absoluut niet is afgestemd op sportief rijden. De UX houdt meer van een soepele rijstijl, waarbij hij zijn (in elke modus homogene) adaptieve demping (optie) en de goede isolatie meer kan uitspelen.

Ons verdict

Dankzij een levendige rijdynamiek, een fantastische afwerking en vooral een voor dit segment unieke hybridemotor, is deze kleine SUV met zijn grote mond klaar om te voldoen aan de vraag naar milieuvriendelijkere voertuigen in het populairste segment van het moment in Europa.

In dit artikel : Lexus

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars