Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan X-Trail (2022): Hybride e-Power getest

Geschreven door Xavier Daffe op

In het spoor van de Qashqai volgt de grotere, eveneens als e-Power te verkrijgen Nissan X-Trail. AutoGids doet de test.

56.000 €

Overzicht :

Een Nissan X-Trail kocht je voor zijn praktische aspecten, zijn functionaliteit en zijn betrouwbaarheid. Iets minder voor zijn charisma of zijn lijn. Een deugdzame cross-over, die opgewassen is tegen zijn taak en makkelijk is om mee te leven, maar niet echt spannend. Zo leefde hij een beetje in de schaduw van de Juke en de Qashqai, twee echte sterren met een lang gevestigde status. De X-Trail was een beetje als dat kind dat ongemerkt blijft op familiefeesten. Je wist dat je er indien nodig op kunt rekenen, maar het was niet bepaald een sfeermaker.

De nieuwe generatie van de Nissan X-Trail wil die trend keren. Ten eerste omdat hij gebaseerd is op een modern platform, het CMF-C van de Alliantie dat ook gebruikt wordt voor de jongste Qashqai en de zeer recente Renault Austral, evenals voor de Mitsubishi Outlander, die verkocht wordt... in Australië. Verder neemt hij enkele van de stylinggimmicks van de nieuwste Juke en Qashqai over, met name de voortaan typische V-vormige grille en het ‘zwevende’ dak. Zonder van een revolutie te spreken durven we toch zeggen dat hij nu wel een beetje persoonlijkheid heeft.

Koetswerk en afmetingen

Met een lengte van 4,68 meter (1 centimeter minder dan zijn voorganger) positioneert de nieuwe Nissan X-Trail zich tussen een Toyota RAV-4 (4,60 m) en bijvoorbeeld een Skoda Kodiaq (4,70 m) of een VW Tiguan Allspace (4,73 m). En net als die laatste is hij ook verkrijgbaar als zevenzitter, met twee zitjes die in de bagageruimte kunnen worden geklapt (maar die dus ook het koffervolume aantasten). Om er te geraken kun je de bank op de middelste rij 22 centimeter naar voren schuiven, maar logischerwijs moet je je toch nog enigszins in bochten wringen. In ieder geval zijn deze twee extra stoelen ontworpen voor passagiers van minder dan 1,60 meter lang.

2023 Nissan X-Trail E-Power

>> Lengte: 4680 mm - breedte: 1840 mm - hoogte: 1725 mm

Interieur en kofferruimte

Van bij het instappen krijg je een gevoel van kwaliteit en degelijkheid; de materialen zien er goed uit, het dashboard is in de topversie die we konden testen (Tekna+), gedeeltelijk met leder bekleed en de aansluitnaden zijn op enkele details na verzorgd. Kortom, de kwaliteitsindruk van de nieuwe Nissan X-Trail heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt, wat ook wel wenselijk leek. Op het dashboard twee grote schermen, elk 12,3 duim groot; één achter het stuurwiel waarop ook de navigatiekaart kan worden weergegeven, het andere op de middenconsole voor het multimediasysteem. Als optie is er nog een head-updisplay van 10,8 duim.

De eerste indruk van de nieuwe Nissan X-Trail is flatterend, met bovendien een intelligente ergonomie. Zo zijn er nog altijd fysieke knoppen, te beginnen met die voor de airco, waarvan de bediening dan ook erg intuïtief blijft. Een aangename verrassing, die voortduurt zodra je plaatsneemt op de uitnodigende en goed ondersteunende stoelen, die de bestuurder een goede rijhouding en een duidelijk zicht op de weg bieden

2023 Nissan X-Trail E-Power

Specificaties en prestaties

Rijden doet de nieuwe Nissan X-Trail in stilte. Want ja, dat is de belangrijkste nieuwigheid van de X-Trail ten opzichte van zijn voorganger: deze e-Power-versie is in feite een elektrische auto die wordt aangedreven door twee elektromotoren (één op elke as voor deze e-4ORCE met vierwielaandrijving, in tegenstelling tot één voor de versie met voorwielaandrijving). Die elektromotoren worden gevoed door een kleine lithium-ionbatterij van amper 65 kilo, vervaardigd door Japan TECH (een merk dat trouwens net door Nissan is overgenomen) en met een capaciteit van... 1,73 kWh netto (2,8 bruto). Met andere woorden, ze moet zeer regelmatig worden opgeladen (een beetje zoals een supercondensator in feite), wat niet aan het elektriciteitsnet gebeurt, maar via een verbrandingsmotor die als generator dient zonder ooit rechtstreeks de wielen aan te drijven (in tegenstelling tot bij het vergelijkbare systeem van Honda).

De kleine benzinemotor in kwestie is de driecilinder van de Nissan Qashqai e-Power, een hoogtechnologische krachtbron die bijvoorbeeld een variabele compressieverhouding (om soms de efficiëntie, soms de prestaties te bevoordelen wanneer hij moet "haasten" om de batterij op te laden) combineert met een turbo met variabele geometrie. De voorste elektromotor toont 150 kW/330 Nm, de achterste 100 kW/195 Nm, voor een systeemvermogen van 157 kW, ofwel 217 pk. En meer dan 500 Nm in totaal.

2023 Nissan X-Trail E-Power

Rijgedrag

En zo beweegt de Nissan X-Trail zich in werkelijkheid altijd voort op elektrische kracht, dat wil zeggen soepel, flexibel, alert en stil. Zelfs bij het starten is de driepitter vrijwel onhoorbaar, behalve bij zware belasting, op een heuvel of bij een dynamisch rijstijl. Maar het is zelden vervelend, vooral omdat de verhoging van het toerental wordt afgestemd op de toename van de snelheid om het elders zo onaangename ‘koffiemoleneffect’ te vermijden.

Het resultaat is dat het systeem een coherente indruk geeft, en je er een echt laag brandstofverbruik mee kunt halen, in dit geval ongeveer 6 l/100 km, al kan het ook behoorlijk oplopen als je niet oppast (we haalden 9,5 l/100 km door als een stel gekken te rijden). Het weggedrag van de nieuwe Nissan X-Trail is naast comfortabel ook nauwkeurig, met name dankzij een truc met de energierecuperatie tijdens het vertragen/remmen, waarbij de achterste elektromotor meer regenereert dan de voorste. Dat draagt bij tot het afremmen van de achteras en voorkomt zo duikneigingen, wat het comfort van de inzittenden ten goede komt. De vierwielaandrijving met torque vectoring maakt het dynamische plaatje compleet, in die zin dat de trekkracht nooit in het gedrang komt, terwijl de intelligente sturing van het systeem het nemen van bochten bevordert, wat de auto onverwacht levendig maakt voor zijn gewicht en omvang.  Een mooi homogeen geheel!

2023 Nissan X-Trail E-Power

Budget en Belgische prijs

Kortom, deze Nissan  X-Trail is een elektrische auto die nooit hoeft te worden opgeladen aan het elektriciteitsnet, maar in de ogen van de belastingdiensten wordt hij beschouwd als een hybride en dus belast op zijn CO2-normuitstoot en op de cilinderinhoud en het vermogen van zijn benzinemotor. Dat maakt hem dus niet 100 procent aftrekbaar in een bedrijfscontext. Is hij dan ideaal voor gezinnen die afscheid moeten nemen van hun diesel, die (vrijwillig of verplicht) op zoek zijn naar een ‘deugdzame’ auto, geschikt voor lange afstanden, zonder de beperkingen van een klassieke elektrische auto? Misschien. Mits ze het zich kunnen veroorloven, want de versie met voorwielaandrijving kost al 47.800 euro, de hier geteste versie met vierwielaandrijving kost er 50.600. Maar er is ook een X-Trail zonder deze e-Power-technologie, die minder duur is.

2023 Nissan X-Trail E-Power

Nissan X-Trail e-Power – Verdict AutoGids

De vierde generatie van de Nissan X-Trail overtuigt in vele opzichten, te beginnen met zijn e-Power technologie, die hem stil, alert en potentieel zuinig maakt, terwijl het goed ontworpen interieur zorgt voor een aangenaam verblijf aan boord. Maar wees gewaarschuwd: hoewel hij alleen op elektriciteit rijdt, wordt hij door de belastingdiensten niet als een ‘echte’ elektrische auto beschouwd.

Maar als je op zoek bent naar een echte gezinsauto die gebruiksvriendelijk en praktisch is, en geschikt voor allerlei doeleinden, dan heeft de nieuwe Nissan X-Trail veel te bieden. De enige voorwaarde is dat je zijn prijs erbij moet nemen, al moet je die vergelijken met die van de hybride concurrentie.

Verwante testen

In dit artikel : Nissan, Nissan X-TRAIL

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker