Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lynk & Co 08 (2025) - en dat is drie

Geschreven door Frédéric Kevers op

Na de 01 en de 02 volgt de Lynk & Co... 08. AutoGids doet de test.

59.985 €

Lynk & Co verwierf naam in Europa met de 01, een compacte plug-in hybride SUV die zijn technische basis deelt met de Volvo XC40. Maar vooral de abonnementsformule, naast de klassieke aankoop- of leasingmogelijkheden, trok de aandacht. Nu schakelt de constructeur een versnelling hoger op onze markt met de 02, een elektrische SUV die het platform deelt met andere Geely-groepmodellen zoals de Volvo EX30 en de Smart #1.

Maar Lynk & Co breidt zijn gamma verder uit met de 08, een grote SUV die hoger mikt in het premiumsegment en resoluut kiest voor plug-in hybride aandrijving in plaats van een volledig elektrische motorisering. Nu gaat het wel om een elektrisch rijbereik van 200 kilometer...

Koetswerk en design Lynk & Co 08

Hoewel hij iets later komt dan de 02, is de Lynk & Co 08 eigenlijk het eerste “tweede generatie”-model van het merk en zet het de nieuwe designtaal van de Chinese constructeur neer. De algemene proporties blijven klassiek voor een grote gezins-SUV… elektrisch ogend dankzij de lange wielbasis en grote wielen op de hoeken van de carrosserie.

2025 Lynk & Co 08

Toch behoudt hij een uitgesproken motorkap en onderscheidt hij zich met specifieke details: een dubbele verticale lichtsignatuur vooraan, een achterlichtstrook onderbroken door twee verticale lijnen, en opvallende “totem”-spiegels – een verademing na de eindeloze herhaling van Polestar 2-spiegels binnen de Geely-groep.

Afmetingen en koffer Lynk & Co 08

Met zijn lengte van 4820 mm, breedte van 1915 mm en hoogte van 1685 mm nestelt de 08 zich in het gezelschap van premium SUV’s als de BMW X3, BYD Seal U DM-i, Lexus RX, Mazda CX-60 en Mercedes GLC – allemaal eveneens beschikbaar als plug-in hybride. De koffer van 540 liter is gemiddeld voor het segment, uitbreidbaar tot 1254 liter met neergeklapte achterbank. Niet uitzonderlijk.

Interieur Lynk & Co 08

De binnenruimte maakt dat deels goed, met een royale zitpositie voor- én achteraan dankzij de 2848 mm wielbasis. Al kan de hoofdruimte achterin wat beperkt aanvoelen voor grotere passagiers. Wat iedereen wel zal appreciëren is het elegante interieur met hoogwaardige materialen en doordachte details, vooral in de middenconsole.

2025 Lynk & Co 08

Jammer genoeg ontbreken fysieke knoppen voor klimaatregeling of audio, wat bediening via het 15,4” centrale touchscreen vereist. De interface is wel duidelijk en intuïtief. Storend is dat men via menu’s moet gaan om rijhulpsystemen zoals snelheidswaarschuwingen uit te schakelen.

De bestuurder beschikt over een goed ontworpen digitaal dashboard van 10,2”. Smartphonekoppeling via Apple CarPlay is aanwezig; Android Auto volgt in het derde kwartaal via OTA-update.

2025 Lynk & Co 08

Vier USB-poorten zijn aanwezig: vooraan twee USB-C’s (waarvan één 3.0 tot 60W), achteraan één USB-C en één USB-A. Een inwendige camera laat je selfies maken of filmen vooraan. De 23 luidsprekers van het Harman/Kardon-audiosysteem, waarvan twee in de hoofdsteunen, zorgen voor een indrukwekkende geluidservaring.

Specs en prestaties Lynk & Co 08

De 08 gebruikt een aangepaste versie van Geely’s CMA-platform met een plug-in hybride aandrijflijn: een 1,5-liter turbobenzinemotor (137 pk, 230 Nm) gekoppeld aan een elektromotor (208 pk, 350 Nm), samen goed voor 345 pk. Het vermogen wordt naar de voorwielen gestuurd via een automatische transmissie met planetaire tandwielen en drie versnellingen. De prestaties zijn degelijk: 0-100 km/u in 6,8 seconden, topsnelheid elektronisch begrensd op 185 km/u.

2025 Lynk & Co 08

Batterij, autonomie en opladen Lynk & Co 08

De elektromotor wordt gevoed door een 39,6 kWh NMC-batterij, goed voor 200 km elektrisch rijbereik (WLTP). Opladen via AC kan aan 11 kW (volledig laden in 4,5 uur). DC-snelladen is mogelijk tot 85 kW, waarmee laden van 10 naar 80% ongeveer 33 minuten duurt.

Weggedrag en rijcomfort Lynk & Co 08

Ondanks zijn sportieve looks – zeker met de 21” velgen van de “More”-uitvoering – is de 08 eerder een comfortabele langeafstandscruiser dan een bochtenridder. Hij voelt zich beter op glooiende Zweedse wegen dan op haarspeldbochten. De ophanging en zetels bieden hoog rijcomfort, en het geluidsniveau is zeer laag dankzij 5 mm dik veiligheidsglas en goed gedempte rolgeluiden.

2025 Lynk & Co 08

De benzinemotor blijft in de meeste situaties op de achtergrond; enkel bij stevig accelereren treedt hij hoorbaar op. Tijdens onze testrit haalden we 182 km puur elektrisch, ondanks een stevig tempo – niet slecht voor een 2,2 ton zware SUV. Voor Belgische pendelaars met regelmatige laadmogelijkheden kan de pompstationuitbater weleens uit het zicht verdwijnen.

Prijs en uitrusting Lynk & Co 08

De Lynk & Co 08 is rijkelijk uitgerust. De basisversie “Core” start vanaf 55.995 euro, de luxueuzere “More” vanaf 59.995 euro. Die laatste voegt onder meer 21” velgen, matrix LED-koplampen, massagezetels, verwarmd stuur en achterzetels, 3-zone airco en het Harman/Kardon-systeem toe. Met een WLTP-verbruik van 0,9 l/100 km en slechts 23 g/km CO₂ blijft hij fiscaal interessant.

Conclusie Lynk & Co 08

Met de 08 zet Lynk & Co een grote stap richting het premiumsegment. Deze SUV combineert comfort, elektrische rijervaring, en praktische zekerheid dankzij de hybride aandrijving. Hij is aantrekkelijk geprijsd, rijk uitgerust en bouwt op Volvo’s betrouwbare service-infrastructuur – geen detail voor een merk met Chinese roots. De ideale SUV voor wie elektrisch wil rijden zonder de typische beperkingen.

Verwante testen

In dit artikel : Lynk & Co, Lynk & Co 08

Web Editor

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker