Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Mercedes-Maybach SL 680 (2025) – de perfecte SL?

Geschreven door Steven Appelmans op

‘De SL is geen SL meer, meneer.’ Een opwerping waarin heel wat waarheid schuilt. Al belooft Mercedes dat deze Maybach-afgeleide de nostalgici op hun wenken zal bedienen. Missie geslaagd? AutoGids doet de test.

263.780 €

Bij de introductie van de huidge SL (de R232 voor de cijfernerds) besloten we onze Eerste Test met de vaststelling dat de roadster eigenlijk de betere AMG-GT was. Een vlieger die niet meer opgaat gezien de voorvermelde coupé – na zijn generatiewissel – ondertussen zijn onderstel deelt met de SL.

Maar we wijken af. Het punt dat we willen maken, is dat door de ontwikkeling van die R232 over te laten aan AMG, de SL opnieuw aansluit bij de allereerste Super Leicht (voor diezelfde ners: de W198. Voor de rest: die met de vleugeldeuren). Sportiever dus, daar waar de SL-generaties voordien eerder lome goedzakken waren die hun pk’s vooral ten dienste stelden van het comfort.

Het publiek dat de SL vooral zo percipieert – en dus niet volledig is opgezet met de meer afgetrainde vorm die de roadster heeft aangenomen - moet nu goed opletten. Want met de Maybach-kuur wordt opnieuw een ferme dosis wellness door het recept gedraaid. Wat op papier zou moeten leiden tot een ideaal evenwicht tussen rijdynamiek en comfort. De perfecte SL, quoi.

Design Mercedes-Maybach SL 680

Zoals het een Maybach betaamt, krijgt ook de SL-afgeleide de specifieke grille aangemeten. Met dus veel chroom, verticale spijlen en die Mercedes-ster klassiek prijkend op het topje van de ellenlange neus. Mocht het dan nog niet duidelijk zijn: bovenaan het rooster staat het Maybach-opschrift ook gewoon gegraveerd.

Idem trouwens achteraan waar de Duitsers je onmiddellijk diets willen maken dat dit geen ordinaire Mercedes is. Nee, dit is een Maybach. Dus staat dat er ook. Aangevuld met een SL 680-opschrift, waarmee Mercedes – euh, sorry, Maybach – de gevoelige snaar hoopt te raken van eenieder die zich nog de SL 600 en diens V12 voor de geest kan halen.

Ook vanachter wordt er uiteraard kwistig gestrooid met chroom. Voor onze persoonlijke meug is het allemaal wat te veel bling, al zal die visie allicht anders zijn in het Midden- dan wel het Verre Oosten.

2025 Mercedes-Maybach SL 680

Terug dan naar de voorkant en de zwarte motorkap. Nee, da’s geen default van de lakafdeling. De klep in Obsidiaan-zwart is een contrastelement dat de hoofdkleur van de twee specifiek ontworpen Ambiences extra in de – nu ja – verf wil zetten. Op de foto’s zie je de White Ambiance, als alternatief is er nog een Red-afgeleide.

Wil je het trouwens helemaal ‘bont’ maken, dan kan je optioneel – via het gepatenteerde PixelPaint-proces – nog een hoop grijze Maybach-logo’s laten printen op de motorkap. De merkemblemen die in de stoffen canvas gestikt zitten, krijg je er standaard bij.

Interieur en koffer Mercedes-Maybach SL 680

Binnenin komt het verschil vooral van de opgewaardeerde materialen die ze in Stuttgart tegen het interieur aangooiden. Leder voert daarbij de hoofdtoon gezien het zowel rond de stoelen, de boordplank, de deurpanelen als de uitsparingen achterin gewrapt zit. Uitsparingen, jawel. In de Maybach vervallen de zitjes achteraan (al kan je dat bezwaarlijk een verlies noemen).

De vrijgekomen aflegplek wordt vervolgens overspannen door een – opnieuw kunstig aangeklede - afdekplaat die tot net achter de ornamenten van de hoofdsteunen komt. En in wat zijn die sierstrips dan uitgevoerd? Jawel, chroom.

2025 Mercedes-Maybach SL 680

De fauteuils zelf zijn een stuk somptueuzer dan we ons herinneren uit de SL. Mercedes liet ook de zijwang wat zakken met het oog op een makkelijkere instap. Uiteraard zijn de stoelen van alle elektronische luxe voorzien, zodat ze ook op de lange afstand dat fenomenale comfort kunnen handhaven.

Of we ze dan ook in dat wit Nappaleder zouden bestellen, is weer een heel andere vraag. We weten namelijk uit een ervaring wat een licht vochtige blauwe jeans met een bleke bekleding kan doen…

Voorts blijft alles redelijk inwisselbaar met de SL. Uiteraard zijn er nog wat specifieke Maybach-opschriften in de tellerpartij en het tussen 12 en 32 graden te kantelen aanraakscherm van 11,9 duim, maar veel meer dan dat valt er niet te ontdekken.

Motoren en prestaties Mercedes-Maybach SL 680

Hetzelfde onder die (zwarte) motorkap. Tussen de voorwielen ligt nog altijd de M177-V8, een 4 liter-biturbo die net als in de SL 63 AMG goed is voor 585 pk en 800 Nm. Vermogen dat via dezelfde 4MATIC+-vierwielaandrijving over alle wielen wordt verdeeld.

Je zou verwachten dat dat ook leidt tot dezelfde prestaties, maar daar gaan we je toch enigszins teleur moeten stellen. Pas op, een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden is nog altijd meer dan respectabel. Wat net zozeer opgaat voor de top van 260 km/u die deze SL 680 aan kan tikken. Alleen is dat in beide gevallen beduidend trager dan wat de SL 63 laat optekenen. 

2025 Mercedes-Maybach SL 680

Wat ten dele toe te schrijven is aan de keuze voor de traditionele 9G-Tronic-automaat, daar waar de AMG-versie zich bedient van de sneller schakelende (maar evenzeer 9 gangen tellende) MCT Speedshift. Naast uiteraard het de dikke 100 kilo die de Maybach standaard op de weegschaal zet (leeg 2.050 kilo).

Rijgedrag en comfort Mercedes-Maybach SL 680

Het is dan ook daar, in die prestaties, dat het verschil in insteek zich het duidelijkst laat zien. Zoals al gezegd, predikt de AMG-SL sportiviteit. Die van Maybach dweept met comfort. En dus een boterzachte afgifte van zijn paardenkracht en koppel.

Helemaal als je het specifieke Maybach-programma hebt lopen. Dan moet het gas al stevig ingedrukt worden wil de SL aan het galopperen slaan. Versta daar evenwel niet onder dat de Maybach niet vooruit te branden zou zijn. Integendeel. Je bent zeker nog altijd met de eersten mee aan de stoplichten, zij het evenwel zonder de bestuurder en zijn passagier te bruskeren.

2025 Mercedes-Maybach SL 680

Wat zich trouwens ook laat horen. Ondanks dat de ze hun V8 delen, zal die 4 liter zich een pak minder manifesteren in de Maybach. De uitlaat kreeg zelfs extra isolatie zodat de SL zo min mogelijk zou brommen. Enkel in Sport – waar een stel kleppen wordt geopend – laat de Maybach iet of wat van zich horen. Zij het ook hier nooit in die mate dat een AMG-versie dat zou doen.

Het brengt ons bij het allergrootste verschil tussen beide SL’s: hun demping. We dachten eerlijk waar dat Mercedes voor de Maybach luchtvering had gemonteerd. Zo behaaglijk deint de SL over ’s lands wegen.

Ook hier blijkt de Maybach zijn componenten te delen met de 63 AMG, zij het met specifieke kleppen in de dempers en zachtere veren. Dat we dachten met een hydropneumatische ondersteuning onderweg te zijn, komt echter van de afstelling van de semi-actieve (hydraulische) stabilisatorstangen. Die houden de koets zoveel mogelijk waterpas, waarbij koetsrol enkel wordt toegelaten als die het comfort dient (ziedaar dus dat plezante wiegen). Dat maakt dat de SL bijzonder dynamisch blijft zonder dat de inzittenden daarvoor de rekening gepresenteerd krijgen.

Prijs Mercedes-Maybach SL 680

Beginnen bij het goede nieuws: op het Remote Parking-pakket na (363 euro) vallen er geen bijkomende opties meer aan te vinken op de Mercedes-Maybach SL 680. Alle beschikbare elektronische luxe en assistentie zit dus van meet af aan vervat in de standaarduitrusting. Wat ook wel mag voor 263.780 euro.

Voor alle duidelijkheid: het is niet omdat er geen opties zijn, dat je geen (betalende) keuzes zou kunnen maken. Liever geen wit of rood? Geen probleem, er staan een schier oneindig aantal Manufaktur-kleurenopties voor je klaar. Een andere teint die evenwel 11.979 euro toevoegt aan de factuur.

De alternatieve velgoptie – wat evenzeer gesmede 21-duimers zijn – kost je dan weer 6.050 euro en wil je je motorkap bedelven onder de Maybach-logo’s dan vergt dat een bijkomende 7.865 euro. Kortom, je moet niet veel moeite doen om die sowieso al bijzonder exclusieve startprijs nog eens bijkomend te verhogen met de som van een modaal uitgeruste A-Klasse.

Conclusie Mercedes-Maybach SL 680

Het ligt er maar aan hoe je in het SL-verhaal stapt. Doe je dat met een verlangen naar de luxe en het comfort van weleer, scroll dan ineens door naar deze Maybach. 

Het grenst aan het wonderbaarlijke hoe Mercedes erin is geslaagd van die AMG-basis een compleet andere roadster af te leiden. Deze SL is opnieuw een goedzak, zij het deze keer zonder gevoelsmatig overgewicht. Een uitmuntend compromis dat maakt dat – of je de Maybach nu piano dan wel fortissimo rijdt - deze SL 680 er nooit zijn manieren bij in zal schieten.

  • Compromis comfort-rijdynamiek
  • Hoogstaande afwerking
  • Geweldige V8
  • Nogal klassiek design
  • Duur (voor een Mercedes)
  • Iets meer motorgeluid had gemogen

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz SL

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker