Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda CX-60 (2022): BMW achterna

Geschreven door Hans Dierckx op

Met de CX-60 snijdt Mazda verschillende nieuwe hoofdstukken tegelijk aan. Het is de eerste plug-inhybride van het merk, en hij neemt een nieuw achter- of vierwielaangedreven platform in gebruik. AutoGids doet de test.

53.690 €

Eigengereid en in stilte ambieert Mazda een plekje tussen de 'betere merken', oftewel de zogenaamde premiumspelers. Met een reeks tot in de puntjes verzorgde en stijlvol ontworpen producten mogen we de Japanners eigenlijk vandaag al tot dat clubje beschouwen. Met deze CX-60 willen ze die positie verankeren.

Het is de eerste van een reeks grotere modellen volgens de mal van BMW: de motor in de lengterichting, een op de achterwielen geaccentueerde aandrijving en zes-in-lijnmotoren, op benzine en diesel. Op die zespitters is het echter nog wachten tot 2023, in afwachting komt deze grote SUV als oplaadbare hybride (PHEV). Een primeur voor het merk uit Hiroshima, dat eerder laat op de (semi)elektrische trein springt.

Koetswerk en afmetingen

Zoals bij soortgenoten als een BMW X3, Alfa Romeo Stelvio of Mercedes GLC zie je duidelijk hoe de architectuur in elkaar zit, met een lange motorkap en een grote afstand tussen de voorwielen en het interieur. Het riante radiatorrooster wordt geflankeerd door compacte koplampen, terwijl achteraan L-vormige ledstroken zitten. Inderdaad: à la BMW.

De proporties zijn keurig, maar de in Mazda’s Amerikaanse ontwerpstudio getekende CX-60 mist in zijn flanken wel de geraffineerde paneelbehandeling van modellen als de 3 of CX-30. De portieren zijn opvallend vlak en kaarsrecht afgesneden, wat nogal ouderwets oogt in een tijdperk waarin auto's steeds spectaculairder gesculpteerd worden.

>> Lengte: 4745 mm - breedte: 1890 mm - hoogte: 1675 mm

Interieur en kofferruimte

Die vormelijke keuze dient evenwel de zitruimte in de breedte. De Mazda CX-60 is 4,75 meter lang en dus duidelijk voorzien op familiaal gebruik. Opletten echter: met dat grote motorcompartiment is de beenruimte achterin relatief beperkt.

Met de waan van de dag doen die van Mazda nooit mee. Binnenin tref je dus geen flitsende aanraakschermen in televisieformaat, wel een ouderwetse bediening met een helder scherm binnen het blikveld en een goed gepositioneerde draai- en drukknop op de middentunnel. Ergonomisch is dat nog immer de beste oplossing.

Over ergonomie gesproken: deze Mazda kan aan de hand van de positie van je ogen de beste rijhouding uitdokteren, en die achteraf via gelaatsherkenning ook automatisch weer oproepen. Goed bekeken, aangezien niet elke bestuurder daar oog voor heeft. In de praktijk bleek de door de auto bedachte rijhouding niet geheel naar onze meug te zijn. Een kwestie van voorkeur ongetwijfeld, maar daardoor is de meerwaarde ook beperkt.

De aankleding is zoals we het van Mazda gewend zijn: sober gestileerd en afgewerkt met fraaie, bijwijlen spitsvondige materialen. Opvallend zijn bijvoorbeeld de zogenaamde Kakenui-stiksels op de boordplank, waarmee je zicht krijgt op het onderliggende materiaal (niet op onderstaande foto).

Specificaties en prestaties

De PHEV-versie is de krachtigste straatauto ooit van Mazda, met een gecombineerd vermogen van 327 pk (500 Nm), waarvan ongeveer de helft van de elektromotor en de andere helft van de atmosferische 2.5-viercilinder op benzine. Daarmee geraakt deze SUV in 5,8 seconden aan 100 km/u.

De accu van 17,8 kWh staat in theorie garant voor 63 kilometer elektrische autonomie.

De elektromotor zit tussen de vier-in-lijn en de achttrapsautomaat. Vanaf daar vertrekt de aandrijfkracht via twee cardanassen naar de achter- en de voortrein. Ook voor de remenergierecuperatie zet de CX-60 dus zijn vier wielen in.

Tijdens onze eerder korte testrit noteerden we verbruikswaarden in lijn met die van andere oplaadbare SUV’s: een gemiddelde van een dikke 20 kWh/100 km en zo’n 3 l/100 km. Het zijn cijfers die erg kunnen variëren naargelang van hoe je rijdt en laadt.

Rijgedrag

Met deze architectuur is de balans in het weggedrag vanzelfsprekend kerngezond. In lange bochten voel je dat evenwicht het best, te meer door het van de MX-5 overgenomen elektronische truukje dat rolbewegingen countert door het binnenste achterwiel subtiel wat extra af te remmen.

In kortere bochten voel je helaas het gewicht (meer dan 2,1 ton) werken, daar is de CX-60 iets te onderstuurd. Die kilo’s compromitteren ook het comfort, met een stugge schokdemping die te bokkig reageert op abrupte oneffenheden. Ons testexemplaar reed wel op de velgen van 20 duim; ongetwijfeld zijn de kleinere wielen toegeeflijker.

Voor deze test konden we slechts beschikken over een exemplaar uit de preproductie, die nog niet voorzien was van de allerlaatste digitale en mechanische specificaties. Dat verklaarde, aldus de betrokken ingenieur, de bijwijlen schokkerige transmissie en de geluiden van de elektromotor. Op de definitieve exemplaren zou dat opgelost moeten zijn.

Belgische prijs Mazda CX-60

Met een CO2-uitstoot van 33 g/km is ook deze stekkerhybride spek voor de bek van de bedijfswagenmarkt, gezien de fiscale aftrekbaarheid.

De basisprijs zit nog net onder de 49.000 euro. Voor dat geld krijg je een Prime Line-uitvoering, maar die stelt het dan wel zonder zetelverwarming, lederen bekleding, elektrische kofferklep, Bose-stereo, actieve snelheidsregelaar of een head-updisplay. Het volledige multimediasysteem is wel standaard gemonteerd, exclusief dan de Bose-luidsprekers.

De topversies Homura en Takumi kosten respectievelijk 52.790 en 54.290 euro. Tegenover de Europese luxemerken blijven dat bijzonder scherpe prijzen.

Mazda CX-60 – verdict Autogids

De CX-60 is, afgaand op een eerste indruk, minder toonaangevend dan bijvoorbeeld een 3 of CX-5 dat zijn in hun categorie. In de klasse van de grote oplaadbare hybrides valt hij echter niet door de mand, aangezien de meeste andere autobouwers veel hogere tarieven hanteren voor dit soort auto. Mogelijk wordt de zescilinderdiesel, die Mazda aankondigt als erg zuinig, wel de interessantste, meest charismatische én prettigste variant. Maar die is pas voor 2023.

  • Gebalanceerd weggedrag
  • Relatief zachte prijs
  • Aankleding en bediening
  • Stugge schokdemping
  • Voorlopig enkel als PHEV
  • Zitruimte achterin

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-60

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker