Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review MG S5 EV (2025) - de derde hond?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Wie twijfelt tussen de Kia EV3 en een Skoda Elroq moet ook eens naar de nieuwe MG S5 EV gaan kijken. Want die zou wel eens tot de derde hond kunnen ontpoppen. AutoGids doet de test met de Long Range.

In tegenstelling tot zijn voorganger doet de jongste generatie van de ZS het zonder elektrische variant, een rol die voortaan ingevuld wordt door deze S5 EV. MG positioneert deze 4,48 meter lange SUV tussen de kleinere 4 en de grotere Marvel R.

Design MG S5 EV

De Chinese constructeur met Britse roots heeft geprobeerd het lijnenspel wat minder generisch te maken, wat resulteert in speelse designdetails, zoals de spitse koplampen of de pijlvormige uiteinden van de achterlichtblokken. De duikende motorkap en de stoere voorzijde met actieve panelen moeten deze MG een smoel proberen geven. Van overdreven franjes is hoe dan ook geen sprake.

2025 MG S5 EV Test

Interieur: infotainment MG S5 EV

Ook het interieur straalt eenvoud uit. Het dashboard bundelt een digitale display van 10,25 inch met een centraal multimediascherm van 12,8 inch, waarmee je de meeste comfort- en veiligheidsfuncties bedient. Gelukkig blijft de airconditioning klassieke knoppen trouw, zodat je van een verzorgde ergonomie en een vlotte connectiviteit kan spreken. Want via de app kan je bovendien een heleboel functies activeren en instellen.

2025 MG S5 EV Test

Het soms irritante gepiep van de talloze rijhulpsystemen kan je smoren via een eenvoudige druk op de MG Pilot Custom-toets, een oplossing die we ook bij pakweg Renault en Dacia terugvinden. De materiaalkeuze is beter dan in de ZS, toch voeren harde plastics nog steeds de boventoon.

Interieur: zitruimte en koffer MG S5 EV

In de Volksrepubliek hechten ze veel belang aan de achterbank, wat resulteert in twee royale zitplaatsen. De derde plek in het midden is wat minder vorstelijk, maar kinderen zal je niet horen klagen. Het koffervolume van de S5 EV bedraagt 453 liter, wat niet meteen uitzonderlijk is voor dit segment.

MG S5 EV

Maar dat wordt deels gecompenseerd door het grote aanbod aan opbergvakken, die nog eens 33 liter een stouwruimte toevoegen. En klap de achterbank neer en je hebt alsnog 1.441 liter tot je beschikking. 

Specs & prestaties MG S5 EV

Deze elektrische SUV bouwt op het MSP-platform waarop ook de MG 4 staat, met een enkele op de achteras gemonteerde elektromotor die een vermogen van 231 pk paart aan een maximumkoppel van 350 Nm. Het obligate sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt 6,3 seconden.

2025 MG S5 EV Test

De S5 EV deelt zijn MSP-platform met de MG 4, wat betekent dat hij wordt aangedreven door een elektromotor op de achteras. Die levert 231 pk en 350 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden.

Rijbereik en laadkenmerken MG S5 EV

Daarbij heb je de keuze tussen twee accupakketten. De Standard Range houdt het bij een LFP-module van 49 kWh, goed voor een rijbereik van 340 kilometer en een snellaadvermogen van 120 kW.

MG S5 EV

De door ons geteste Long Range vertrouwt op een NMC-batterij van 64 kWh, geraakt 480 kilometer ver op een lading en kan DC-laden aan maximum 139 kW. Om het verbruik te optimaliseren, biedt MG vijf verschillende rijsettings en vier regeneratieniveaus aan, inclusief een goed afgestelde eenpedaalmodus.

Weggedrag en rijcomfort MG S5 EV

De plaatsing van de batterij zorgt dan wel voor extra kilo’s, dankzij het lage zwaartepunt en de dynamische 47/53-gewichtsverdeling over beide assen stuurt de MG S5 best evenwichtig. De precieze stuurinrichting zorgt voor scherpte en de multilinkconstructie achteraan voor stabiliteit, wat samen met de netjes onder controle gehouden koetswerkbewegingen resulteert in een lichtvoetige en voorspelbare manier van voortbewegen.

MG S5 EV

Van een sportieve inborst is evenwel geen sprake, met een verzorgd comfort dat enkel in verlegenheid wordt gebracht door het windgeruis rond de voorruit. Onderweg valt ook de keurige werking van de semi-autonome systemen op, met een rijstrookassistent die niet tegenwringt maar helpt. Dat is ooit anders geweest bij MG.

Prijs MG S5 EV

Met een vanafprijs van 33.985 euro duikt de MG S5 EV spelenderwijs onder de prijs van het gros van zijn concurrenten, zelfs de als Luxury verpakte Long Range blijft net onder de 40.000 euro steken. Behalve de keuze tussen zes koetswerktinten is er van echte opties evenwel geen sprake, wel van een garantie van 150.000 kilometer (of 7 jaar).

Conclusie MG S5 EV

In een razendsnel bewegend segment maakt de MG S5 EV het verschil met een overtuigende prijs-kwaliteitverhouding, waarbij flink wat interieurruimte hand in hand gaat met een comfortabel weggedrag en een degelijke uitrusting. 

Verwante testen

Web Editor

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars