Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Qashqai 2019: Harttransplantatie

Geschreven door Kevin Kersemans op

De Qashqai neemt als eerste Nissan de 1.3 in gebruik die we al kennen van Renault en Mercedes. Tegelijk vervangt de bijbehorende gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling Nissans eigen CVT.

Het concept

Vorig jaar onderging de Qashqai, die ongeveer een decennium geleden een van de pioniers was in het segment van de compacte cross-overs, een facelift. Die moest hem helpen om zijn statuut van bestseller te bestendigen, zeker ten opzichte van die andere en eveneens Aziatische pionier én kaskraker, de Hyundai Tucson. Op technisch vlak viel er toen weinig nieuws te rapen, maar dat is nu wél het geval, met de komst van de 1.3 DIG-T. Die laatste is een vrucht van de samenwerking tussen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi enerzijds en Daimler anderzijds en vond ondertussen al zijn weg naar verschillende modellen van beide groepen, zoals de Renaults (Grand) Scénic, Mégane, Captur of Kadjar en de Mercedes A-Klasse (A 160, 180 en 200). De Alliantie verwacht dan ook jaarlijks zo’n miljoen exemplaren te bouwen van deze motor, in de Nissan-fabriek van Sunderland (in het Verenigd Koninkrijk) en in de Spaanse Renault-fabriek van Valladolid.

Wat er verandert

De nieuwe 1.3 is in de Qashqai verkrijgbaar met 140 of met 160 pk en moet dan ook zowel de vroegere 1.2 (115 pk) als 1.6 (163 pk) vervangen. Deze direct ingespoten en volledig van aluminium vervaardigde benzinemotor met een compact en gewichtsbesparend ontwerp (dankzij een driehoekige cilinderkop) wordt verder onder andere gekenmerkt door een gedeeltelijk in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk (voor een betere koeling van de uitlaatgassen en een verbeterde verbranding), een speciale plasmacoating op de cilinderwanden (zoals bij de GT-R), een elektronisch gestuurde en dus sneller reagerende overdrukklep voor de turbo en een variabele sturing van de in- en de uitlaatkleppen. Een zeer bijdetijdse krachtbron dus, wat resulteert in veel interessantere CO2-cijfers dan de 1.2 en 1.6 die hij vervangt (121 tot 131 g/km NEDC2, afhankelijk van het uitrustingsniveau).

De 140 pk-versie levert met 240 Nm al evenveel koppel als de vroegere 1.6 (en 50 Nm meer dan de oude 1.2), terwijl de variant met 160 pk goed is voor 260 Nm, of zelfs 270 Nm in combinatie met de optionele gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verhoudingen. Dat is namelijk de andere grote nieuwigheid op technisch vlak, die trouwens op termijn ook zal worden aangeboden op de 1.5 dCi. Als we de GT-R even buiten beschouwing laten, is dit de eerste keer dat Nissan een gerobotiseerde bak aanbiedt – tot dusver zwoer het Japanse merk bij de CVT als automatisch alternatief. Die oplossing werd wel opnieuw overwogen, maar de economische realiteit noopte de Japanners toch om de technische keuze van de andere alliantiepartners te volgen.

We herinneren ons nog dat Nissan destijds een van de eerste merken was die uitpakten met een 360-gradencamera, maar het NissanConnect-infotainmentsysteem begon danig achterhaald te raken, zowel qua mogelijkheden als wat het gebruiksgemak betreft. Het New NissanConnect betekent dan ook een flinke stap vooruit, met zijn bijzonder goed reagerende aanraakscherm (maar nog altijd met fysieke sneltoetsen), vlotte smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto, stembediening en personaliseringsmogelijkheden. Bij het systeem hoort ook een smartphoneapp, met onder andere een functie om je geparkeerde auto terug te vinden, de mogelijkheid om het systeem via wifi te updaten of ritten vooraf te plannen en door te sturen naar de auto. New NissanConnect is niet verkrijgbaar op de basisversie Visia, is optioneel op de Acenta (850 euro, wat opmerkelijk genoeg goedkoper is dan het oude systeem, dat 1.000 euro kostte) en standaard op de N-Connecta, Tekna en Tekna+.

Hoe hij rijdt

Nissan nam wel de ‘hardware’ over van de gerobotiseerde versnellingsbak, maar de Japanners mochten zelf nog wat sleutelen aan de afstelling. En dat werpt zijn vruchten af, want de 1.3 DIG-T 160 DCT waarmee we konden rijden, bleek nagenoeg foutloos, toch zeker op het vlak van schakelcomfort. Hier niet het minste schokje, ook niet bij het aanzetten, iets waarmee sommige Duitse constructeurs tegenwoordig opvallend vaak worstelen – ook Mercedes trouwens, dat nochtans hetzelfde aandrijfgeheel gebruikt in zijn A-Klasse…

Anderzijds is Nissans DCT misschien niet de allersnelste, maar traag zouden we hem zeker niet noemen, terwijl de sturing voldoende intelligent is opdat je de spatels aan het stuur nooit echt mist. Ook de 1.3 DIG-T zelf is een toonbeeld van zachtheid, en hij is merkbaar alerter bij lage toerentallen dan zijn voorgangers, of je nu met de 140 pk- of de 160 pk-variant onderweg bent. Het weggedrag van de Qashqai veranderde uiteraard niet: de Japanse SUV rijdt nog altijd gezond en voorspelbaar, maar niet bijster speels, terwijl het stuur misschien wat nauwkeuriger mocht zijn rond de rechtuitstand.

Budget

Nissan biedt tijdelijk de Qashqai met de nieuwe 1.3 DIG-T zowel aan in combinatie met het oude Nissan Connect-infotainmentsysteem als met het nieuwe. In dat laatste geval is de prijs lichtjes gestegen (met 350 euro), maar toch zouden we deze versie warm aanbevelen, want het nieuwe systeem is echt een hele vooruitgang. De – vrij kale – instapversie Visia (enkel met 140 pk) kost in beide gevallen 23.990 euro, terwijl het nieuwe modeljaar van de al wat beter uitgeruste Acenta voor 26.690 euro in de prijslijst staat. Voor de 160 pk-versie betaal je telkens 2.000 euro extra en voor de DCT-bak op die laatste moet je nog eens 1.550 euro bijbetalen.

Ons Verdict

Of de komst van de gerobotiseerde versnellingsbak de doodsklok luidt over de continu variabele transmissie binnen het Nissan-gamma, is nog niet zeker. “We wachten de reacties van onze klanten af”, zo klinkt het. Het valt echter te verwachten dat die voornamelijk positief zullen zijn. Wij vinden het in ieder geval jammer dat deze uitstekende DCT enkel aangeboden wordt op de 160 pk-topversie en niet op de ‘instapversie’ met 140 pk. Ook betreuren we dat wie vierwielaandrijving wil, enkel bij de diesels terechtkan, maar verder zullen de nieuwe motor en de – eindelijk – gemoderniseerde connectiviteit de Qashqai zeker helpen om stand te houden in afwachting van zijn opvolger – die overigens ook de stap zal zetten naar hybridisering.

In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars