Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mitsubishi Outlander 2016: duidelijke verbetering

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Mitsubishi Outlander van de 3de generatie begint zijn tweede loopbaan met een agressiever radiatorrooster dat aansluit bij de nieuwe designtaal van het merk. Maar deze facelift gaat veel dieper dan je op het eerste gezicht zou denken...

Prijs
NB

Het concept

De Mitsubishi Outlander had een rustig leventje als SUV kunnen leiden. Maar de plug-in hybride uitdaging voor de PHEV-variant bracht daar verandering in. De Japanse auto kwam in verschillende Europese landen plots in een fiscaal erg gunstig klimaat terecht. Daarmee nam zijn loopbaan een forse vlucht, met iets meer dan 40.000 verkochte exemplaren (38.617 eind 2014), waarvan bijna de helft PHEV’s waren.

 

  • Veel betere geluiddemping
  • Geslaagde facelift
  • Verschuifbare stoelen achterin
  • Moeilijke Bluetooth-koppeling
  • Soms wat moeizame hernemingen in diesel
  • 35 kilogram zwaarder

Wat er verandert

Eigenlijk werd zo goed als alles onder de gordellijn veranderd. Aan boord is de afwerking er echt fors op vooruit gegaan. Op technologisch vlak kwam er een afstandssensor die de motor afknijpt als je plots optrekt met een obstakel op minder dan 4 meter voor de auto. De SUV werd ook akoestisch onder handen genomen om het lawaai en de trillingen te verminderen. Daardoor is de Outlander ietsje zwaarder geworden.

Onder motorkap vinden we nog altijd de 2.2-diesel of de 2.0-benzinemotor, allebei met 150 pk. De tweeliter kan wel gecombineerd worden met een nieuwe CVT-versnellingsbak, die de uitstoot met 6 g CO2/km vermindert. Bij de overgang naar de Euro 6-norm is de dieselmotor uitgerust met een nieuwe NOx-filter, waardoor de NOx-uitstoot in één klap is gezakt van 139 mg/km naar slechts 51,0 mg/km. De plug-in hybride versie PHEV met 203 pk werd geherprogrammeerd waardoor de CO2-uitstoot is gedaald met 2 g/km (tot 42 g CO2/km).

Hoe rijdt hij?

We hebben de Outlander enkel kunnen testen op de autosnelwegen rond Barcelona. In dergelijke omstandigheden is het moeilijk om de beloofde verbeteringen aan het chassis te beproeven. Het volstond wel om vast te stellen dat de beloofde verbeteringen aan de geluiddemping wel degelijk hun effect hebben gehad. Tijdens de korte tijd aan boord van de dieselversie konden we vaststellen dat de motor discreet is, maar soms wat pit tekortkomt bij het hernemen.

Met de PHEV verlopen het vertrek in de elektrische modus en de eerste kilometers uiteraard in absolute stilte. Bij stevig optrekken is het typische ‘koffiemoleneffect’ van hybrides weldegelijk aanwezig, maar het aantal decibels en trillingen binnen de cabine blijft op een perfect aanvaardbaar niveau. Tot grote vreugde van de trommelvliezen. Met de hendels aan het stuur van de PHEV kan de motorrem in 6 trappen worden ingesteld (van B0 tot B5). Rijden met een optimaal energierendement kan bovendien via de knoppen “Charge” om de batterij op te laden op de autosnelweg in afwachting van de stad of “Save” om geen stroom uit de batterij te halen. En we mogen ook de Eco-modus en de rechtervoet niet vergeten.

Budget & uitrusting

De Outlander PHEV begint bij 45.990 euro. Dat is 12.400 euro meer dat de dieselvariant van 33.590 euro en bijna 20.000 euro meer dan de Outlander benzine van 26.990 euro. Ecologisch rijden zonder echte fiscale steunmaatregelen doet dus pijn aan de portefeuille, zelfs wanneer je streeft naar 30 tot 40 kilometer zuiver elektrische kilometers per dag. De PHEV is echter wel de best uitgeruste variant. Aangezien de opties schaars zijn, zal de uitrusting vooral afhangen van het gekozen uitrustingsniveau. Knap is ook dat de batterijen van de PHEV een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer genieten.

Concurrenten

We denken dat onmiddellijk aan de Aziatische SUV's, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mazda CX-5 en Nissan X-Trail. We kunnen ook nog de Fiat Freemont vermelden. De PHEV gaat binnen een andere categorie de strijd aan met de BMW X5 xDrive 40e en de Porsche Cayenne S Hybrid, twee modellen die 25.000 tot 40.000 euro duurder zijn.

Ons verdict

Mitsubishi heeft duidelijk heel wat inspanningen geleverd om de kwaliteit te verbeteren. De geluiddemping en de materialen van het interieur zijn de meest concrete verbeteringen van deze alvast geslaagde update. Uiteraard moeten we de auto ook nog eens testen op ons pokdalige wegennet om na te gaan of ook de verbeteringen qua rijdynamiek en koetswerkstijfheid even goed voelbaar zijn.

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi Outlander

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker