Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / McLaren 570 S Spider: het dak eraf

Geschreven door Benoît Galand op

Na het succes van de 650S Spider krijgt de 570S nu op zijn beurt een dakloze versie. En die weet echt wel te bekoren...

Het concept

Het gaat McLaren voor de wind. Tussen nu en 2022 staan liefst 15 nieuwe modellen op het programma. Daarmee wil de “kleine” Engelse autobouwer op korte termijn zijn volledige productiecapaciteit van 5.000 voertuigen per jaar rendabiliseren. De 570S is de huidige bestseller van het McLaren-gamma. De logica wilde dan ook dat de constructeur er een Spider-versie van zou afleiden… net zoals dat niet zo lang geleden gebeurde voor de 650S, waar de Spider de helft van de verkoop voor zijn rekening neemt. Dat zegt genoeg!

  • Gevrijwaarde look
  • Gevrijwaard rijplezier
  • Beperkt meergewicht
  • Beperkt rijbereik
  • Heel wat turbulenties
  • Ingewikkelde bediening stoelen

Wat er verandert

De 570S Spider weegt amper 46 kilo meer dan de coupé. Straffe kost als je bedenkt dat het verschil in gewicht tussen de gesloten en de open versie bij rivalen van Audi, Lamborghini, Mercedes-AMG of Porsche varieert van 55 (Mercedes-AMG GT) tot 120 kilo (Lamborghini Huracan). Een van de troeven van McLaren is natuurlijk het gebruik van een chassis van koolstofvezel, dat al van bij het begin een erg grote stijfheid garandeert. Voor de Spider-versie zijn dus weinig verstevigingen nodig geweest. De stijfheid is dus gevrijwaard. Net als bij de 650S en 675LT bestaat het dak uit twee elektrisch verwijderbare panelen van composietmateriaal die je in 15 seconden laat verdwijnen. Een verwijderbaar ruitje doet dienst als windscherm. Wanneer het dak open is, kan het maar 20 procent zakken, maar met het dak gesloten kan het volledig verdwijnen, om het interieur wat luchtiger te maken, maar vooral om beter te kunnen genieten van het geluid van de biturbo-V8.

Hoe hij rijdt

Centraal achterin ligt nog altijd de 3,8 liter grote biturbo-V8 van het huis. Met 570 pk en 600 Nm tussen 5.000 en 6.500 o/m biedt hij opmerkelijke prestaties. En in vergelijking met de coupé doet de Spider op dat vlak geen enkele toegeving: de optrektijden zijn dezelfde, net als de topsnelheid van 328 km/h (weliswaar ‘slechts’ 315 km/h met het dak open). De gerobotiseerde zevenversnellingsbak is een zaligheid. De automatische modus vergeet je al snel – al komt die wel van pas in files – en je grijpt spontaan naar de vaste spatels aan weerszijden van de stuurkolom. Het meest indrukwekkende moet echter nog komen: met het dak gesloten wijst tijdens het rijden niets erop dat je in een Spider zit. Aan de stijfheid valt alvast niets te merken, terwijl de voortrein nog altijd duivels nauwkeurig is, licht maar snedig. Helemaal iets anders dan de spiders van de vorige eeuw met hun schokkerige reacties. De 570S Spider neemt overigens de ophanging van de coupé over: de dubbele driehoeken, de adaptieve schokdempers en de antirolstangen zijn identiek. Net als in de coupé heeft de bestuurder de keuze uit verschillende modi: Normal, Sport en Track, waarmee je zowel de sturing van de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen als de respons op het gaspedaal, het stuur of de stugheid van de ophanging kunt beïnvloeden. Zelfs in de Track-stand volgt de 570S Spider zonder morren de opgelegde lijn, ook als het wegdek niet perfect is.

Aan het stuur levert de naar voren geschoven bestuurderspost een schitterend zicht op de weg voor je op. De rijhouding is perfect dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheden – elektrisch nog wel – van de stuurkolom in de hoogte én in de diepte. Slechte punten zijn er echter voor de elektrische verstelling van de stoelen, waarvan de knoppen verstopt zitten en erg weinig intuïtief zijn… Ook storend is het erg verticaal geplaatste centrale scherm, dat met het dak open vaak onleesbaar is, tenminste wanneer de zon schijnt…

Met zijn beperkte gewicht en zijn standaard koolstofceramische schijven is de 570S Spider meer dan overtuigend bij het remmen. McLaren laat de bestuurder van de auto genieten door niet te overdrijven met rijhulpsystemen, maar de functie Brake Steer maakt het wel mogelijk om opkomend onderstuur de kop in te drukken door remkracht uit te oefenen op het binnenste achterwiel. Een tractie- en stabiliteitscontrole – hier Performance Traction Control geheten – dienen natuurlijk ook als vangnet, maar de activering daarvan kan worden uitgesteld in de Dynamic-modus en de systemen kunnen zelfs gewoon worden uitgeschakeld.

Ons verdict

Deze McLaren 570S Spider is erg geslaagd, want hij hoeft op geen enkel punt onder te doen voor de coupé, of het nu gaat om prestaties, look of comfort, terwijl hij het voordeel biedt dat je zonder dak kunt rijden, met als enige toegeving een meergewicht van amper 46 kilo. O ja, en een prijsverschil van toch zo’n 25.000 euro. De Spider kost namelijk 212.000 euro, waarmee hij niet bijzonder competitief is ten opzichte van een steeds talrijkere concurrentie, want van de Mercedes-AMG GT Roadster, de Audi R8 Spyder, de Aston Martin Vantage Roadster, de Ferrari California T, de Porsche 911 Cabriolet Turbo S of de Lamborghini Huracan Spyder zijn alleen die twee laatste nog duurder. Gelukkig staat deze McLaren op een veel hoger peil dan de F1-bolides van het merk…

In dit artikel : McLaren, McLaren 570S

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars