Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes-AMG GT 4 – Irrationeel

Geschreven door Adrian Jehin op

Met zijn V8 van 639 pk, zijn drift-modus en zijn luxeverslaving is de Mercedes-AMG GT 4 absoluut bipolair. Hij kan cruisen op 4 cilinders of zijn sloffen in brand steken tijdens vernielzuchtige burn-outs.

Het concept

De AMG GT 4-deurs is een op zichzelf staand model, de derde eigen creatie van het departement AMG, na de coupé GT en de cabriolet GT C. Dit is met andere woorden geen afgeleide van de CLS, al is hij nochtans nauwverwant met die laatste, zowel uiterlijk als mechanisch. Als we abstractie maken van het vol testosteron gepompte radiatorrooster, de vijfde deur, de achterdiffuser en de iets minder schuine daklijn als gevolg van een groter glasoppervlak, dan kan je de genetische verwantschap niet ontkennen. We begrijpen daarentegen zijn naam niet: AMG GT 4-deurs coupé. Die vloekt namelijk met zijn vijfde deur.

Wat er verandert

De AMG GT 4 is er met twee motoren. De eerste heet GT 43 of 53 en is dan aangedreven door een 3.0-zescilinder in lijn. In zijn meest ‘softe’ versie met de elektrische alternator-starter EQ Boost ontwikkelt hij 367 pk en 500 Nm. De 53-versie heeft een extra elektrische compressor, die zijn vermogen ophitst tot 435 pk en 520 Nm. Maar onder de zware jongens ontdekken we de GT 63 en 63 S, waarvan de 4.0-V8 biturbo respectievelijk 585 en 639 pk ontwikkelt voor een daverend koppel van 800 en 900 Nm. De prestaties flirten hier met die van supersportwagens, want de sprint naar 100 wordt hier afgehaspeld in respectievelijk 3,4 en 3,2 seconden. Voor het eerst gebruiken de twee twinscroll-turbo’s kogellagers (zoals in de Ferrari 488), die de interne wrijving verminderen. In combinatie met een aangepaste koeling en elektronische sturing leveren die een winst van 27 pk en 50 Nm op in vergelijking met hetzelfde blok in de AMG E63 S. De gedempte sfeer aan boord van de GT 4 verzacht echter het van nature bruisende karakter van die laatste. Een symptoom dat we wel vaker zien in dit soort rijdend salons. We wijzen trouwens graag op zijn volgzame karakter zoals dat van een Duitse scheper bij een rustige rijstijl, waarbij hij discreet de helft van zijn cilinders afsnijdt als je op een vleugje gas tussen de 1.000 en de 3.250 o/m rijdt. We zijn anderzijds nog niet vergeten dat de conceptcar ons had doen dromen met zijn hybride aandrijflijn van 819 pk. Het lijkt erop dat die voorbehouden blijft voor een hypothetische R-versie, die de oorlog zou verklaren aan de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.

Het koetswerk is stijver gemaakt met behulp van een hybride materiaal op basis van staal, aluminium en koolstofvezel en door op gerichte plaatsen verstevigingsplaten en -balken aan te brengen. Die vind je vooral ter hoogte van het voorste hulponderstel en de omkasting van de achterbank, ter compensatie van het stijfheidsverlies als gevolg van de vijfde deur. De GT 4 63 S neemt bovendien de meesturende achterwielen over van de GT R, met een maximale stuurhoek van 2,3 graden. De Duitse mastodont geniet tot slot nog een actieve stroomlijn. Die bestaat uit een achterspoiler met 4 posities en een systeem met 20 lamellen in de voorbumper.

Hoe hij rijdt

Op het “Circuit of the Americas” gaf de GT 4 63 S blijk van een verrassende capaciteit om de rondjes aan elkaar te rijgen, maar slaagde hij er niet in om ons te overtuigen van zijn sportieve talenten. Het elektromechanische stuur met variabele ontdubbeling is geen schoolvoorbeeld van feedback en het rempedaal mist verfijning in zijn dosering. In de stand “Race” komt de negenversnellingsbak met meerschijvenkoppeling reactiesnelheid te kort bij het terugschakelen en de voortrein kampt met chronisch onderstuur, vooral bij het aansnijden van krappe bochten. Logisch ook: zijn kilo’s laten zich voelen, zowel bij forse vertragingen als bij links-rechtsbochten. Eens de auto zich heeft gezet is het algemene evenwicht wel gezond en hij maakt er geen probleem van om zijn traject wat bij te scherpen als je van het gas gaat. Bij het hernemen kan je je uitleven in een paar gecontroleerde tegenstuuroefeningen.

Qua comfort haalt de AMG GT 4 niet de zintuiglijkheid van een Bentley Mulsanne noch de charme van een Aston Martin Rapide. Hij biedt wel een comfort en personaliseringsmogelijkheden van de bovenste plank. De luchtveren in combinatie met gestuurde schokdempers doen alle bokkensprongen van de weg verdwijnen. Knap werk.

Budget

Ondanks een gepeperd prijskaartje van 168.190 euro is de standaarduitrusting behoorlijk gierig. Reken op 1.198 euro voor een head-up display, 436 euro voor een 360-gradencamera, 8.410 euro voor koolstofkeramische remmen, 2.360 euro voor Performance AMG-stoelen en 3.872 euro voor een Surround Burmester-audiosysteem. Daarmee schiet het eindbedrag zo de 200.000 euro voorbij…

Ons verdict

De AMG GT4 beheerst de gratie van de klassieke dans niet en verleidt liever met meer acrobatische stijloefeningen. Los van het feit dat zijn atletische capaciteiten worden beperkt door zijn onbetamelijke gewicht biedt deze gezinsberline met fastback-uitstraling zijn passagiers vooral een interieur vol verwennerijen. Zij kunnen hem naar wens personaliseren, in die mate dat hij het universum van de S-Klasse begint te betreden, maar dan met een prettig snuifje waanzin.

  • Meerdere persoonlijkheden
  • Alomtegenwoordige luxe
  • Geschifte Drift-modus
  • Voortrein bezwijkt onder gewicht
  • Verwarrende marktpositionering
  • Gierige optiepolitiek

In dit artikel : Mercedes-Benz

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars