Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / McLaren GT - sportieve GT

Geschreven door Xavier Daffe op

Met de GT verkent McLaren een nieuwe niche. Die van de Grand Tourer, waarbij de focus op rondetijden ingeruild wordt voor reiscomfort. Toch rijdt de GT nog steeds als een onvervalste supersportwagen.

Het concept

McLaren staat voor supersportief rijplezier. De straatlegale modellen zijn altijd al sterk gelinkt geweest met de rijke F1-geschiedenis van het Britse merk. Met de nieuwe GT bieden ze nu ook een coupé aan die zich richt op supersnel, maar luxueus en comfortabel reizen. Zoals de traditie het voorschrijft, al is het anno 2019 niet langer mogelijk om tegen 180 km/u richting Côte d'Azur te knallen. Toch is dat de roeping van deze McLaren GT.

Wat er verandert

Het GT-concept associëren we doorgaans met een 2+2-configuratie, doorgaans in de vorm van een coupé met voorin gemonteerde motor. Maar de uit koolstofvezel opgetrokken monocoque dwingt McLaren om voor een tweezitter met middenmotor te kiezen. Zonder achterbankje, maar met een koffer die naam waardig. De GT mag dan dezelfde wielbasis hebben dan de extreme 720S, hij biedt wel 570 liter aan bagagevolume. Met dank aan de langere overhangen van de nu 4,68 meter lange sportieveling, waardoor er plek vrijkomt in de neus en onder de automatisch opende achterklep. De bagage moet wel bevestigd worden met riemen. Centraal achterin ligt de bekende 4 liter-biturbo (motorcode M840TE), maar de bekende V8 krijgt wel een nieuwe kalibratie. Ten opzichte van de 720S daalt het vermogen met 100 pk naar 620 pk. Het maximale koppel bedraagt nu 630 Nm, vrij beschikbaar tussen de 5500 en de 6500 toeren per minuut. De actieve ophanging werd herbekeken, waardoor zowel het veercomfort als de trillingen (waarvoor wagens met een carbon basis erg gevoelig zijn) geoptimaliseerd worden.

Hoe hij rijdt

McLaren zou niet langer McLaren zijn, mocht de rijdynamiek niet centraal blijven staan. De besturing is inderdaad minder scherp dan bij de chirurgische precieze 675 LT, want flexibiliteit heeft voorrang gekregen op pure snelheid. Dat merk je onder meer aan de grotere bodemvrijdheid (met liftsysteem voor de neussectie, zodat verkeersdrempels geen probleem vormen) en aan de vereenvoudige instap. Toch kan de GT bogen op exceptionele prestaties, met een fenomenale grip van de Pirelli-banden (P Zero 225/35 R20 en 295/30 R 21) waardoor de limieten bijzonder ver liggen. Zo ver dat je ze op de openbare weg zelden benadert, zelfs niet op de Route Napoléon waarop we de McLaren konden testrijden. Het tempo lag nochtans hoog, met dank aan het brede toerentalbereik van de V8, de kwiek schakelende zevenversnellingsbak en de relatieve lichtheid van het koetswerk. Weinig sportwagen kunnen zo'n uitstekend evenwicht tussen dynamiek en comfort voorleggen.

Budget/uitrusting

In België kost de GT minstens €201.500, maar de uiteindelijk factuur zal wellicht een stuk hoger uitkomen. McLaren biedt immers verschillende uitrustingslijnen voor, zoals de Pioneer en de Luxe (telkens €12.270). Je hebt ook een praktisch pakket dat het liftsysteem voor de vooras combineert met een achteruitrijcamera, parkeerhulp en een bagagescherm (€4.940). Wil je ook een automatische achterklep, dan moet je €6110 extra neerleggen voor het Premium-pakket dat ook een audio-installatie van Bowers en Wilkins impliceert. Het doorschijnende panoramadak waarvan je de lichtsterkte kan regelen, kost €1.500. De sportuitlaat €4.070 en de koolstofkeramische remmen €6.110. Wie zijn GT een eigen invulling wil geven, kan terecht bij McLaren Special Operations (MSO).

De concurrentie

We denken spontaan aan de Aston Martin DB11 (630 pk - €226.000 ), de Ferrari Portofino (600 pk - €197.000) en de Porsche 911 Turbo S (580 pk, maar dat is nog de "oude" 991.2-generatie). Dat zijn ook de door McLaren genoemde referentieconcurrenten. Een Bentley Continental GT speelt in een andere klasse, omdat hij 2,3 ton op de weegschaal zet. De McLafen weegt slechts 1.530 kg! Geen directe concurrenten, al bieden ze wel een vergelijkbaar evenwicht tussen sport en comfort: de BMW M8 Coupé (600 pk -€157.050), een Jaguar F-Type Coupé 5.0 SVR (575 pk - €145.000) of een Mercedes-AMG GT R (585 pk -€180.400).

Ons verdict

Gevangene van zijn technische keuzes had McLaren geen mogelijkheid om een GT met een frontmotor en 2+2-configuratie te ontwikkelen. Maar die zwakte is ook de grote kracht van deze sportieveling, want ondanks de zachtere ophanging, de extra geluidsisolatie, de grotere bodemvrijheid en de extra bagageruimte biedt hij het weggedrag waarvan de concurrentie enkel kan dromen. Neen, hij is niet de meest comfortabele noch de meest praktische, maar wel dagelijks bruikbaar. En helemaal anders.

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars