Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lotus Evora IPS

Omdat er streken zijn waar zelf schakelen voor sommigen een opgave blijft, biedt Lotus voortaan een automaat aan op zijn Evora: de IPS. Een versnellingsbak die vooral de cruisers zal bevallen...

Prijs
NB

In afwachting van die Esprit, die waarschijnlijk een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling zal krijgen, moet de Evora het stellen met een klassieke automaat met een hydraulische koppelomvormer. Het gaat in feite om het zestrapsexemplaar van Toyota/ Lexus (van Aisin-makelij). Geen grote ommekeer dus voor de ingenieurs van Hethel, die enkel de software moesten herzien en een 'Shift by Wire'-systeem moesten ontwikkelen. In plaats van een versnellingspook in een klassiek getrapt rooster te gebruiken - dat is weinig aantrekkelijk in een sportief interieur - hebben de heren bij Lotus gekozen voor een verzameling knoppen (P, R, N, D en Sport) aan de voet van de middenconsole, gekoppeld met schakelspatels aan het stuur. Een goede keuze. Het geheel ziet er mooi uit en het wisselen van rijmodus gebeurt makkelijk en aangenaam (zonder wachttijden bij het schakelen van D naar R bijvoorbeeld).

In D (volledig automatische modus) houdt de versnellingsbak alles vrij goed in de hand. Hij is tegelijk zacht en vooruitziend, past zich aan de rijmodus aan en schakelt intelligent: bij het remmen schakelt hij terug en hij vermijdt te schakelen in de bocht. Een simpele druk op een van de spatels en de bak schakelt, zachtjes uiteraard, automatisch over naar de manuele modus. Voor wie het wat dynamischer wil, heeft Lotus een Sport-modus uitgewerkt. Ook hier volstaat het om even een van de spatels aan te raken om over te schakelen op de manuele stand. De bak schakelt nu niet alleen sneller, hij laat ook een deel van zijn bescherming vallen... maar écht overtuigen kon hij ons niet, noch bij het optrekken.

De IPS-automaat (niet beschikbaar op de Evora S) voegt 1.830 euro toe aan de prijs van een 'basis'-Evora en zorgt voor iets meer comfort voor gebruik in en om de stad en om rustig te cruisen. Wie op zoek is naar rijplezier of efficiëntie, blijft echter beter af met de manuele versnellingsbak (bij voorkeur de ingekorte Sport-variant).

In dit artikel : Lotus, Lotus Evora

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker